Musutopin som kollapsade och vad vi kan lära oss av Universe 25

År 1968 genomförde forskaren John B. Calhoun ett berömt experiment kallat ”Universe 25”, där han skapade en ”musutopi” med obegränsad tillgång till mat, vatten och utan rovdjur. Till en början växte muspopulationen snabbt, men när trängseln ökade började deras sociala beteenden att försämras.

Möss bildade aggressiva grupper, mödrar försummade eller attackerade sina ungar, och vissa individer blev isolerade och likgiltiga.

Trots fortsatt överflöd av resurser upphörde fortplantningen helt, och populationen kollapsade till utrotning.

Calhoun kallade detta för en ”beteendesänka” och menade att det var socialt sammanbrott, inte brist på resurser, som ledde till kollapsen.

Vad tycker ni detta säger om samhällen, ekonomi och trängsel?

Behavioral sink - Wikipedia

3 gillningar

Att det är tur att vi inte är möss. :blush:

6 gillningar

Experimentet är spännande, men jag tror ändå att tråden lätt ballar ur, inte minst för att experimentet i sig inte tar upp något kring gnagarekonomi (Nej, inte AIK:s nyförvärv). Möss använder som bekant inte betalningsmedel, belåning eller fonder i sin jakt på energität föda och fortplantning.

1 gillning

Tänkte mer på det här med de låga födelsetalen. Ser kopplingar till denna undersökning och tycker det är intressant att vid människans rikaste tidsålder så föds det minst antal personer per person.

Ser ni några likheter? Hur kommer det sig att civilisationer som blir rika bidrar till att människor förökar sig allt mindre?

4 gillningar

För att färre väljer att inte skaffa barn? Preventivmedel, kvinnors möjlighet till egna val och försörjning, kostnaden för att försörja barn, viljan att förkovra sig i sina intressen och kanske det geopolitiska läget ihop med pågående boendekris och klimatkris påverkar?

Men tror också tråden lär spåra ut. Sen vore det mer intressant med nyare forskning, som utförts med människor.

Tror inte vi har problem med att gnagare inte skaffar avkommor, snarare tvärtom. :see_no_evil:

2 gillningar

Ja kanske ska stänga tråden ifall den spårar ur för mycket i framtiden. Finns ju risk för det genom samtal om födelsetalen som är rekordlåga idag.

Men tack för en trevlig diskussion och ursäkta för att jag startade en tråd om något som är jättekänsligt.

Du kan läsa igenom din tråd från 2023 på ämnet. Tror inte mycket har ändrats. Men finns kanske andra forum där den diskussionen funkar bättre?

https://rikatillsammans.se/forum/t/lagsta-fodelsetalen-i-sverige-nagonsin/58306

2 gillningar

Jo födelsetalen har gått ner ännu mer sedan dess. Men har kanske inte påverkan på samhället eller ekonomin så som jag tror då.

Tänkte att det kanske kan påverka privatpersoner genom att de globala indexfonderna som bland annat jag rekommenderar inte har samma framtidsutsikter med en befolkning som blir mindre.

Hade personligen tyckt att en sådan diskussion hade varit intressant, men ja, precis som ni skriver så hamnar vi lätt i politiskt heta diskussioner och då blir allt bara pannkaka.

2 gillningar

Jag tycker det pekar på något personligt snarare än en global tendens. Varför skapa något när man kan köpa prylar? Varför göra något när man kan köpa tjänster.

Som konsument blir man sitt eget ändamål. Alltså allt man gör blir för sin egen skull och man kan tillslut ifrågasätta allt man tar sig för.

Varför klippa gräset? Finns ju robot. Varför installera den? Finns ju en tjänst för det. Man har s.a.s. avvecklat sig själv inom alla områden tillslut.

Den som har ett varför kan utstå vad som helst; "Hat man sein Warum? des Lebens, so verträgt man sich fast mit jedem Wie? Vilket innebär att när man inte har ett varför; kan man utstå något alls? Man förslappas och börjar irritera sig på mindre och mindre grejer för att uppta tankarna med något. Man riskerar att krympa snarare än växa som människa.

Max Weber myntade något begrepp, ungefär stålburen “stahlhartes Gehäuse” som syftar på att man tillsammans byggt upp hinder för den enskilda människan. Man kanske konkurrerar ut, förbjuder eller lär den väldigt rationella och tråkiga tankemönster.

Religiösa, konstnärer, vetenskapsmän, äventyrare, filosofer och idrottare skapar väl på något sätt sitt eget syfte och sammanhang? En egen värld utanför “stålburen”… eller bara en ny stålbur kanske :thinking: @Kulturarbetaren

3 gillningar

Det är inte bara de rika länderna som har sjunkande födelsetal. Födelsetalen sjunker snabbare i låginkomstländer än i västländer.

Trenden sammanfaller med tidsperioden då majoriteten av den unga befolkningen går runt med ansiktet vänt mot lysande mobilskärmar under majoriteten av sin ungdom.

Dessutom har kvoten mellan bostadspriser och löner stuckit iväg. De kvinnor som har krav på att killen ska ha råd med hus, har alltså ganska få killar att välja på nuförtiden.

Vad ska vi likna det vid? Experimentet där möss fick fri tillgång till morfin?

Experimentet där människor får fri tillgång till preventivmedel kan inte testas på några andra arter, eftersom andra arter inte förstår funktionen hos preventivmedlen eller ens hur avkomma blir till. Därför är jag skeptisk till att djurförsök kommer ge någon större insikt i de sjunkande födelsetalen hos mänskligheten, vilka enligt mig har en alldeles uppenbar orsak.

2 gillningar

Vilken då? Finns väl några stycken iaf.

Den ökade tillgången till effektiva preventivmedel. Orsakssambandet bättre preventivmedel -> färre barn torde vara kristallklart.

4 gillningar

Påminner om dagens samhälle till stor del. Det krävdes inte många timmar utan ström i Spanien för att beteenden förändras . Tänk hela EU utan ström minst en vecka. Då gäller det att hålla sig borta. Råttor vore det minsta problemet.

1 gillning

Det är väl som Maslow’s pyramid/behovstrappa. Folk lever i lyx och överflöd. Klart att egot/jaget/moralen är det viktigaste när allt det basala är uppfyllt. Kolla bara på protesterna om precis allt här i vår lilla mus-koloni. Är det inte problem 10000 mil bort som upprör så är det våtmarkerna.

Vi är nog exakt likadana som mössen. Exkluderat vår förmåga att skriva och kommunicera. Vi har sedan länge gått vidare ifrån naturen och det naturliga. Därför är deras naturliga beteende väsenskilt från oss. Djuren och det naturliga är under oss. Vi är mer värda. Allt naturligt är valfritt, vi är inte en del av kretsloppet längre. Högst upp på alla trappor. El och internet har påskyndat vår utveckling och avveckling oerhört snabbt.
Apor med iPads.

Kungen som står på ett berg av döskallar.
Aztekerna/Romerna/Kartagos fall/Påve bullan 1493/EU/ Chi vs Chu striden.

Ozymandias dikten är alltid nutid.

Det ligger i vår natur att klä av oss och ha gruppsex när det går riktigt bra, sedan dör hela samhället av sjukdom och dekadens. Sedan börjar det om igen. Inget har vi lärt oss.

Sedan är världens nutida utveckling ingenting vi små möss verkligen kan förändra, bara vår egoism och megalomani gör en sådan tanke möjlig.

Blir inga bebisar när man vet bättre än alla potentiella partners. Vem vill bli ihop med någon som är sämre på allt ?

3 gillningar

Jag var i New York under stormen Sandy. Jag såg nåt helt annat än det du låter påskina. Maken till samarbete och solidaritet har jag sällan sett och aldrig på den skalan.

5 gillningar

Det var ju knappast en utopia att hålla mössen instängda på det sättet?

Tycker inte alls det känns som en rimlig förklaring till varför vi har minskande födelsetal i utvecklade länder.

4 gillningar

Minskade födelsetal är en rejäl underdrift. Vi har så låga födelsetal i många länder nu att det kommer skapa otroliga problem framåt, se t.ex. denna videon:

1 gillning

Har sett samma här, se bara under pandemin och under stora stormar och snöstormar. Människor är fantastiska på att sluta samman och hjälpas åt när det väl gäller.

Såg samma ifjol när de stora översvämningarna drabbade Spanien.

Som jag skrev, det är tur att vi inte är möss. Vi har konsekvenstänk, medkänsla, intelligens, kan lösa problem, anpassa oss och hjälpas åt. Genom historien har vi överlevt stora kriser om och om igen.

Så är övertygad om att vi kan lösa de flesta problem vi står inför. :blush:

3 gillningar

Så, 52 miljoner invånare som om ett halvt sekel är kanske 25 miljoner, skulle de inte kunna driva landet vidare menar du?

Bara för att par slutar skaffa två barn innebär inte att nästa generation går från ett till noll per automatik. På många sätt ska vi vara glada att det är denna form av “befolkningskollaps” vi nu “hotas” av, istället för tvärtom.

1 gillning