Är Kina en vinnare när USA strular?

USA sätter upp tullar mot alla möjliga länder. Rysslands ekonomi går inofficiellt inget vidare. Kriget kostar. Som grädde på moset så havererade “fredssamtalen” i vita huset igår. Europa behöver - och kommer nog - ta större millitärt ansvar, vilket borde gynna europeiska företag inom försvarsindustrin.

Kina lurar i vassen trots sina demografiska utmaningar. Vad vågar de göra mot Taiwan? Hur slår tullarna mot Kina osv.

Med ovanstående osäkerhet så noterar jag att Kinesiska fonder är vinnare sista månaden.

Är det så enkelt att att investerare tänker att Kina är (kortsiktigt) vinnare i denna röra, så pengarna får vila där tills det eventuellt stabiliserar sig i övriga världen? För Kinas ekonomiska förutsättningar har väl inte ändrats - utan det är övriga världen som har problem?

1 gillning

Kina kommer att vara vinnare även långsiktigt. Vi har vid detta laget lärt oss att vara framgångsrik inom ekonomi handlar om repetition, spara varje månad över lång lång tid etc.

Kinas ekonomiska plan är väldigt tydlig och har samma riktkurs över decenier. Man kan tycka vad man vill om det politiska systemet, men den är oerhört effektiv. Lite recoil från vissa beslut som skadat landets rykte och annat men de spelar det långa spelet.

Investeringsmässigt är det bättre att investera i en “röra”, rabatt gillar väll vi alla?

2 gillningar

Kina är en demografisk katastrof och på väg att bli ett nytt Japan. Fast mer korrupt och ineffektivt än Japan.

Det är Indien som är det stora framtidslandet som alla pratar om nu.

6 gillningar

Känns som en rätt bra analys av läget.

Tycker det är lämpligt att ha marknadsviktat innehav av Kina i sin portfölj, ungefär 3% alltså.

1 gillning

Låter bra, ligger på 2.6% nånstans vilket är i linje med senaste MSCI ACWI fördelningen, med samtliga fonder. Har som mål 10% i EM och petade in det som fattades denna vecka för att uppnå detta, kanske blir bra timing med tanke på det som hände igår om det talar för Kina framöver.

Inget försök till timing, bara att få portföljen exakt så som den ska vara i fördelning mellan fonderna från start + automatiska månadssparet.

Om inte annat så lär Kina försöka annektera Taiwan inom en inte avlägsen framtid, då Trump antagligen bara kommer lägga sig ner och pudla.

2 gillningar

Den dagen Indien lämnar kast-systemet och korruption har den en chans…

2 gillningar

Jag var mer insatt för 5-10 år sedan. Anses Indien utveckling vara stabil även politiskt?

Den som lever får se.

1 gillning

Förutom Ukrainas försvar mot ett aggresivt Ryssland och frågan om Gaza blir en riviera - så undrar jag om inte frågan om Taiwan är den viktigaste av alla.

Om Kina tar Taiwan utan konsekvenser rubbas maktbalansen till Kinas fördel. Och vad hittar Kina på när de sitter i förarsätet. Kina spelar ju the long game gällande det mesta och har säkert planer färdiga för världsherravälde.

1 gillning

Kina kommer (troligen) ta Taiwan när TSMC har fabriker klara i Arizona, USA (vilket de verkar vara). Ingen chans att USA kommer titta på om Kina tar kontroll över all produktion av chips.

(TSMC tillverkar chips åt Apple, Nvidia, AMD, Qualcomm, Broadcom, Intel, Tesla, Marvell…)

1 gillning

Varför menar du att Kina väntar tills fabrikerna är klara?

1 gillning

För bara någon vecka hade många sagt att det inte fanns någon risk alls att USA skulle ställa sig på Rysslands sida, men se var vi är nu.

1 gillning

Precis, världsordningen har kastats om. Alla famlar i mörkret och vet inte vad som gäller när USA tar bort sin hand från Europa.

Risken är att någon nation utnyttjar läget att flytta fram sina positioner.

-Ryssland är ju intresserad av Kurilöarna som idag ägs av Japan.
-Kina anser att Taiwan tillhör dom.
-Både Indien och Pakistan gör anspråk på Kashmir.
-Nordkorea vs Sydkorea.
-Palestina tas över av USA.

2 gillningar

För att när de är klara kommer USA låta dem ta Taiwan utan att USA blandar sig i, eftersom de kommer kunna producera lokalt

1 gillning

Håller med om att allt kan hända. Jag tänker mest att utöver mineralerna verkar Ukraina inte vara värt något för USA (Trump). Att inte kunna tillverka chips för AI och högteknologi är en existentiell fråga.

Aha, du skrev ju även:

Ska jag tolka dig som att USA inte kommer göra något åt Taiwan, om de hunnit bygga och använda sina egna motsvarande fabriker?

2 gillningar

För vem då, Trump?

Inte då. Han har ju redan visat att han är villig att köra USA ner i skiten, varför skulle han inte kunna fortsätta med det?

Du gör det vanliga misstaget att bedömma honom som en vanlig rationell människa. Men han är inkompetent, börjar bli dement eller senil, och är fullständigt narcissistisk och nyckfull.

Jag uppfattar honom som extremt intelligent och taktisk, skicklig politiker.

Det är därför han blivit vald till president i världens mäktigaste land och inte du eller jag.

Lynnig, visst. Han är en man med vilja som vill genomföra saker.

6 gillningar