Jag anser att detta forum har en övertro på att i framtiden kommer vi minsann leva till 100 och 90 är det nya 70. Teknologisk utveckling, minsann. I samma veva pratas det om att “bara jobba ett år till så får du x antal kronor mer per månad resten av livet”. Det finns väl en övre gräns på hur långt vi kan ta vårt mänskliga liv? Jag är inte det minsta övertygad om att det kommer ändras markant. Lite samma diskussion kring det här med AI och “singularitet”; om utveckligen fortsätter i samma takt når vi nirvana. På riktigt? Förstår man inte att det finns en övre gräns till sånt?
Dessutom; tänk om man sitter i en bransch som ständigt förändras? Ska man verkligen som 66 åring kunna konkurrera mot fräscha 30 åringar inom IT? Och om man har ett jobb som alltid behöver folk och lång erfarenhet premieras och inte är ständigt föränderlig, kommer det oftast med andra nackdelar, exempelvis att det är slitigt och stressigt (läs: vården).
Gränsen är väl idag kring 110 år, i extremfallen? Runt 85 i normalfallen? Tror inte det är orimligt att många får 5-10 år extra om 20-40 år, om man jämför med idag.
Men kan likaväl bli att miljögifter, värmeböljor och missväxt kan leda till lägre livslängd i snitt.
Livslängd. Ja, den ökar, men jag har ännu inte sett extremvärden som en del pratar om och nej, jag tror inte den första människan är född som lever till att bli 200 år, som flera visionärer predikar om. Men att medellivslängden kan passera 90 i västvärlden i nästa generation, det tror jag är rimligt.
Pensionssystemet och att jobba längre. Här är det så många knepiga komponenter som spelar in. Problemet har nog mindre att göra med hur lätt man hänger med som 60-plussare och mer att göra med att det finns fler 60-plussare än 30-minusare på arbetsplatserna. Förr eller senare slutar alla jobba och finns det liv kvar i kroppen behöver man slantar för att leva. Där är utmaningen för de flesta länder i världen.
Redan för flera decennier sedan pratade väl forskare om att våra celler skall kunna hållas oss vid liv till runt 150 år?
Det handlar inte om övertro på längre liv.
Snarare är det så att 70-åringar idag är väldigt mycket piggare än de var på t ex 70-talet. Läs boken 70 är det nya 50.
Och när folk känner sig piggare vill de av helt naturliga skäl arbeta längre. Det är även nödvändigt då pensionssystemet inte är byggt för att det ständigt skall bli fler och fler som försörjs av allt färre.
Typåldern för kvinnor respektive män (alltså den ålder flest dör i) är 89 respektive 87 (eller strax däromkring).
Men sedan så kan allt vända…Som för mig…vid 43 år så fick jag en diagnos som sa att jag hade ca 2 till 5 år kvar Nu är jag på år 11 och mår bra och jobbar…men väldigt svårt att veta sin spar horisont
Utan att veta något mer bestämt tror jag att alla förutsägelser om ”längre möjlig livslängd” är korrekta. Samtidigt lever vi i en mer volatil värld än tidigare. Det är sannolikt att det inom de närmaste 10-20 åren kommer en ytterligare pandemi. Hur stor och dödlig den blir just i Sverige återstår att se men vill det sig illa kan rätt många stryka med som annars skulle kunnat leva betydligt längre.
@QueenofNight Skillnad på snitt och typvärde. Om man helt slumpmässigt skulle plocka ut någon så skulle den med störst sannolikhet leva till typåldern, inte snittåldern (medellivslängden).
Genomsnittet dras ner pga att vissa blir sjuka eller råkar ut för olyckor väldigt tidigt.
Vad blir genomsnittet av 90, 90, 90, 90, 1? 72,2. Om du helt slumpmässigt plockade ett av de fem talen, vilket är mest sannolikt att få? 90. Särskilt om du inte längre kan välja 1. 90 är typvärdet.
Jag tycker att jag läser det mesta men kan inte påminna mig om att jag har läst något som får mig att dra slutsatsen att forumet har en övertro på hur gamla vi kommer att bli. Skriver ens någon om det?
Jo visst, om man har en trygg anställning och inte har otur med uppsägningar, konkurser, och vad som nu kan hända. Men det tycker inte jag är en bra grund för policy för en hel befolkning.
En aspekt som lätt glöms bort är ålderfördelningen i befolkningen. Lägre födelsetal kombinerat med striktare immigrationspolitik kommer på sikt leda till betydligt färre individer i åldrarna 18-55. Då kommer arbetsgivarna inte ha något annat val än att anställa äldre.
Det är politikerna som tror på det.
Forumet verkar vara mest att dra i pluggen, skjuta ut sig, FIREa ner sig osv så fort det går.
Det stora hindret mot att arbeta upp i åldrarna är fördomar och kostnaden.
Jag har övervägt att ta ett mera fysiskt arbete när jag närmar mig 60 . Då har man så få år kvar att arbeta att man hinner inte bli utsliten och samtidigt är man så klok och erfaren att man tror inte man är osårbar som många unga killar och tjejer.
Intressant diskussion. Min tanke är att ja, vi blir äldre, men:
Det går långsamt! Medelåldern har ökat med ca 9 år sedan 1970, i en linjär ökning. Om detta fortsätter kan vi räkna med med bli ca 5 år äldre än våra föräldrar. Ingen dramatisk ändring mao.
Sjukvården blir bättre, alltså överlever vi längre. Men frågan är om vi håller oss friskare längre? Det är väl fler friska år vi vill ha, inte bara fler år. Samtidigt som sjukvården håller oss vid liv, lever vi allt mer ohälsosamt. Maten vi stoppar i oss är allt mer näringsfattig (pga brist på näring i jorden och snabba odlingstekniker) och innehåller mer och mer tungmetaller, plast mm, och därtill äter vi allt mer halvfabrikat. Sverige är tillsammans med Storbritannien det land som äter mest halvfabrikat - hela 40 % av vårt energiintag kommer från ultraprocessad mat, som gör oss sjuka.
Bonusnotis: Den teoretiska åldern våra celler kan nå är ca 120 år, och den heliga gralen har vi inte knäckt än!