Jag tror inte på Sverige och Sverige som ett land att äga tillgångar i - hjälp mig att nyansera min negativa bild!

Syftet med detta inlägg är inte att spä på en redan negativ Sverigebild utan snarare dela med mig om hur jag (som inte på något sätt har fördjupade kunskaper om vare sig FEK eller NE) ser på Sverige som “företag”, som land att investera i samt Sveriges välfärdssystem som hållbart. Syftet är också att från er möjligen få en mer nyanserad bild i frågan.

Det har, som alla vet, varit mycket prat i media dels om Sverigebilden utomlands men också det vi som land kämpar med just nu (organiserad brottlighet, gängkriminalitet, utanförskap, hög arbetslöshet, svag krona, hög inflation). Vissa av dessa, t ex hög inflation, är vi ju inte ensamma om som land att kämpa med, men på andra fronter sticker vi ut både när man jämför med länder i EU men även i världen (jag behöver knappast nämna vilka). Vissa av dessa faktorer må vara tillfälliga (i bästa fall) medan andra förmodligen är här för att stanna på överskådlig framtid (t ex brottsligheten och våldet).

Samtidigt finns en diskurs som pratar om “urstarka finanser”, topp på inovationlistan, topp i jämställdhet, hög sysselsättningsgrad. Kort sagt, för att citera valfri politker: Sverige är fantastiskt!

Samtidigt, igen, så kommer det rapporter om att samhällsinstitutioner är infiltrerade av kriminella, att kriminella startar företag inom välfärden (t ex vårdcentraler), poliser som menar att deras myndighet är infiltrerad, SIS-anställda som trodde rymlingar “lekte kurragömma”, företag som inte vågar anmäla brott från kriminella.

Allt detta gör mig så djupt ledsen men också förvirrad. Vi får höra hur fantastiskt Sverige är men jag får känslan om att man (vem?) vill hålla skenet uppe, kanske för att ge hopp, kanske för att rädda Sverigebilden.

“Sverige är illa ute men Sverige är fantastiskt”
“Sveriges institutioner och företagande har till stor del blivit infiltrerat av kriminella men Sverige går urstarkt ekonomiskt”
“Omvärlden ser med fasa på vad som händer i Sverige, skrämmer bort investerare men Sverige är ändå ett land som vi ska vara stolta över”
“Sverige är bland de mest jämlika länderna i världen men det är tack vare ojämlikheten och skattesänkningarna som vi har det som vi har det”
“Var 5:e invånare är rädd att drabbas av dödligt våld men Sverige är bland de bästa länderna att bo i och toppar listorna på bäst livskvalitet”

Jag får inte ihop och kanske går det inte att få ihop det. Kanske drabbas jag åter av katastroftankar som jag köper rätt av. Jag har god självinsikt där och vet att jag tenderar att “gå på affekt” och tappa en del av förnuftet .Men ändock…Jag har försökt rannsaka mig själv, åkallat så mycket förnuft jag kan från både vänster och högerperspektiv. Jag har försökt hitta hopp utan att leta efter en dåres hopp. Jag har försökt hitta exempel på andra länder som varit i och kommit ur liknande situation men inte hittat.

Hur får ni ihop bilden om vi fokuserar just på den ekonomiska biten?
Är jag ensam om att känna att läget är långt värre än vad som ges sken?
Är jag paranoid när jag skriver att jag inte skulle investera en enda krona i t ex Sverigefonder för jag ser detta som ett en extremt hög risk, inte bara för att Sverige bara utgör 1% av det globala börsvärdet?
Är jag en skeptiker långt ut på skalan när jag börjar se mitt sparade kapital (globala fonder) som medel att ta till för att en dag lämna landet (vilket jag inte vill)?
Har jag låtit mig påverkas av de som ofta kallas bruna, fascister och nazister?

Kloka, kunniga och rationella RT-vänner: Hjälp mig att sortera, tänka, nyansera och få andra perspektiv!

4 gillningar

Det finns mycket som är bra med Sverige, men också en hel del som behöver förbättras. Så är det i alla länder. Vilken riktning Sverige tar, beror på folket, politiken och omvärlden som påverkar oss.

Gällande dina tankar kring fond. Det är absolut inte dumt av dig att investera globalt. Det är bättre diversifierat och säkrare så sätt att det inte är bundet till ett land. Investera så som du tycker känns tryggast.

4 gillningar

vill du utveckla både vad du anser är bra samt vilken “riktning” du anser skulle kunna få Sverige på rätt köl?

1 gillning

Vi klättrar en placering från förra året i WIPOs Global Innovation Index.

Media tjänar bara pengar på negativa nyheter…

15 gillningar

Sverige har i alla fall en låg stadsskuld jämfört med många andra länder. Och en svag krona som kanske (?) kan stärkas när folk inser att USA, UK och många länder hamnat i en dödsspiral och som för all framtid kommer sitta med monetär inflation (tills det blir en reset).

3 gillningar

Jag tror faktiskt det.

Ja, det finns många problem, men det är så lätt att ryckas med i dessa domedagstankar där allt är totalt kört. Kriget i Ukraina, bombdåd, terrorister, miljön, elektricitet, ekonomi kan allt orsaka de här känslorna.

Men viktigt att komma ihåg är att det är ofta starka känslomässiga reaktioner som inte är rationella utan överdrivna.

Är Sverige hopplöst? Givetvis inte, för lite perspektiv kan du försöka jämföra med riktigt hopplösa länder. Ryssland är helt hopplöst t.ex.

2 gillningar

Betänk att gängkriminalitet inte nödvändigtvis står i vägen för innovation och produktivitet.

USA är ju exempelvis världens största kapitalmarknad med råge. Det är verkligen inte förskonat från kriminalitet och oro i delar av sitt samhälle.

Det är visserligen en stor social fråga för oss som bor här. Men knappast för kapitalmarknaden och den framtida avkastningen i Sverige.

15 gillningar

Folk pratade gott om Kanada i en annan tråd, en stund senare såg jag en kanadensare som klagade ungefär på samma sätt som vi klagar över Sverige, vilket gjorde mig lite fundersam om det här är något vi alla gör. Ok Sverige är verkligen sämst i vissa avseenden som utvecklingen av gängkriminaliteten de senaste åren, men på andra håll så är det väl samma och det är inte grönare någon annanstans. :thinking:

I alla fall just nu.

image

image

2 gillningar

Bra exempel.

Förutom att jag, som programmerare, skulle kunna tjäna enormt mycket mer pengar så upplever jag att USA är sämre på allt annat som har mycket värde för mig. Säkerhet, sjukvård, utbildning, politiska klimatet, den ökade fascismen, övervakningen, the list goes on…

1 gillning

Alltid bra att resa runt till andra städer och länder för att få lite perspektiv, ett par anektodiska exempel så var jag tex i Rom nyligen. Gamla risiga bilar överallt, såg knappt en elbil på flera dagar, husen värms primärt med Rysk gas.
Var på affärsresa i Tyskland, fick skjuts av en senior civilingenjör i 50 årsåldern, deras familjebil var en 15 år gammal Audi Sedan konverterad att drivas på gas, och tågen deras drivs primärt av kolkrafteldade verk.

Känns som Sverige ligger långt före många andra länder i utvecklingen generellt.
Här hemma ser jag Teslor överallt, sista kolkraftverket i Värtan stängdes för några år sedan, Stockholm förväntas bli koldioxidneutralt innan 2030 tack vare att husen primärt värms med bioeldad fjärrvärme och BECCS. Vi verkar nu fått en bred majoritet (med S & C) som vill bygga ut kärnkraften igen med fler än 10 reaktorer, det utreds möjligheter till små modulera reaktorer redan i Ringhals.
Känns som vi är ett decennium före andra välutvecklade europeiska länder minst, kanske två.

Tycker själv Sverige fått en oförtjänt dålig bild både inrikes och utrikes, kanske mycket beroende på närheten till Ryssland och stora påverkansoperationer i NATO-processen. Tror själv detta fått svenska tillgångar lågt värderade men att utländska investera inom kommande år kommer återvända stegvis. Ligger i 100% Home bias själv nu bortsett från PPM.

15 gillningar

Det finns absolut problem i Sverige.
Men vad har du för referensramar?
Ta en sväng nedåt Europa, insup den urindoftande atmosfären på Paris bakgator eller förundras över hur t o m tyskarna har mer stök i det offentliga rummet än vad de flesta svenska städer har.
Eller varför inte flyga över till valfri amerikansk större stad där lokalbefolkningen har en väldigt tydlig bild över vilka områden man ska undvika både före och efter mörkrets inbrott.
Vill du känna dig riktigt berest kan du ju planera in en tripp till Indien eller varför inte Filippinerna eller Indonesien. Kina är också mysigt på sina håll.

Kom sedan tillbaka och rapportera om din Sverigebild förändrats till det bättre eller sämre.

6 gillningar

om jag inte flög så skulle detta tveklöst vara nyttigt för mig, håller med!

Världen har alltid rasat för någon, på något sätt, någonstans. Jag tänker på Marcus Aurelius “Hindret i vägen blir vägen”. Alltså att vi får hantera den tid vi råkat födas i, precis som folk i andra tider och platser hanterat krig, svält och sjukdomar.

På det hela taget är jag glad att leva idag. Det är en gyllene tidsålder ur ett historiskt perspektiv och väldigt roligt att följa hur världen och samhället utvecklas tekniskt och socialt. Jag känner ofta frustration, men ibland också nyfikenhet inför framtiden. Ibland blir man road över de kosmiska käftsmällar som utdelas som lön för naiva idéer.

I början av coronapandemin extrapolerade jag kurvorna för smittade och döda. 90% av världen skulle dö enligt mina beräkningar. Det är faran med att ta ut saker i förskott och försöka förutspå framtiden utifrån löpsedlar.

Ibland ägnar jag mig åt ett konkret byggprojekt där man har närmare feedback ifrån verkligheten. Man är skapt för att göra något och genast se vad som händer. Inte spekulera i hur länder utvecklas över flera decennier. Precis som vi är dåliga på att förutspå börsrörelser. Vi är dåliga och mår dåligt av det.

Hans Rosling, Steven Pinker och Bjørn Lomborg visar en ljus, men inte glättig, bild av våldet, miljön och överbefolkningens utveckling.

Här är en bild över hur länge man historiskt har behövt jobba för en timmes ljus. Något att vara tacksam över:

5 gillningar

Är du faktortiltad med investmentbolag eller liknande, hur ser det ut?
Jag har svårt att tro att jag kommer flytta från Sverige så blir lite sugen att ha lite mer ‘skin-in-the-game’ och investera mer i svenska företag :thinking:

Nope, Plus allabolag i långa portföljer, kombinerat med AMF räntefond Lång i mellanrisk.

Varför faktortiltar du inte då?

Hittar inga vettiga alternativ på den svenska marknaden.

1 gillning

Har du sålt av Dimensional World Equity?!

Japp. Ligger helt hos Avanza nu.

Investmentbolag, utdelningsaktier/bolag och så vidare? Har du tittat på det?