Bankkollaps i Kina?

Finns substans i det som sägs i denna 11 minuter korta video? Den är publicerad idag och har höga tittarsiffror. Jag vet inget om kanalens tillförlitlighet.

“China’s entire economy is about to collapse. But the thing is, this banking crash and financial crisis going on in China right now is hardly being talked about at all. And the story is just plain weird, in so many ways. What’s happening right now in China is crazy. Banks have defrauded customers of billions, lied about the products they were investing people’s money in, and even allegedly collaborated with government agencies in China to change people’s health pass status so they could force them to stay at home, and not protest.”

2 gillningar

Och om sant, hur bör man som privatsparare agera för att skydda sina besparingar?

Tror delen om att privatpersoner har förlorat sina livs besparingar och hindras att protestera bakom covidåtgärder stämmer.

Har läst lite smårubriker om detta på olika internationella nyhetssidor senaste veckorna.

Många verkar ha investerat i bostäder som aldrig kommer byggas. Mer påläst än så är jag inte, tror många nyhetsbyråer undviker kinarelaterade nyheter. Det känns så i alla fall.

Har en släkting som jobbat med kinakontakter, men efter kriget i Ukraina så har det blivit otroligt kyligt. Hens ord.

Hen har precis beslutat att gå i pension, då det verkar svårt att ha samarbeten med Kina som förut.

Kan mycket väl gå illa, stor snöbollseffekt i ett så gigantiskt land med så många invånare.

Men frågan är hur länge folket väljer att stå ut med landets styre, det känns som det kan bli turbulent framöver på den biten. Men jag tjejgissar mest, den som lever får se. :crossed_fingers:

2 gillningar

Det är flera youtubers som pratat om detta ett tag, tex Steven van Metre, the Economic ninja så det är nog inte helt taget ur luften. Sen är det alltid svårt att verifiera information från Kina, men diskussionen kring Emerging markets har varit uppe tidigare. Om man vill satsa på EM så gör det med en begränsad del av portföljen. Någon av de aktiva medlemmarna på forumet som är bosatta i Kina borde kunna komma med lite input på detta?

Som privatsparare anser jag man ska diversifiera sig, flera sparkonto i olika banker för buffert, olika fondförvaltare, olika marknadsplatser, olika tillgångar…

4 gillningar

Bara killar som kan killgissa, tjejer tjejvetar…

10 gillningar

Jag har också hört en del om detta, men känns svårt att veta hur illa det faktiskt är i Kina. Det är inte direkt transparant där. Men om jag har förstått det hela rätt så använder sig lokala regeringar sig av bolag för att skapa skulder, som de egentligen inte får lov enligt lagen. Känns nästan som när Grekland lånade mer än vad de fick/sa att de gjorde. Inte ett så bra tecken när jag tänker efter…

Själv känner jag att det bästa är att se till att jag inte har ovanligt stor del av portföljen i Kina. Bortsett från lysa så tror jag inte jag äger något i Kina.

Men det intressant med det hela är att jag har sett flera videos som verkar förutspå vilken dag detta kommer ske. Känns som de är orimligt insatta :upside_down_face:

1 gillning

Stämmer lite! :wink:

Men killgissningar är bättre än mansplaining. :see_no_evil:

Men jag hittade några av artiklerna jag läst. :arrow_down:

https://edition.cnn.com/2022/07/10/china/china-henan-bank-depositors-protest-mic-intl-hnk/index.html

https://www.businessinsider.com/china-mortgage-protests-why-people-refusing-to-pay-loans-2022-7?r=US&IR=T

2 gillningar

En ytterligare aspekt på detta är väl när en, i praktiken, diktator (ledare i en låtsasdemokrati) börjar känna sig pressad på hemmaplan och vill flytta fokus till något annat, t.ex. genom att starta krig med ett grannland som man anser man egentligen borde bestämma över. Likheterna mellan Ukraina och Taiwan är större än vad svensk media verkar insett…

1 gillning

Ingen av mega städerna har mer social oro än vanligt, vet däremot inte hur det ser ut på landsbygden.

Däremot skulle jag inte vara så orolig över våldsamma protester då dessa fungerar mycket som en temperaturmätare i kineisk politik. I Kina så styr styrkan på protesterna oftast kring hur mycket som myndigheterna ska lägga sig i problem.

Om man ser till rapporteringen tidigare i våras i SVT, så kom nästan dagligen rapporter om Ryssland ovanligt omfattande militära närvaro vid Ukrainas gränser.

Det var inte en stor chock när de väl började invadera igen. Men såklart så var det få som ville tro att det skulle ske.

Kinas närvaro kring Taiwans gränser har varit tydlig i media sedan länge, om man väljer att läsa artiklarna. Ofta hamnar de under små rubriker och långt ner på sidan.

Det SVT ofta gör när det gäller diffusa konflikter är att de är rent beskrivande, inga scenarios målas upp eller förväntningar nämns. Så de får mindre utrymme än stora pågående konflikter. Nu är det mest hot och flexande.

Men tror det kan gå illa för Taiwan, för det känns som Kinas ledare ser landet som deras och att det bara behöver tas över. Men Taiwan och Kina är otroligt olika, så troligen så kommer Taiwan kämpa så hårt det kan för att få behålla makten. Men Kina känns så oerhört resursstarkt, disciplinerat och kunnigt i jämförelse med Ryssland.

Så kan bli ett hemskt blodbad. :cry:

Nu är väl detta i första hand ett ekonomiskt forum och inte ett politiskt, men när vi nu ändå är inne på det spåret och svenska medier. Nästan alla analyser jag sett senaste veckorna verkar följa spåret “Nancy åker till Taipei, Kina blir jättearga och visar hur stora och starka dom är genom att mobilisera sin militär i en show-of-power”.

Min tanke, som lekman och inte på något sätt militärstrategisk expert, är om ens Kina verkligen bara så där över en natt kan dra igång en gigantisk och till synes välplanerad militärövning. Kanske det snarare var så att USA skickade Nancy till Taipei för att dom visste att något var på gång och att det snarare var en reaktion på vad man såg som ett möjigt invasionsförsök och ville höja insatserna för kineserna?

Det är åtminstone en analys jag skulle vilja sett i svensk media av betydligt mer insatta och kunniga personer än mig själv, snarare än en ren beskrivning av händelseförloppet timme för timme. Det är lite som att se ishockey på TV och ha en kommentator som berättar för tittaren samma sak som man ändå ser i bilden.

2 gillningar

För bara några minuter sen i mitt YouTubeflöde

2 gillningar

Jag har slutat försöka förstå mig på USAs politik sen länge, jag blir bara förvirrad och ledsen. Jag låter konspirationsteoretiker och försökaförståsigpåare försöka gissa vilka motiv som ligger bakom vilka beslut. Livet är för kort och politiker kommer alltid vara svåra att förstå sig på, i min värld.

Men jag är ändå tacksam för att vi har lite mer sansad press i Sverige, i alla fall om man ser till att få sina nyheter från flera källor och inte bara en. Eller än värre, bara från Facebook, Twitter och Youtube.

Senaste åren följer jag nyheter från flera olika engelskspråkiga källor och länder, så jag kanske hänger med lite mer i vad som händer i relation till västvärlden och även internationellt än många andra.

Följer man bara en nyhetskälla så kan världen se än mer snedvriden ut än den är. Även om den är snedvriden på många sätt.

1 gillning

Kul att du tittade på klippet om killgissning… :wink:

Skämt å sido, att SVT skulle göra en kritisk granskning av demokraterna i US ser jag som ganska låg - dom håller fortfarande på att jaga Trump…

Att Pelosi åkte till Taiwan på eget initiativ utan att WH hade något med det att göra, nja skulle jag lägga min röst på…

Sansad press va ett intressant ordval… :slight_smile:

Har du sett vissa nyhetsbyråer i USA? :rofl:

Rena rama såpor. :see_no_evil:

Vissa får man helt koppla bort, för de är helt bananas, oavsett politisk tillhörighet.

1 gillning

Poängen här var nog snarare att historien om att Nancy på egen hand utan någon som helst kontext plötsligt bestämde sig för att åka till Taipei på sin rundtur i Asien känns lite för enkel. Att Kina är sugna på att återta Formosa är väl i sig inte direkt någon nyhet så det är rätt rimligt att det är ett schackparti där det gjorts rätt många drag redan innan det hände. Sen är nog Kina och USA mer lika än dom själva skulle vilja erkänna, typ som S och M :slight_smile:

Nu blev det väl ett rejält avsteg från det ekonomiska, samtidigt känns det väl som en krig med Kina inblandat skulle ha rätt stor ekonomisk impact på världen också…

Finns något som benämns " false-flag-operations".
Ett historiskt exempel är den s.k. “Northwood” operationen vars innehåll släpptes för några år sedan och där operationen stoppades av John F. Kennedy som sedan blev mördad.
Tanken är att en aktör provocerar fram en händelse alternativt ligger bakom densamma men skyller på någon annan.

Vill man skratta och gråta och bli orolig över vart mänskligheten är på väg kan man kolla på Fox News :rofl:

Angående Kina … Med tanke på hur landet styrs så kan de även bestämma hur problemen löses.
De kan bestämma sig för att ta över alla banker som visar tecken på problem. De kan ta över fastighetsbolagen … De kan låtsas som att det regnar …

Det var inte många år sedan man anklagade Kina för att hitta på sina BNP siffror varje år för att ge sken av att det går väldigt bra för landet. Diktaturer bestämmer hur andra ska uppfatta hur det går :laughing:

2 gillningar

Kommer vara mitt återkommande svar i denna tråden när det gäller politik. :blush:

Låt oss återgå till TS frågeställning utan att glida in på USAs nyhetsbyråer.

Jag skulle vara försiktig med att förutspå en ekonomisk kollaps. Bakgrund för de som inte riktigt hängt med. Kinesiska banker och fastighetsbolag har sålt eller tekniskt sett leasat i 99 år då Kinesiska staten äger all Kinesisk mark, fastigheter som inte ännu byggits till köpare. Detta är inte ovanligt världen över, men kinesiska bolag har gjort det i stor utsträckning och finansierat det med lån och nya köpare till fastigheter som också inte finns. Så de förlitar sig på nya köpare för att finansiera bygget till gamla köpare, det liknar alltså ett pyramidbedrägeri. Så fort folket tappar förtroendet för att deras fastighet ska bli färdig så kollapsar hela alltet, och det är det som börjat hända. Många kineser har investerat allt de har i obyggda fastigheter och nu tror många inte på att de ska bli färdiga, de har därmed börjat vägra betala sina huslån. Ilskan har spridits och vi ser större protester än vi sett på länge i Kina.

Men vi ska minnas att detta är Kina. Om det här hände i västvärlden skulle snart alla i landet veta och bolagen skulle gå under och kanske dra ner hela marknaden med dem om fastighetsbolagen var lika viktiga som i Kina. Men om det är något Kina är bra på så är det att censurera, sprida missinformation och gå in i bolag och omstrukturera dem med tvång. Det är mycket möjligt att Kinas regering fortfarande kan gräva ner det här problemet så det inte sprids. Många av de som investerat sina livstillgångar i en fastighet kanske aldrig får sin fastighet eller sina pengar. Men Kina har haft liknande situationer förr där regeringen undvikit katastrof via orättvisa, förtryck och död av dess folk.

Det återstår att se hur det går för Kina, det är möjligt att regeringen tappar kontrollen och det spårar ur totalt, men det är också möjligt att de får situationen under kontroll.

2 gillningar