Intressant historia, och det ligger ju nära att jämföra med Sverige.
Motsvarande 7 miljoner SEK sägs vara maxbeloppet han fick ta ut per dag. I Sverige hade han inte fått ta ut en enda krona, då de flesta bankkontor inte har kontanter, och om de har det skulle jag bli mycket förvånad om man får ta ut över 30 000 kr på en dag?
Hade han fått ut 7 MSEK i kontanter i Sverige, hade han fått lägga en månad på att få in dem på något annat bankkonto?
I Sverige hade han väl dessutom blivit rånad på väg till bilen, och bilen hade han nog fått stulen också?
Jag kan erkänna att jag överdriver lite här, men det känns som om säkerhetsläget och rånrisken är annorlunda i Kina? Även kulturen kring kontanter.
Vad har du för källa till det? Det enda som är annorlunda i Sverige är att du måste kontakta ditt bankkontor i förväg om du vill ta ut stora mängder kontanter (även t.ex. 30 tkr faktiskt), då kontoren av t.ex. säkerhetsskäl inte alltid förvarar större mängder cash.
Kinas utveckling mot avskaffande av kontanter har gått mycket snabbt och det är mycket stor skillnad jämfört med för några år sedan. Detta har jag observerat på plats.
"China is fast becoming one of the most cashless societies in the world, fueled by the rise of dominant fintech platforms like Tencent’s WeChat Pay and Alibaba’s Alipay. In many cities across China, it has become increasingly difficult to hail and pay for a taxi, buy groceries, or even settle a bill at a restaurant without access to a mobile wallet. " (Källa: China's society is going cashless. Now its central bank is pushing back | Fortune)
Numera finns det även försök med att ta betalt via ansiktsigenkänning…
Bevisbördan ligger ju på dig som påstår något som du helt tydligt inte har någon källa till. Det kallas för ryktesspridning eller att “tro” som du själv säger, och är inte särskilt seriöst.
Jag såg ett inslag om att de i en stad har ansiktsigenkänning för toalettpappersutmatning, då de haft problem med stölder!
Vad tror du om de Kinesiska techjättarna som Alibaba och Tencent? De har fått oerhört mycket stryk vad gäller aktiekurserna, men enligt vad du skriver verkar användningen av deras produkter tuffa på utan problem eller statlig inblandning?
Så länge du föranmäler tror jag absolut du kan ta ut kontanter om du vill. Samma sak med att sätta in pengar. Spärren där finns väl främst av penningtvättskäl, så kan du visa var pengarna kommer ifrån går det nog bra.
Om du tror Kina är riskfritt så kanske det är dags för dig att besöka. Men ja är du rik och rör dig i rika delar så är de lika säkert som flesta länder…
Har bott och jobbat i Kina och rört mig i alla möjliga områden, fattiga som rika, och har aldrig känt mig hotad, orolig eller liknande. EN gång blev jag lite skraj, när jag i Shanghai hade åkt en flodbåt på Pudong-floden och de släppte av oss på nån sorts mörk kaj, där vi fick gå mellan två byggnader för att komma ut på gatan och ta en taxi. Rätt som det är dundrar det ut 8-10 militärpoliser med AK47-or och ställer upp sig i denna mörka gränd, va fan nu då tänkte jag. Tydligen var det bara vaktavlösning på nån halvmilitär anläggning. Blev förvånad att vi fick gå så nära. Mötte även ett antal “ungdomsgäng” på vägen hem (hittade ingen taxi), var inte det minsta orolig för att bli påhoppad trots systemkameror, och att jag såg väldigt “turistig” ut.
Har jobbat på kontor vid en gata i Shenzhen som hade fönster ut mot några banker, och ofta såg jag folk kom ut med stora sedelbuntar som de satte sig utanför banken och räknade. Dock har dessa gator ofta en liten “polishytt”, en litet utedass med röd saftblandare på taket och 2-3 poliser som är i tjänst där för att hålla lite koll.
Inget land är riskfritt, men det enda jag har varit rädd för i Kina har varit att inte ha mina papper i ordning vid hemresan, samt lösspringande hundar. Detta kan jag tyvärr inte säga om att röra mig i de svenska stadskärnorna…
Sveriges hetsjakt på folk med kontanter är helt sjuk… det är min korta och bestämda åsikt.
Så länge du kan bevisa var pengarna kommer ifrån, så får du sätta in helt andra belopp än om du bara dyker upp på ett bankkontor med en hög sedlar du inte riktigt vet när du fick. De kan neka dig att sätta in 2000kr om de misstänker penningtvätt. om du sålt din sportbil kontant, och har kvitto både av köparen och när du köpte bilen och i övrigt har papper i ordning, så har jag svårt att se att du blir nekad insättning. De kanske blir sura och ber dig föranmäla nästa gång.
Precis, så är det. Det står en icke straffmyndig gangster vid många bankomater och bankkontor och hör av sig till sina några år äldre förmågor med uppgifter när folk verkar ha tagit ut pengar. Dessa förmågor förmår sedan dessa stackars kontantuttagare att dela med sig, fotar deras legitimation och säger att “vi vet vem du är nu”. Kontakta ej polis.
Delar av ovanstående har jag sett med egna ögon. Andra har jag läst i tidningen. Det kanske var bättre förr ändå?
Jag är helt övertygad om att man skulle ha ett helvete att få in ett belopp över en miljon i kontanter på ett bankkonto i Sverige.
Har du tänkt på följande, antag att man har en Ferrari, man säljer den och får kontant betalt. Låt oss anta att köparen betalar med vita kontanter
Man får 1 MSEK i betalning, i kontanter. Köpekontrakt skrivs.
Detta köpekontrakt använder man sedan för att sätta in de 1 MSEK hos Swedbank. Men man använder samtidigt samma kontrakt för att sätta in 1 MSEK svarta pengar på vardera SHB, SEB och Nordea. Inget hindar denna penningtvätt.
Nej, kontanter är helt döda i Sverige för stora transaktioner.
Den som försöker sätta in 1 MSEK i kontanter i en storbank kommer att få en enorm finansiell rektoskopi, med risk för att bli nekad i slutändan.
Men jag blir gärna motbevisad, hör gärna av er nedan med ett svar, inklusive med anekdoter, är de välskrivna gör det inget om du hittar på!
Denna absurda jakt på penningtvätt, gäller även när man gör större överföringar från banken om man råkar trigga ”larmet”.
Jag fick en överföring från mitt företag via företagets svenska bank till min privata svenska bank. Dagen efter skickade jag merparten av pengarna vidare till div ställen (bla Avanza), för att hålla mig under insättningsgarantin.
Efter några veckor blev jag kontaktat av min bank, dom hade registrerat ”ovanlig aktivitet” på mitt konto, och ville veta vart pengarna kom från och vart samt varför dom skickats vidare. Jag ombads redovisa den inkommande summan med underlag dels från avsändande banken men även varför pengarna skickats till mig. Jag skulle också redovisa vart och varför jag skickat pengarna vidare, det skulle redovisas med kontoutdrag från de mottagande de konton samt bevis om att det var mina konton.
Jag skulle säga detsamma. Kom gärna med exempel på när du med full dokumentation kommit till banken och försökt sätta in pengar men inte fått. Jag tror ändå bevisbördan ligger på dig här, eftersom:
Vad jag kan se så är det främst av Penningtvättslagen som reglerar detta. Där står inget om att banken inte får ta emot kontanter. Det ställs däremot vissa krav utifall att man ska göra just detta. Banken måste förstå syftet med transaktionen och varifrån pengarna kommer och vad de ska användas till. Förstår det detta kan de ta emot kontanterna.
Syftet med transaktionen
När du vill göra en inbetalning eller annan transaktion måste du svara på frågor och visa giltig id-handling när banktjänstemannen efterfrågar det. Det kan gälla transaktioner som uppfattas som ovanliga eller som banken inte förstår bakgrunden till. Banktjänstemannen är då skyldig att fråga dig om syftet med transaktionen, var pengarna kommer ifrån och vad de ska användas till etc.
I vissa fall kan banken även behöva se avtal, kvitton, fakturor eller andra handlingar som styrker din förklaring.
I vissa fall får inte banken utföra tjänsten
Om du inte kan visa giltig id-handling eller lämna en tillfredsställande förklaring till varför du vill få en viss tjänst utförd, får inte banken utföra den önskade tjänsten. Om lagen inte följs kan den enskilde banktjänstemannen bli straffad och banken drabbas av sanktioner från Finansinspektionen. Om banken misstänker penningtvätt ska det rapporteras till Finanspolisen, som är en särskild enhet inom Rikskriminalpolisen.
Sammanfattning: Kort och gott kan du, med tillfredställande förklaring, sätta in kontanterna. Det enda som egentligen borde diskuteras här är vad som är just tillfredställande förklaring för dessa belopp och vilken dokumentation som krävs. Om du vill sätta in en miljon i kontanter skulle jag först gå till banken och fråga vilken typ av dokumentation som krävs, för att sedan införskaffa denna eller tillse att denna går att få tag på redan innan affären görs. Sedan kommer du in med banken och säger; som vi sa sist så krävdes detta. Här är detta. Ta emot pengarna.
Man använder inte händer att räkna sedlar utan maskin. Hur kan en kund " ordered his bank to check them note by note"?
Resultet “Sunwear’ has reportedly seen his online following grow to 1.7 million as a result of his post.” - den här berättelsen passar inte EU o ska inte ha samma effekt som i Kina. Jag tycker att det inte är klokt att stå i bankkonto och väntar sedlar räknas. Vad har vakten och banken förlorat? Däremot har han förlorat sin tid att vänta sedlarna och andra kunder blir irriterade (förlorar tider på onödigt sätt pga den här mannen). Tiden han används att skapa den här berättelsen har lockat 1,7M läsare från Kina. Med hjälp av Mirror sprider berättelsen till Sverige. Det är så hen blir rikare och rikare. Rika inte tillsammans.
Då säger Anita i kassan nej, och så står jag där med pengarna. Hon säger att jag kan ringa telefonbanken om jag är missnöjd.
För den som säger att det är så lätt att sätta in och ta ut miljonbelopp i kontanter i Svenska banker, så borde det väl på sociala medier finnas gott med exempel på folk som “flexar” med liknande aktiviteter? Eller?
Poängen här var väl att så länge du kan visa var pengarna kommer ifrån och säger till i förväg så finns det inget som hindrar dig att göra samma sak i ett svenskt bankkontor (de som finns kvar…). Tråden ovan handlar väl om problem med det förstanämnda.
Om du läste det jag skrev, så skulle du pratat med Anita i kassan flera veckor innan, och före du gjorde eventuell affär, vilken dokumentation/förvarning som skulle krävas om du skulle komma in med 1 000 000 kontant. Anita svarar då vad du behöver, och när du senare efter några veckor kommer dit igen hejar du vänligt på Anita, och säger att du nu är tillbaka och har med det det som hon sa.