Testar att starta en tråd om något jag funderat på till och från. Det finns trådar som tangerar ämnena kring födslotal i olika länder, kinas ekonomi och befolkning befolkning och så klart mastodonttråden om Trumps tullar, med flera, med flera. Så risk att det här är redundant, but here it goes:
Ray Dalio’s tankar i om cykler Changing World Order (inte läst, men sett t.ex. denna video) pekar ju mer eller mindre ut tiden vi är i/står inför som tiden då Kina förväntas ta över från USA som det ledande imperiet. Spänningarna mellan länderna sedan ett antal år tillbaka och tydligt upptrappat med Trump II ligger ju också helt i linje med de teorierna.
Men medan många utvecklade länder i Europa, Japan, Sydkorea m.fl. har mer eller mindre bistra demografiska prognoser så verkar ju Kina stå inför mer eller mindre kollaps med katastrofala födslotal och därmed minskande och åldrande befolkning. Medan USA:s befolkning faktiskt växer.
Det jag funderar över är hur detta påverkar dynamiken i cykeln. Jag gissar att det inte finns exempel på imperier som stigit upp till tronen samtidigt som de haft vikande befolkning. Men kanske är det inte en avgörande faktor utan bollen är redan så pass i rullning att det inte spelar någon roll längre.
Men det jag tänker på i förlängningen av det är att det börjar bli bråttom för Kina. Ställt på sin spets: Hur länge har man råd att vänta med exempelvis en invasion av Taiwan innan en så stor andel av de unga har fullt upp med att hålla igång landet och ta hand om de gamla att de inte kan dra ut i krig?
Det känns som risk för att Kina inser att de inte längre har tiden på sin sida, och känner sig nödda att göra något drastiskt och lite mer chansartat. Och det kan göra att vi går in i (redan är i) en extra stökig epok.
Jag inser att det inte finns någon klart formulerad fråga i ovanstående. Och jag är inte ute efter något särskilt annat än att höra om andra tänkt liknande (eller helt motsatta) tankar om det här.