Läste precis att vi har bland de lägsta födelsetalen någonsin i Sverige, 1,52 barn per kvinna. För att en civilisation ska överleva behövs det över 2,1 barn per kvinna, ifall vi då extrapolerar så kommer vår civilisation inte finnas i framtiden.
De samhällen som ökar är muslimer och indier, alla andra ser ut att försvinna.
Är vår samhällsmodell hållbar med detta i tankarna? Det verkar ju som att muslimer och indier har mer framtidssäkra modeller.
Vad kan vi lära oss av de här kulturerna som vi saknar idag?
Med tanke på att vi i Sverige inte föder så mycket barn alls, har högst antal singlar per capita, högst antal singelhushåll och högst antal sexuella partners i världen?
Tycker det här i relevant på forumet och täcks av privatekonomi då vår ekonomi påverkas extremt negativt av att vi inte föder barn i Sverige.
Det här är inget svenskt problem. Sverige beter sig som ett vanligt high-income land i statistiken. “Over the next few decades, migration is predicted to become the sole driver of population growth in high-income countries.” – World Population Prospects 2022.
Känns som det skulle behövas en länk till OPs källa samt kanske även lite mer/fler detaljer kring vilka grupper det är som föder fler/färre barn i samhället, varför/varför inte etc.
Om vi nån gång blir färre kanske Moder Natur hade mått bra av det? Med tanke på hur dåliga vi människor är på att använda naturers resurser på ett hållbart sätt.
Jepp man ska nog ej kallt räkna med att någon vill torka ens rumpa när man är gammal.
På ett sätt kan jag tycka detta kan leda till något bra ändå faktiskt även om det kommer bli en del lidande till en början.
När det börjar få konsekvenser typ när olika samhällsfunktioner ej fungerar som.det ska och man måste börja lite mer på sin egna familj så kanske vi börjar se kärnfamiljen göra en comeback i framtiden?
Där jag man gör allt för o undvika skillsmässor där barnen blir en viktig del av livet etc.
Detta säger jag trots att jag själv är en del av problemet jag har själv inga barn och vill ej ha i framtiden då jag ej orkar med kraven att ta gand om ett barn innebär.
”Replacement level fertility is the level of fertility at which a population exactly replaces itself from one generation to the next. In developed countries, replacement level fertility can be taken as requiring an average of 2.1 children per woman. In countries with high infant and child mortality rates, however, the average number of births may need to be much higher. Replacement level fertility is not associated with an unique set of age-specific birth rates. When a country reaches replacement level fertility, other conditions must be met for zero population growth to also be attained. Replacement level fertility will lead to zero population growth only if mortality rates remain constant and migration has no effect.”
Vi föder alltså så få barn att vår befolkning försvinner med hög hastighet. Vår kultur verkar inte fungera långsiktigt, vad måste ändras?
För mig känns det ganska rimligt att befolkningen inte kommer att öka i all oändlighet. Resurserna är ju begränsade så en viss avmattning på planetens befolkningsutveckligen är väl ändå inte konstigt?
Det ökar både bland muslimska och kristna länder i Afrika. Så det är nog snarare afrika som är den gemensamma nämnaren eller rättare sagt fattiga länder. I rika muslimska länder är barnafödandet ungefär som i sverige. Förenade Arabemiraten ligger på 1,46 barn per kvinna, Kosovo 1,53, iran 1,71, Bosnien 1,36 osv. Med högre levnadsstandard föder man färre barn. Så har det varit i princip överallt och så kommer det även bli i Afrika och Indien framöver
Hans Rosling har nämnts. Birthgap är en dokumentär om fenomenet. Finns en del annat intressant på youtube också. Det man kan se är att det egentligen inte ett kulturellt fenomen på det sättet utan att barnafödandet minskar i hela världen i takt med att folk får det bättre (även om stora delar av Afrika fortfarande har såpass höga födelsetal att en sänkning fortsatt är långt över påfyllnadsnivån).
Folk vill helt enkelt inte skaffa 6 barn när de utbildar sig och har det bra ställt ekonomiskt. Vilket är rimligt. Jag tror dock i och för sig personligen att befolkningsminskningen riskerar att bli alltför kraftig 1,52, eller som i Sydkorea 0,84 barn per kvinna(!) är helt enkelt för dåliga siffror även om man kan tänka sig att jordens befolkning skulle må bra av att minska något.
Jag tror dock att de flesta ändå vill ha ca 2 barn men att lösningen ligger i att se till att det är smidigt att kombinera familjeliv och arbete (i synnerhet för kvinnor).
Tror också att en flexiblare arbetsmarknad där man omskolar sig många gånger i livet kan vara positivt eftersom jag tror att många kvinnor skjuter upp barnafödande lite väl länge (och sen får problem) eftersom de vill utbilda sig och är rädda för att missa det tåget så att säga. Olika typer av konservativa lösningar som främjar att kvinnor stannar i hemmet har visat sig fungera rätt dåligt i t.ex. Japan.
Sammanfattningsvis är det nog alltså inte ett kulturellt fenomen på det sättet och lösningar som bidrar till en god balans mellan arbete och familjeliv är att föredra. Tror dock att det skulle vara positivt om fler kände till att jordens befolkning riskerar att minska kraftigt och att det kan medföra stora problem även om det (som det ofta pratas om) på sikt kanske kan innebära en lite hållbarare befolkningsmängd på denna jord.
Befolkningen ökar eftersom vi får fler och fler pensionärer när medellivslängden ökar.
Antalet barn minskar dock. Vi får fler och fler singelhushåll och hälften av alla idag 30 åriga kvinnor kommer vara barnlösa och aldrig gifta när de är 40 (extrapolerat).
Ai och miljövänliga robotar kommer väll styra upp vården så vi bara kan ligga och se på Youtube tills vi dör. Ingen annan art har väll sabbat planeten lika mycket som oss homosapiens, Lika bra att vi skalar ner och lämnar över staffetpinnen till annan varelse som är lite mer ödmjuk.
Att muslimer och indier ökar är inget som är säkert i längden. I de muslimska länder som haft viss utveckling har antalet barn per kvinna sjunkit och åldern för första föderskor ökat.
Orsaker är fler kvinnor utbildar sig längre samt arbetar i högre utsträckning, får fler möjligheter. Dvs gör annat än vara hemmafruar och producera barn.
Man ser säkert samma utveckling i mer utvecklade områden i Indien.
Dvs samma utveckling som man sett i industrialiserade världen sker även i övriga världen men med viss lagg. Ju mer tredje världen utvecklas kommer födelsetalet sjunka så immigration är ingen hållbar lösning i längden.
Tycker det är en bra diskussion och vill bara skriva att jag lärt mig mycket, speciellt om födelsetalen i Indien och många andra länder också är långt under vad som behövs för att vi ska kunna överleva som ras.
Frågan kvarstår dock, om alla länder i framtiden är rika, har födelsetal under 2,1, så kommer vi ju gå förlorade som ras, det är alla med på?
Anledningen att vi ökar i Sverige som befolkning är på grund av att vi blir äldre plus att vi tar in mycket invandrare som behövs, då vi inte föder några barn alls nästan.
Ja, det här har ju varit känt sedan länge. Alva och Gunnar Myrdal skrev en bok om detta redan på 30-talet - kris i befolkningsfrågan. Att du inte känt till detta förrän nu förvånar mig. Det är ju ett av de största utmaningarna vi har i västvärlden och ligger till grund för ligger till grund till mycket, tex invandringspolitiken.
Nej jag visste verkligen inte att vi inte föder så mycket barn alls längre, verkar gälla många länder också. Har läst mycket om det här i veckan och det har verkligen öppnat mina ögon.