Någon med erfarenhet av bostadsköp i Asien?

Min fru kommer från Kina och det har tydligen blivit dags att köpa ny bostad till hennes föräldrar. De bor idag ute på landet, i en liten by och det är aningen långt till den service man behöver som 70+. Det finns inte heller några släktingar i närheten som kan hjälpa till.

En fräsch bostad med service i närmast större stad kostar ca 500 KSEK, som vi har tänkt finansiera dels med lön och dels med att sälja lite aktier. Tanken är att min fru ska stå som ägare, och att vi kan ha bostaden som semesterbostad när vi åker dit.

Min fråga är egentligen lite allmän, om någon har erfarenhet av att överföra så pass mycket pengar till utländska banker, med tanke på penningtvätt etc? Hur kan man för en utländsk bank i Kina verifiera att pengarna är ärligt tjänade? De är väldigt strikta med utländska överföringar, det märkte vi när vi en gång skulle skicka 10000 kr i presentpengar. Jag hade råkat skriva en bokstav fel i min frus namn (som jag skrev som avsändare i meddelandet), och det tog många och långa diskussioner innan de fick ut pengarna via sin bank. Tydligen har det blivit väldigt åtstramat med banköverföringar under senaste åren.

Sen antar jag att man kontaktar en välkänd firma som sköter allt med pappersarbetet, typ en mäklare/advokat. Min fru har en kompis som jobbar på bank där, och hon sa att det ska gå att överföra pengarna om man skickar “bevis” i form av något papper från skatteverket/säljnota från Avanza. Jag tar dock dessa tips med en nypa salt då min erfarenhet av sånt här är att det är mycket beroende på vilken tjänsteman som man får att göra med.

Vi kommer att överföra pengarna från min frus konto i Sverige till min frus bankkonto där.

Tack på förhand
H

Inte för att skrämma upp, det kanske är bättre nu, bättre i mindre städer eller inte ens var så illa som det framställs. Följde ett tag två vloggare som bodde i Kina då, serpentza och laowhy86. Det här är ett av klippen som de hade om att köpa bostäder i Kina, främst i de större städerna.
https://www.youtube.com/watch?v=ENLIGHXbGfE

När min fru flyttade större mängd pengar från Sverige till Kina gick det utan några större problem. Iof var min fru på plats i Kina när de skulle ta ut pengar samt det var över 5 år sedan. Vi hade faktiskt större problem när det gick tvärtom med bank samt Skatteverket

Om det inte har skett någon förändring under de senaste åren så måste din fru vara på plats i Kina vid kontraktsskrivningen, kan vara lite svårt så är i coronatider.

Annars är min känsla att man måste vara riktigt noggrann både med område samt bostadshus om man köper i Kina.

Intressant kanal, har inte sett den innan.

Ja kvaliteten på många hus i Kina är ju väldigt långt i från vad vi är vana vid i Sverige. De håller 15-20 år, sen rivs de. Saker börjar rosta inom något år, badrummen har golvfall mot dörren, osv. Jag har sett det mesta. Jag kan tänka mig att det fanns många fuskare som försökte sko sig genom att bygga fuskbyggen, men med lite tur har det blivit bättre. Man får ha lite koll på vem det är som bygger, och vad det står i de kontrakt som skrivs.

/H

1 gillning

Skulle vara mer orolig över materialvalet då det historiskt har funnits viss problematik kring detta. Nu tror jag det har blivit bättre under de senaste åren men är osäker.

Se några länkar nedan, finns mycket mer att läsa inom ämnet om man vill,

Kanske bättre att hyra? Tänker också på att staten kan göra lite va de vill med boenden och äganderätten känns inte så stark i Kina direkt.

Kan man ens äga sitt boende påriktigt?

Skulle säga att äganderätten för bostäder är större i Kina än i Sverige,

Sen är det främst ägandebostäder i Kina så vid köp av lägenhet får man låga boendekostnader (om lånfritt).

Där ser man :joy:

Läst om andra hållet också så det kanske är en provinsegen lagstiftning?

Tyvärr fungerar det lite annorlunda ute på landsbygden än i städerna.

https://www.lincolninst.edu/publications/articles/effects-land-acquisition-chinas-economic-future

Tyvärr är det inte lätt för de som växer upp på landsbygden då man är medborgare i sin hemstad och det definierar ens sociala förmåner.

Oj vad jag läste boskapsköp i trådrubriken.