Svensk comeback 2025?

Utan patenten så hade Ericsson inte ens kunnat existera. Det går inte att utveckla och sälja nätverk/basstationer utan att betala enorma summor eller byta patent med andra.
Tyvärr finns det inte stora marginaler inom mobilnätverk då de kontinuerligt måste byggas ut och uppgraderas. Operatörer vill inte betala mer då kunderna (som vi kan se här inne på RT) vill ha abonnemang för 20:- per månad.
Så ja, Ericsson m.fl. bolag uppskattas inte och de får inga bra värderingar då slutkunder inte vill betala.

1 gillning

Jag är också otroligt positiv till svenska aktier.
Jag kommer tjäna mycket pengar nästa år. Då tänker jag att svenska företag också borde tjäna mycket pengar, särskilt eftersom jag är lite sär.

Har ingen tillit på Sverige som land i något avseende.

Räcker jag har ett bolån här, mina pengar går utomlands.

Förlåt mig men förstår ej vad du menar.

Jag jobbar på Ericsson, 36 år, och under dessa år ser enbart en stark svensk ingenjör skap och är stolt

3 gillningar

Inte nödvändigtvis år 2025 som pendeln vänder. Att det däremot kommer ske till slut är jag beredd att satsa mycket på.

Den historiskt låga värderingen av svensk börs lägger grunden. Som så mycket annat här i världen tenderar även ekonomi gå i cykler. Just nu går amerikanska tillväxtbolag som tåget. Mindre värdebolag, inklusive svenska, not so much. Köpläge SE m.a.o.

De faktorer som brukar framföras i formen av kritik mot Sverige (högskatteland, ogynnsamt företagsklimat o.s.v.) är gamla som gatan. Dessa har snarare förbättrats de senaste åren än tvärtom. Ser därmed inte varför de i framtiden skulle utgöra någon direkt bromskloss för svensk börsutveckling då de inte tidigare verkar ha hindrat svensk börs från att utvecklas starkare än exempelvis USA.

Jag kommer fortsätta med mina >50% SE många år framöver.

5 gillningar

Har ökat till 50%-60% Sverige med under senaste året.

Stockholmsbörsen har stått still i tre år kursmässigt men p/e-talet har sjunkit drastiskt från p/e 20 till p/e 13.

Stockholmsbörsen är en nedtryckt fjäder.

Står den still ytterligare ett år gör det mig inget så länge p/e-taket forsätter sjunka till 11.

Förr eller senare kommer kurserna ikapp företagens vinster.

Jag älskar att vara contrarian :sweden:

6 gillningar

Precis, så jag går emot forskningen lite grann.

Du tror inte på Sverige, så du bestämmer dig för att gå emot forskningen och ösa in ännu mer än rekommenderat? :smiley:
Intressant taktik :wink:

Ah, blev förvirrad av din mening :slight_smile:

“Tror inte på sverige så har bara 5% trots att det går emot forskningen.”

För mig lät det som att du tyckte att forskningen säger att man borde ha mer än 5%

1 gillning

Enligt Ben Felix säger forskningen att man ska ha runt 35% Sverige om man bor i Sverige.

2 gillningar

Om man bor i usa kanske :money_mouth_face:

De företag som lyckas tillämpa AI för innovation och produktivitetsökningar kommer vara vinnare framöver. De som inte klarar omställningen slås ut. Historiskt har vi varit duktiga på att ta till oss ny teknologi i Sverige och vi är vana att tänka globalt. Jag ligger kvar med en relativt hög andel och tycker att 30% Sverige kan vara lämplig nivå.

1 gillning

Artikeln vid 5:30 är från 2023 och har citerats hela… 1 gång.

Tvärtom finns det väldigt mycket forskning som visar att home bias är dåligt, om man strikt tittar på avkastning.

Bilden vid 6:40 handlar om Kanada.

Empiriskt tillbakablickande…

Teoretiskt tycker jag hans resonemang om risker mellan stater är rätt bra.

Särskilt aktuellt är det med tanke på Ryssland och Ukraina, samt Trumps handelstullar.

Nästan över en natt blev ryska fonder värdelösa. Imorgon kan det vara dina kinesiska bolag som blir värdelösa när Taiwan attackerats.

I övermorgon vet ingen hur det blir och hur relationen mellan stater och deras konsekvenser för internationella aktierägare utvecklas.

Jag tror Xi, Putin eller Trump bryr sig ganska lite om svenska aktieägare förlorar pengar när de genomför sin politik.

1 gillning

Mitt problem med det är inte så mycket om SE kommer gå bra i framtiden eller inte. Det är frågan om det skjuter iväg så pass mycket att det tar igen 2-3 år av ränta på ränta utvecklingen i Globalfond

2 gillningar

Det räcker väl att USD hoppar tillbaka från 11 kronor till 8 som den låg på för några år sedan….

Hur skulle det kunna ske?

Ja att USAs högkonjunktur till slut byts till lågkonjuktur och att Sveriges lågkonjuktur byts till högkonjunktur.

Fullt realistiskt och till och med väntat scenario, sedan vet vi ju såklart inte om detta sker samtidigt eller ej. Den stora finanskrisen 2008 kom ju väldigt tvärt.

3 gillningar

Var ett svar till en annan.

1 gillning

Var inte jag som skrev detta, jag menade bara att det var struntprat.

Men varför bor du här överhuvudtaget om du tror att allt ska gå åt h-v? Eller tvivlar du på din egen insats i det hela?

2 gillningar

Vad med att Ericsson har utgör 40% av alla patent i Sverige förstår ni inte?
De patenterar som fasiken men har de ökat sina marknadsandelar? Har de växt som bolag något signifikant utifrån alla dessa patent?
Nej, inget av det. Sverige som innovationsland är en chimär som upprätthålls av just Eriksson. Därför jag inte tror på Sverige.