Skjutningar mot oskyldiga är ju en het potatis i Sverige nuförtiden. Både experter och andra tror att antalet skjutningar kommer att gå upp i framtiden, troligtvis ganska drastiskt - något som samhället såklart kommer att reagera på.
Med inspiration från tråden om IT-säkerhets-ETF:er-och-fonder (IT-säkerhets ETFer och fonder) så ställer jag mig då frågan - hur påverkas de svenska marknaderna om antalet skjutningar går upp med 5-10x över 5 eller 10 års tid? Vilka bolag kan tänkas vara intressanta? Vilka är förlorarna?
Man kan ju alltid blicka utåt och då har vi ju USA som praktexempel, där man har s.k. “gated communities” - inhängnade områden med privata säkerhetsstyrkor som patrullerar och kontrollerar in- och utgångar.
Värdet på villor som ingår i sådana kvarter lär ju gå upp rejält. Oklart huruvida existerande detaljplaner och liknande skulle tillåta sådant dock, så det kanske främst skulle påverka nybyggen. Betyder det att existerande fina villakvarter kommer förlora i värde?
Privata säkerhetsbolag har ju också varit på uppgång en tid nu, och utvecklingen där lär bli ganska explosiv (https://www.svd.se/otryggheten-okar--da-koper-svenskar-privata-poliser ,
https://www.svd.se/privata-utredningar-okar--nasta-steg-ta-in-aklagare).
Jag kunde inte hitta någon statistik, men från intervjuer verkar det som att människor i områden med mycket skjutningar inte vågar sig ut på gatorna lika mycket. En del av de pengar som idag går till uteserveringar och besök i matvarutbutiker kommer förmodligen att gå till mat-leveransföretag och liknande, så de marknaderna lär se ännu mer ljusa ut. Fler som privatimporterar alkohol från utlandet kanske?
Skottsäkra västar och liknande är ju populärt i många länder, men jag har svårt att se att det skulle bli någon större hit i Sverige. Likaså är det nog långt kvar tills försäljningen av handelsvapen till privatpersoner går upp, då vi inte har någon stark vapen-som-självförsvars-kultur i Sverige, men det kan ju ändra sig. Men den svenska marknaden är liten och har nog liten påverkan på företag som säljer dessa produkter globalt.
.