Värsta reallönesänkningen i Sverige sedan 1960

Vi går ju just nu igenom den värsta reallönesänkningen i Svensk historia, eller så långt bak jag kan hitta i alla fall. Hur kommer detta påverka framtiden? Tänker på de låga födelsetalen, inflation och räntor etc. Nyfiken på era tankar!

2 gillningar

“Just nu” är väl ändå att ta i. Både förra (2024) och detta år blir det väl märkbar reallöneökning, tom ganska stor i år om prognoserna stämmer. Men de 2 åren innan var ju inte roliga.

1 gillning

Du bör nog tillägga i Sverige kanske “fr 1900-talets början” i rubriken.

Har svårt att tro att missväxtår o digerdöds-år med flera farsoter skulle ha haft bättre real-löneökningar än 10-15% inflation år 2022

Sedan var realönetappet fr 1979 till 1983 inte långt ifrån -10,3% på 4år. Medan 2022-2024 -9,4% på 3år, så om 2025-26 blir som nationalekonomerna förutspår dvs reallöneökningar 2025-26 så kommer perioden 1979-1983 kvarstår som sämre mätt över 4 år

7 gillningar

Mäniskan är ett av få djur som skaffar fler ungar ju sämre vi har det. Så det kanske rent av sätter lite fart på födelsetalen. Fast då hade det nog behövt bli värre än såhär.

Tror vi överlever det här med.

9 gillningar

Det tror jag inte gäller i-länder som sverige.

3 gillningar

Det ordnar sig med det också

Jag funderar på hur du kommer fram till att det just nu (2025) kommer att vara reallönesänkningar när du i tråden om inflationen tror på deflation under året.
Lönesänkningar i årets avtalsrörelse ?

2 gillningar

Fasen, enligt grafen är reallönerna tillbaka på 2014 års nivå (svältens år :weary:). Vi klarade en familj på fem på en lön, då och nu är vi bara tre

Man får väl byta telefon lite mer sällan, säga upp Netflix och bara flyga utomlands en gång om året, så är saken biff. Åtminstone för merparten av oss som hänger här. Andra kan ha det värre

Men visst högre reallöner är roligare

1 gillning

Så var det när varannan unge dog före vuxen ålder och gamla fick flytta in hos barnen när orken tröt. Riktigt där hoppas jag inte vi hamnar

Nej precis. Då behöver det bli betydligt värre. Risken är nog låg att vi ska få det så dåligt att vi börjar skaffa många barn igen. Så det må va värsta reallönesänkningen i %. Men vi är knappast nere på 40tals nivå. Och så fattigt som Sverige var år 1900 finns knappt inga länder kvar som är.
Folköl och dunkadunka!

Det innebär vad? Att priserna på tjänster och varor skall justeras till det årtalet för att vara gångbara?

Det innebär at vi hade fått det bättre sen 2014. Men nu har vi det som vi hade det då igen.

3 gillningar

Vilket innebär att idag får man mindre varor och tjänster för lönen, då den är justerat för inflation.

Nej. reallön är mått på köpkraft. Så om den är samma som 2014. Så har vi samma köpkraft vi hade då. Inflationen har ätit upp den ökade köpraften vi hade fått sedan dess.

2 gillningar

Man kan välja att se det som att det är nu det är “livsrea” eller “karriärsrea”, precis som forumet brukar tjoa att det är rea på börsen vid en nedgång. In och jobba Svensson så kommer allt fr o m nu att kännas bättre.

Där är lite tankespjärn att ta med sig…

:upside_down_face:

6 gillningar

Ett annat tankespjärn är att jag har samma inkomst idag, som 2004. På något sätt funkar det med. Även om det inte blir några Teslor eller Thailandsresor.

Tror de flesta kan klara av framtida svårigheter bättre än man tror.

Människor är hyfsat anpassningsbara, som tur är. :blush:

9 gillningar

Gäller det även för dig?

På sätt och vis sant. För den som gör bra ifrån sig nu kommer va långt före alla som nyanställs när det vänder och den mest erfarna att befordra när organisationen växer.

Även den som lyckas dra igån ett nytt företag nu när det mesta kursar kommer få mycket att göra när efterfågan går upp igen.

1 gillning

Nej, mig är det synd om istället. Allting blir ju dyrare! :scream:

6 gillningar