Skjutningars påverkan på marknaden?

Skjutningar mot oskyldiga är ju en het potatis i Sverige nuförtiden. Både experter och andra tror att antalet skjutningar kommer att gå upp i framtiden, troligtvis ganska drastiskt - något som samhället såklart kommer att reagera på.

Med inspiration från tråden om IT-säkerhets-ETF:er-och-fonder (IT-säkerhets ETFer och fonder) så ställer jag mig då frågan - hur påverkas de svenska marknaderna om antalet skjutningar går upp med 5-10x över 5 eller 10 års tid? Vilka bolag kan tänkas vara intressanta? Vilka är förlorarna?

Man kan ju alltid blicka utåt och då har vi ju USA som praktexempel, där man har s.k. “gated communities” - inhängnade områden med privata säkerhetsstyrkor som patrullerar och kontrollerar in- och utgångar.
Värdet på villor som ingår i sådana kvarter lär ju gå upp rejält. Oklart huruvida existerande detaljplaner och liknande skulle tillåta sådant dock, så det kanske främst skulle påverka nybyggen. Betyder det att existerande fina villakvarter kommer förlora i värde?

Privata säkerhetsbolag har ju också varit på uppgång en tid nu, och utvecklingen där lär bli ganska explosiv (https://www.svd.se/otryggheten-okar--da-koper-svenskar-privata-poliser ,
https://www.svd.se/privata-utredningar-okar--nasta-steg-ta-in-aklagare).

Jag kunde inte hitta någon statistik, men från intervjuer verkar det som att människor i områden med mycket skjutningar inte vågar sig ut på gatorna lika mycket. En del av de pengar som idag går till uteserveringar och besök i matvarutbutiker kommer förmodligen att gå till mat-leveransföretag och liknande, så de marknaderna lär se ännu mer ljusa ut. Fler som privatimporterar alkohol från utlandet kanske?

Skottsäkra västar och liknande är ju populärt i många länder, men jag har svårt att se att det skulle bli någon större hit i Sverige. Likaså är det nog långt kvar tills försäljningen av handelsvapen till privatpersoner går upp, då vi inte har någon stark vapen-som-självförsvars-kultur i Sverige, men det kan ju ändra sig. Men den svenska marknaden är liten och har nog liten påverkan på företag som säljer dessa produkter globalt.

1 gillning

Ännu är effekten på samhällsekonomin inte så stor att börserna sjunker eller räntemarknaden påverkas.

Effekterna är lokala och personliga på ett negativt sätt.

Kriminella gäng påverkar företagarna i de områden de finns genom att de måste betala “skatt” för att slippa attentat eller andra straff mot deras butiker.

Gängen har genomfört flera kidnappningar av utomstående för att pressa på pengar, men det sänker inte börserna eller påverkar inte räntemarknaden.

Men säkerhetsföretag, jo, de har nog en uppsida om de är välskötta.

Fortsatt god uppgång för fastighetsbolag kanske, då efterfrågan på annat boende än i miljonprogrammen säkert inte sjunker?

Man kommer bland annat fram till att en gängskjutning skapar kostnader för samhället på i genomsnitt 75 miljoner kronor. Dyrast är de skjutningar där offret överlever men får livslånga skador.

[…] har även räknat ut att ett grovt kriminellt organiserat gäng som är aktivt under ett par decennier kostar skattebetalarna en halv miljard kronor, medan en enskild gängmedlem som är brottsaktiv i 15 år kostar samhället cirka 23 miljoner kronor.

Hittar man en bra lösning på problemet finns det ju lite pengar att spara. Och finns det så mycket pengar att spara finns det säkerligen sätt att tjäna mycket pengar om man hittar ett sätt att undvika. Kanske privata fängelser? Kanske GeGaaS (“grip-en-gängmedlem-as-a-service”) något som ett bolag kunde uppfinna? Ett paket med egna spanare, egna jurister / åklagare, egna fängelser osv som så klart har minimal kostnad i form av komfort för de drabbade. Kan man ta ut 10 miljoner i kostnad men spara samhället 23 miljoner för att göra det kanske det vore något? :smiley:

1 gillning

White flight är ju sen gammalt. Har ju sett detta i 20-år men precis som på börsen gäller det inte bara att ha rätt utan också att ha timing.

Frågan jag ställer mig är när det är som värst och om det då kan vara köpläge i gettot. Samt sälj på fina gatan.

Allt är i slutändan politik och om tillräckligt många vill ha livstid för gängkriminalitet så kan det gå fort att få rätsida på skutan.

Är dock förvånad att det tagit så här lång tid och är därför extremt ödmjuk med att ha totalt fel.

Kan också tänka sig att välbärgade vill fly landet. Finns ju många trevliga länder som skulle kunna tänka sig ta emot högproduktiva svenskar med fet plånbok. Då kan det gå fort utför med marginalpriset på boende

Kanske det uppstår firmor som hjälper Svensson att flytta. Danmark, Norge, Åland eller Canada?

7 gillningar

Något oroväckande kring om man vill få rätsida på skutan inom de rättsystem/myndighetssystem som finns är risken för att dessa är korrumperade. Parallellt med rapporterna om skjutningar på öppen gata har jag med stort intresse följt advokaterna som hjälpt de kriminella med insiderinformation. Det kan förstås röra sig om enstaka och enskilt fall, men det jag befarar är att liknande fenomen kan finnas oupptäckta inom systemen. För mig är det en avgörande bit gällande om det går att få rätsida på det hela som jag tror att många förbiser. Har korruptionen väl tagit sig in i samhällskroppen är det som skadedjur som tagit sig in i hålrum i ett hus (kan för lite om hus och skadedjur för att göra den här metaforen skarp inser jag…), även om man bara anar enstaka problem utåt kan de vara på väg att skapa en situation som är så ohållbart att allt till slut behöver rivas…

I övrigt håller jag med om att flyttfirma/konsult för att hjälpa med flytt är en utmärkt företagsidé som känns som den mest konkreta om man vill tjäna på situationen. (lättare än att förutsäga bostadspriser etc). Som en resebyrå fast för utlandsflytt. Kan man dessutom hitta ett sätt att samverka med orter på platserna man vill hjälpa svenskarna att flytta till finns en win-win där man kanske kan få ekonomi i form av bidrag eller reklamköpande från mottagande orterna, men svårigheten blir förstås att de flesta inte vill profilera sig som white flight-städer kanske.

1 gillning

Det skjuts över 100 gånger mer i de största amerikanska städerna. Har det påverkat börskurserna där?

7 gillningar

Västeuropeer flyttar till Ungern. Intressant vy som inte hörs någonstans.

1 gillning

Ja, där finns en möjlig investeringsstrategi: att gå lång i Central- och Östeuropa med förväntningen att ekonomisk verksamhet kommer flytta dit när Västeuropa destabiliseras. Apropå det borde Tino Sanandajis bok om utvandring från Sverige ges ut snart; det ska bli intressant att se vad han har kommit fram till. Min egen emigration var delvis motiverad av en mörk syn på Sveriges framtid.

4 gillningar

Skjutningar och annat elände riskerar att driva bort både investerare och kompetens från Sverige. Hoppas det vänder efter nästa val.

Tror det är svårt att utnyttja förfallet, det är nog lättare att undvika det. Till exempel genom att flytta, sig själv och/eller sina investeringar. Vart man ska ta vägen vågar jag inte spekulera i :face_with_monocle:.

God eftermiddag :heart: :sweden:

2 gillningar

Även Huffington Post har rapporterat om dödsskjutningen. De citerar också statistik från Everytown for Gun Safety, en grupp för vapensäkerhet. Enligt dem har barn legat bakom åtminstone 239 oavsiktliga skjutningar i USA i år, något som resulterat i 94 dödsfall.

Under 2020 var det totalt 124 konstaterade fall av dödligt våld i Sverige. 48 stycken var med skjutvapen. Och de har 94 sådana fall redan i år där borta i amerikat… där barn skjutit någon av misstag.

Ja, USA kan nog ge en hint av vart Sverige är på väg, även om vapenolyckor kanske inte är den mest relevanta statistiken. Kanske kommer någon svensk stad få en fastighetsprisutveckling i linje med Detroits?

2 gillningar

Ja vådaskott i USA med avsiktligt mördande här. Relevant hur? Varför inte jämföra med Finland?

1 gillning

Jag minns när jag var i USA (oktober 2012 säger wikipedia) då stormen Sandy lamslog New York och bl a stängde hela Wall Street under två (eller tre?) börsdagar när havsytan steg fyra meter. Vi kurade på hotellrummet och levde på chips och TV (tills strömmen gick): Kvällen innan stormen meddelade en av stadens stora nyhetskanaler att det inte rapporterats in en enda dödsskjutning senaste dygnet. Det var så stort att det fick en spot på bästa sändningstid.

Min poäng här är att när det blivit normaliserat så är det snarare nyheterna om en positiv förändring i tråkig statistik som påverkar livet i övrigt samt att en större naturhändelse har mer marknadspåverkan än morden.

New York fortsätter vara en finanshub, trots mordstatistik, våld och känslighet för klimatets påverkan.

1 gillning

Barn som skottskadas (rent utav dödligt) av legala skjutvapen i USA är inte särskilt relevant i Sverige.

Legala vapen hos civilbefolkningen ska förvaras så pass säkert att risken för att ett barn kommer åt dem är minimal. I vissa delstater så saknas sådana tvingande förvaringskrav i USA.

Ett enkelt låsbart fack högst upp i en garderob utan enkel möjlighet att klättra upp dit skulle ta bort väldigt stor andel av de tragiska olyckor som sker. De lås som numera följer med vapen som säljs nya likaså.

Grundläggande kunskaper i säker vapenhantering är inte heller tvingande överallt i USA.

I Sverige måste vapnen (när de inte används) förvaras i motsvarande vapenskåp. De ska dessutom förvaras oladdade. All form av legalt vapenägande ställer höga krav på kunskaper i säker vapenhantering.

Man kan tänka sig att vapen som förekommer i kriminella kretsar i Sverige löper större risk för vådaskjutning på grund dessa två faktorer.

I Sverige finns det rätt mycket legala vapen i förhållande per capita, men de används mycket sällan i samband med brottslighet. Det är i stället insmugglade vapen, stulna vapen från regeringskansliet och tyvärr även en del vapen som säljs av oseriösa vapenhandlare (detta har möjliggjorts genom Poliens bristande löpande kontroll av handlarna). Misstänker dock att det har skett skärpningar av detta på sistone.

Legala vapenägare är väldigt laglydiga och det sker automatiskt dagliga kontroller mellan vapenregistret och relevanta register hos polismyndigheten.

I fel händer är många saker som betraktas som verktyg eller idrottsredskap potentiellt dödliga. Skjutvapen har dock en särställning vilket är sunt. Kraven för att få inneha ett enhandsvapen (pistol eller revolver) i Sverige är väldigt höga. Kraven för att inneha gevär får
målskjutning år lägre och jaktgevär är någonstans mittemellan. Kravet på att man är en skötsam och laglydig medborgare gäller dock alla kategorier. Att skaffa sig skjutvapen för självförsvar är i princip omöjligt i Sverige. Det är så försvinnande få licenser som utfärdas för ändamål skydd att de kan betraktas som nära noll. Mindre dödliga alternativ som är tillåtna tex för att freda sig mot djur (Tyskland) eller självförsvar (Danmark) är inte tillåtna i Sverige.

Vad återstår då gällande eventuella reaktioner på marknaderna av utvecklingen vi ser i Sverige: Tjänster och varor för Skalskydd, övervakning (elektronisk och mänsklig) och vissa flyttkedjor är saker som redan nu finns ett genomslag för. Rätten att freda sig mot en angripare är komplicerad (som flera omdiskuterade rättsfall har visat), därför tror jag inte att legala vapen kommer att användas i större utsträckning för fel ändamål. Straffet för att tillgripa vapen för att försvara sig i hemmet riskerar att förstöra livet för den som gör det. Bättre fly än illa fäkta. Sedan finns det så klart de som skrävlar över att de skulle ”Stand your ground” och försvara sin Borg. De personerna har nog sett för mycket tv.

Trots att vi har en mindre arsenal hemma så skulle vi fly och låta polisen göra sitt om vi fick påhälsning. Därför har vi skalskydd som förhoppningsvis avskräcker (synliga kameror) fördröjer (”okrossbara” rutor på
markplan) och varnar oss (vibrationsdetektorer) om någon försöker sig bryta in. Eftersom vi inte är några speciella människor så vill förmodligen någon åt något vi har i stället för de vi är. Have at it, i så fall, det är för sådant man har försäkringar.

3 gillningar

Där beskriver du den enda påverkningen jag kan se.

2 gillningar

Läsvärt.

Är för övrigt helt införstådd med att lämna landet fysiskt. Mentalt gjorde jag det för länge sedan. Vad det inneburit i minskat investeringar lämnar jag åt läsaren att fundera över.

4 gillningar

Jag har en lite mer positiv syn på detta, nämligen att dom flesta faktiskt lämnat förnekelsefasen. Det går väldigt trögt för vissa politiker, gamla medier, och twitterbubblor. Tyvärr så är det dessa grupper som skriker högst.

God eftermiddag.

1 gillning

Poängen med USA jämförelsen var väl att oavsett vad man tror om brottslighetens utveckling i Sverige eller Europa så verkar det inte ha någon direkt påverkan på ekonomin.

Sen tror jag också att det som gammelmedia skriker om som skjutningar och ökad brottslighet är något som drabbar extremt få. Men genom att det skrivs så mycket så får det såklart genomslag i debatten, som denna tråds existens.

Det jag är mer orolig för än några smågangsters som skjuter varandra är ojämlikheten som, om än från låga nivåer, ökat kraftigt i Sverige.

2 gillningar

Här får du gärna väva ut lite mer. Vilken ojämlikhet är det du tänker på och hur manifesterar sig den ökningen?

1 gillning