Skuldkris i Kina - ett hot?

Här är en artikel från SvD. Jag vet inte exakt vilka slutsatser man borde dra men en skuldkris i Kina framstår som ett orosmoln.

Ny bransch – han hjälper andra slippa svartlistning

2016 hade Li Xin precis gift sig. 34-åringen jobbade hårt i hemstaden Xi’an i centrala Kina och drömde om att genom sina uppdrag som inredningsarkitekt kunna ge sin familj ett bra liv. Men en dag råkade några arbetare som han anlitat för ett jobb ut för en olycka. De hade ingen försäkring, så Li Xin fick betala för sjukhusvård och ersättning, berättar han för SvD.

Det blev starten på en skuldkarusell.

Hans skuld växte snabbt. När han nått den övre gränsen på sina och på hustruns kreditkort började han att låna på onlineplattformar som parallellt med bankerna lånar ut pengar i Kina, såsom Alipay. Snart blockerades hans kreditkort och långivarna började begära in sina pengar. Genom att skaffa sig en rad sidojobb, ta hjälp av släkt och förhandla med långivare lyckades Li Xin ta sig ur sina skulder. Det berättar han för SvD.

– Jag klarade mig precis från att hamna på statens svarta lista.

Där kan en privatperson hamna som till exempel blir stämd av en långivare eller en hyresvärd som inte fått betalt.

Att bli svartlistad i Kina innebär att ens liv kraftigt begränsas. Till exempel får man inte längre flyga, inte åka utomlands och inte ha betalkort. I dag finns omkring sju miljoner människor på listan, enligt officiella uppgifter.

När Li Xin fått ordning på sitt liv beslutade han sig för att börja hjälpa andra som är eller riskerar att hamna i samma situation – genom att förhandla för skuldsatta.

– På grund av pandemin är det många fler kineser som har hamnat i skuld nu, säger han.

I Kina växer privatpersonernas skulder, trots myndigheternas försök till kontroll.

I Kina växer privatpersonernas skulder, trots myndigheternas försök till kontroll. Foto: AP

I somras kom larm om att räntebetalningarna på privatpersoners lån i Kina äter upp så mycket av disponibel inkomst att det riskerar att det hotar den konsumtionsdrivna tillväxtmodell som Kina lutar sig mot – trots Pekings hårdnande tag mot långivare.

Under de första fem månaderna 2021 ökade totalsumman för godkända krediter och lån till hushåll rejält, jämfört med samma månader 2020 och 2019, visar kartläggningen från handelshögskolan SUFE i Shanghai. Sommaren 2020 hade summan av kinesernas kreditkortslån som legat obetalda över sex månader tiofaldigats jämfört med tio år tidigare.

Många kineser balanserar nu på en skör tråd varje månad. Även landsbygdsbefolkningen och unga skuldsätter sig, visar statistiken.

De hotar att tala om för familjemedlemmar och vänner att en person är skuldsatt.

Li Xin

Sedan Xi Lin började jobba som förhandlare har han fått många frågor om hjälp. Oron är stor för att hamna på svarta listan. För att hans klienter ska slippa det försöker han förhandla med olika långivare om mer tid för att betala tillbaka och han coachar klienterna att orka ta sig upp ur skuldträsket.

I vissa fall lyckas han, i andra inte, säger han och berättar om en av sina svåraste fall: en 30-årig kvinna med en liten son.

– Efter att hennes mamma blivit sjuk och pappan plötsligt gått bort lämnades hon av sin man. Som enda barn var hon tvungen att ta hand om mamman. Hon hade inget annat val än att ta lån för att klara sig.

Till slut hade hon en skuld på motsvarande en halv miljon kronor.

Hon började låna online. Sedan gick hon till privata så kallade lånehajar – illegala utlånare – eftersom det var den enda utvägen för att ordna kontanter. Hos dem är villkoren usla och skuldindrivningen aggressiv.

– De vill ha tillbaka pengarna direkt. De har anställda som ringer hela tiden och hotar att tala om för familjemedlemmar och vänner att en person är skuldsatt, berättar Li Xin.

Kamerasystem övervakar invånarna.

Kamerasystem övervakar invånarna. Foto: Sipa Asia

Den unga mamman fick också mejl med hot om att foton av henne med texter såsom ”skuldsatt” skulle skickas till släkt och vänner.

Efter att två banker och en annan långivare stämde henne i domstol bröt hon ihop, berättar Xi Lin. Hon ville ta sitt liv. Snart blev hon svartlistad, eftersom hon inte ville tvinga sin mamma att flytta från sin lägenhet så att hon kunde använda den för att betala sina skulder.

– Nu kan hon inte få något jobb. Hon har sökt, men de kollar upp hennes kredit och säger nej, säger Xi Lin.

Eftersom kvinnan inte har några pengar har hon rätt till en hyresrätt från staten, men på grund av att hon är svartlistad kan hon inte få en sådan. Xi Lin har försökt att prata med rätten och försökt förhandla om mer tid för en del av hennes lån.

Jeremy Daum, Kinakännare och juridikforskare vid Yale, säger till SvD att kreditcoachning och förhandling har blivit ett yrke i Kina.

– Det finns en hel del människor som ger råd kring social kreditvärdighet, framför allt till företag, säger han.

Ofta rör det sig dock om ett tidigare skede, för att förebygga klammeri med myndigheterna och hamna på svarta listan.

– Men jag har sett folk som annonserat att de till och med kan hjälpa dig att få upp din kreditpoäng hos till exempel Alibaba.

1 gillning

Finns det nån som INTE har en skuldkris nuförtiden? :frowning:

Här i Europa:

Andra sidan kontinenten:

1 gillning

Jo, men det där handlar om statsskuld. Det är en lite annan grej. Det kan vara allvarligt absolut men det följer en annan logik. Statsskulderna är också hyggligt väl dokumenterade, om vi nu bortser från mygel a’la Grekland. Alla dessa krediter som vanligt folk har är inte alltid så tydligt dokumenterade. Vi har ju en diskussion i Sverige om att upprätta ett register över alla skulder, just för att överblicken saknas. Hur sådana saker ser ut varierar förstås mellan olika länder men rent allmänt är ju Sverige ett land med hygglig nivå på ordning och reda.

1 gillning

Det är osannolikt att det skulle bli en ekonomisk kris i Kina eftersom regimens legitimitet baseras nästan enbart på förmågan att leverera ekonomisk tillväxt. Händelserna 89 berodde till stor del på en mindre ekonomisk kris. Därför kommer staten ta till väldigt kraftiga åtgärder för att avstävja potentiella kriser. Det innebär naturligtvis inte att det omöjligtvis kan bli kris där, men det är betydligt mindre sannolikt än att det skulle ske i Europa eller USA.

1 gillning

Flera ungar hamnar i skuld är bara en fenomen som mobillån i Sverige.

Nationalekonomen Tino håller inte riktigt med: Tio tusen miljarder: Skuldkalaset och den förträngda baksmällan - Tino Sanandaji - Häftad (9789198378757) | Bokus

Men svensk bostadsmarknad och dess tillhörande skuldsättning kommer väl de lärde att tvista om i all oändlighet. Min uppfattning är dock att svenskarna är rätt återhållsamma med blancolån.

Att privatpersoners skuldsättning i kina kan påverka världsmarknaderna tror jag inte är speciellt stor. Att börsen blir nervös, likt fallet med Evergrande, absolut, men inte värre än så.

Det man kan konstatera är ju att svensken gillar att låna, och verkar över lag hålla sig med ganska dålig kassa. Det har ju Swedbank konstaterat i diverse undersökningar, en förvånande stor del av folket kan inte plocka upp 10000 kr ur fickan. Däremot lånar man till konsumtion på alla möjliga sätt, även via bolånet.

Jag är som bekant ganska pessimistisk och skulle aldrig låna på huset till bjäfs och prylar, eller resor för den delen. När räntorna väl börjar höjas till 2-3% kommer tumskruvarna att dras åt för alla som är belånade till taknocken. För något år sedan var vårat hus värderat till 3,2 mille, idag är det 4,2 mille. Är det 5,2 om ett eller två år?

Att ta lån för att köpa bostad eller bil är väl helt okej kan jag tycka, men där går gränsen för de allra flesta med ett dåligt kassaflöde där merparten av lönerna bränns på annat och endast nån tusenlapp sparas.

/H

1 gillning

Vettekatten det! :slight_smile:

Vi behöver inte titta så långt efter skuldsatta hushåll. Vi svenska har ju en av Europas högsta skuldsättningar. Staten däremot har en av Europas lägsta skuldsättningar (och ändå vill man höja skatterna).

Det florerar siffror på att 30-40% av svenskarna inte klarar en oförutsedd utgift på 5 kkr eller enligt SCB artikeln nedan 20% som inte klarar 12 kkr.

Min erfarenhet av kineser efter rätt många år i landet är att de har mer buffertar än vi svenskar - cash och guld. Visst ökar konsumentlånen men min bild av det är att det fortfarande är mycket långt ifrån ett så utbrett problem som i USA eller Sverige för den delen.

Den stora risken i Kina som jag ser är de högt uppdrivna bostadspriserna som driver folk till spekulation, att köpa fler lägenheter. I Shanghai där jag bodde så räcker inte ens hutlösa hyror (centralt) för att täcka räntan på lånet utan det bygger på framtida uppgång. Det är lite farlig spekulation.

Helt bisarrt! Min dotter är 19 och har precis flyttat hemifrån. Hon har enbart sparat själv genom åren och skulle självklart inte gilla en oförutsedd utgift på 12k, men skulle inte heller ha problem att betala den.

All respekt om otur fört vissa människor till sådant läge, men de flesta har definitivt satt sig där själva med hjälp av kreditköp och spontanlån.

#brandfackla

3 gillningar

Detta nyhetsbrev ser väldigt roligt ut för mig, som en person bodde i Kina i 20 år.

“Kreditdebiten ökade 10 gånger mer än för 10 år sedan” är verkligen en no-brainer beskrivning. För 10 år sedan var det så få människor som har kreditkort i Kina jämfört med andra länder … Självklart ökade det mycket nu!

Besparingsgraden i Kina är extremt hög jämfört med USA eller EU, 50% besparingsgrad är ganska vanligt för kineser … vissa data kan hittas här:

1 gillning

Osäker men bostadsmarknaden i Shanghai, Beijing, Guangzhou osv har varit skrämmande än längre tid.

Idagsläget är det många föräldrar i medelklasen som fortsätter jobbar efter pernsionsåldern för att kunna stödja sina barn med bostadslånen då marknaden har exploderat.

" In China’s tier-one cities — like Beijing, Shanghai, and Shenzhen — housing costs around 14 times as much as the average salary, a 2020 report from the Lincoln Institute of Land Policy found. In tier-two cities, homes cost roughly seven times the average salary, the report shows. And in tier three, four, and five cities, home prices are about five times as high as the average salary."

I ett land med typ 7% i bostadslåneränta. Nu tror jag iof att Kinesiska myndigheter kommer göra allt för att säkerställa att ingen bostadskrash sker men det är ändå oroande tankar om de släpper taget på samma sätt som USA 2008.

Helt enig om kinesiska bostadsmarknaden. Om jag någonsin sett en bubbla så är det den. Samtidigt som du säger, Xi kommer inte att låta det krascha så länge det finns några som helst medel kvar att lösa problemet. Det är därför det är så förtvivlat dyrt. Priserna har rasat i höjden i 15 år. Hur länge det kan fortgå vet ingen.

Sen slår det sjukt olika. Om man är från storstäderna så finns det ofta lägenheter över pga enbarns politiken och en övertro på bostäder som säker investering. En kollega har 5 extra lägenheten i familjen värda i runda slängar 50 Mkr men på en dålig svensk städlön. När jag sa, varför inte sälja av en och diversifiera, så trodde jag han skulle dö som han skrattade. Lägenheter är världen säkraste!

Andra som flyttar till centra som BJ, SH, SZ för att de får bättre lön råkar ut för motsatsen. Trots bra lön hamnar de långt ut med lång pendling (1+ timme) eller lägger sjukt mycket av lönen bara på hyran för att ha rimligare pendling. En kollega och hennes man flyttade tillbaka till Chengdu för de insåg att de fick mer köpkraft där, och kunde (då åtminstone) köpa en bra lägenhet.

I ett så stort land är det inte det ena eller det andra. Det är både och som händer. En del blir rika. Andra förblir relativt sett fattiga. Precis som i alla kapitalistiska system, som Kina faktiskt är på det privata planet.

Det är konsumentlånen jag inte än ser som ett jätteproblem i Kina. De flesta kineser jobbar mer för att skaffa pengar, och sedan konsumerar. SMS lån för semester är tack och lov inte vanligt där än. Åtminstone inte vad jag sett :slight_smile:

Håller med, om man bortser från bostadsmarknaden så är det ett stort privat sparande i Kina.

1 gillning