Svensk comeback 2025?

Okej, 2025 står för dörren och svenskt index har inte gått lysande sista året, faktiskt har det gått uselt jämfört med globalt index.

Är det bara jag som tror på att Sverige kommer att komma tillbaka på sikt på det här forumet?

Sverige är ju faktiskt rekordbilligt, relativt sett.

Vad tror forumet?

Spoiler: jag är positiv till svenska aktieindex.

6 gillningar

Vi vann iaf med 0.1% mot Saudi Ariabien :slight_smile:

Jag har ingen aning om Sverige kommer göra comeback nästa år. Men toppinnehav som Ericsson, Swedbank, Handelsbanken, H&M, Alfa Laval, Telia, etc. Min enda reaktion är SNARK

3 gillningar

Det har lett till att vi nu kan köpa Sverige AB till ett attraktivt pris. Istället för att hoppas på en ”the greater fool” som köper våra dyra amerikanska aktier till ett ännu högre pris kan vi välja att investera där vår avkastning drivs av framtida vinster istället.

Ja tack. Har legat väldigt tungt Sverige och kommer fortsätta med detta.

3 gillningar

Ingen aning. Tror inte på sverige så har bara 5% trots att det går emot forskningen.

3 gillningar

Sverige är billigt, men något måste förändras för att det ska bli attraktivt för köpare.
Vad är det som gör att det inte kommer in mer pengar och det köps globalt eller USA istället?

Vad behöver hända för att det ska pumpas in mer pengar på svenska börsen och innebär det att USA inte är lika attraktivt och sjunker samtidigt? Hur blir det totalt då, tappar vi mer i USA än vi går upp i Sverige?

Inte lätt…

PS jag har stort bias i Sverige om någon undrar. Men det har jag haft i flertal år och jag har inte viktat om eller så.

3 gillningar

Det är så trenden ser ut just nu, standardrådet för svenskar är att investera i en global indexfond och då gör folk det. Vi är som folk extremt snabba på att hoppa på trender och ”expertråd”. Så flöden helt enkelt.

Jag anser att svenska pensionsavsättningar av olika slag ska användas till investeringar i svenska verksamheter så att dessa får lättare att växa, vilket i sin tur leder till en positiv spiral på andra sätt för samma yrkesverksamma som pensionssparar - men känner mig ganska ensam om det. Det diskuterades en del när någon svensk pensionsjätte gått sämre än index, hur förkastligt det var att de inte bara dumpat allt i en indexfond.

3 gillningar

Kanske behövs det helt enkelt att mer attraktiva bolag väljer att notera sig på Stockholmsbörsen? Spotify valde ju NY, till exempel, och det pratas också om att Klarna ska noteras där.

4 gillningar

Jag trodde på OMX-lagom redan för strax över ett år sedan och flyttade hem en del. Eftersom jag initialt belönades och sedan fick stryk för det så tycker jag att det är dags att Stockholm gaskar upp sig. :joy:

1 gillning

M et al gör ingenting för att förbättra företag i Sverige. Om ingenting ändras när det gäller skatter, regleringar osv så ser jag inte att Sverige kommer gå bättre 2025.

USA kommer nog gå helt bananas jämfört med Sverige och övriga EU. Det finns noll ambition i EU eller Sverige om att förbättra för företag och anställda. (Nej, skattefinansierade jobbskatteavdrag räknas inte.)

Att det köps aktier i svenska bolag ger inte företagen mer investeringskapacitet såvida de inte tar lån med aktier som säkerhet. Den enda innovationen som finns är Erikssons alla meningslösa patent. (Sverige rankas högt i innovation pga dessa.). Sverige är ett modernt u-land.

Du tror väl på Sverige 5 ggr mer än forskningen föreslår?

Tror du verkligen att det är just dessa bolag som kommer gå starkare?

+1

Motivering?

Kan det inte bara räcka med att det blir FöR billigt gör att fler pensionärer och utländska köpare skall våga sig in igen?

Så om detta är en trend borde den väl snart vara över? Till fördel för svenska aktier?

Tror varken Spotify eller Klarna kommer göra grejen. Inget av dessa är några kvalitetsbilar direkt. Spotify har väl bara gjort vinst några månader och kommer inte klara konkurrensen från Apple Music som är bättre. Klarna hoppas jag inte fortsätter breda ut sig med tanke på hur de har en verksamhet som bygger på att låna ut till folk som inte borde låna - samt underlätta köp av skit som folk inte behöver.

Vi kan inte vara enigare :sweat_smile:

Vad bygger du detta på? Sverige har väl på totalen ett rätt bra skatteläget för företagen jämfört med USA.

Kan du utveckla?

Visste inte att man kunde forska på detta, men ja, vad säger forskningen egentligen om frågan?

Vad menar du med att alla Ericssons patent är meningslösa?

Nej jag tror inte att de kommer starkt. Och de väger tung i svenska index, tyvärr.

Forskningen säger väl att vara marknadsviktad, d.v.s. 1% Sverige?

1 gillning

Du får utveckla mera.

Var registrerar sig amerikanska företag helst sina EU dotterbolag?
Sedan vad som står på papperet och vad saker blir i praktiken är olika saker.

Mitt intryck är att det inte är lika gynnsamt med avdrag etc i Sverige så den praktiska skatten är högre här.

Kan du utveckla?

Eriksson utgör en mycket hög andel av alla patent som registreras. Dock leder det inte till något mervärde. Varken för Eriksson eller Sverige.

Sverige är ett låglöneland utan innovation, utan god företagstillväxt inom nästan alla områden osv.

1 gillning

Utveckla vad? Det där är Eriksson B aktie och dess utveckling jämfört med OMX 30 GI. De kanske utdelar kapital men värdet -4,5% på 10 år och -9,4% på 3 år. Deras alla patent leder inte till något som omsätts i något marknaden uppskattar.

…vad har det med de s.k “meningslösa patenter”??

Utan dessa innovationer så skulle vi inte ens ha denna möjlughet att utföra RT chat via mobilen…

Allt det där är bara prat i nattmössan, inte värt att bemöta.

2 gillningar