Svensk comeback 2025?

Knappast antalet innovationer som är det intressanta - utan vilka patent och/eller innovationer man skapat - titta på Novo Nordisk in Danmark t ex.

När det raknas avseende innovation är patent en av rankningsfaktorerna. Se tidigare inlägg med länk till Svenskt Näringsliv. Vilket är lite av min poäng. En jäkla massa patent men det leder inte till något som märks av och ger tillväxt. Tidigare i tråden nämndes RT chat. Eriksson registrerar 40% av de 5000 patent som svenska företag registrerar om året.

Självklart betyder Ericssons patent att företaget håller sig vid liv. Innovationen är ALLT i branschen. Det känns tramsigt att påstå att de inte spelar någon roll osv. Ja, Ericsson har haft det kämpigt de senaste typ 15 åren men de står ändå för typ 4 % av Sveriges BNP.

Jag noterar även på Ericssons hemsida att åren 1980-2000 ökade deras intäkter med 50 000 %. Deras, och deras innovationers, betydelse för Sverige som helhet ska nog inte underskattas.

1 gillning

Om Trump inför handelstullar som gynnar USAs ekonomi, då har jag hellre 70% USA än 45% USA som jag hade haft med 35% Sverige..

Och hur tror du ryska privatpersoner mår nu som hade 35% Ryssland? Hur tror du kinesiska privatpersoner mår som har 35% Kina vid en eventuell Taiwan-attack? De hade mått mycket bättre med en marknadsviktad portfölj..

Jag förstår din poäng, men tycker jämförelsen haltar.

Ryssland och Kina kan inte riktigt jämföras med Sverige (eller många andra länder för den delen heller).

RU och CH är diktaturer, till att börja med. Vidare har de uttalande mål om att vara aggressiva.

Och sedan länge är det för de som har någon form av besparingar i länder som ovan, att man har sina besparingar i dollar och i tillgångar utomlands.

Inget av detta är relevant i fallet med Sverige.

Tvärtom menar du väl.

Många Ryssar hade nog önskat att de hade mer home bias strax för kriget.

Deras ryska företag rullar på, men deras utländska investeringar är avstängda från västerländsk handel efter sanktionerna från väst. De riktigt rika ryssarna har till och med fått se sina tillgångar i utlandet bli frysta eller konfiskerade.

Det var du som tog upp Ryssland och Kina som exempel, jag bara fortsatte med dem..

Ja det är alltid en risk med diktaturer. Det är därför marknaden har värderat dem med lägre P/E-tal.

Ang att man har besparingar i dollar och tillgångar utomlands, det håller jag inte med om. Kanske oljemiljardärer, men inte vanligt folk. Av mina kinesiska vänner i Kina äger ingen dollar eller har tillgångar utomlands, regeringen stryper möjligheterna att göra det för vanligt folk. Däremot är det väldigt väldigt lätt att investera i kinesiska aktier, och det gör alla mina vänner där.

Så vi svenskar borde ha hög home bias för situationen nära hela världen fryser ute Sverige?
Den hamnar nog långt nere på min lista av tänkbara svarta svanar…

Om du äger kinesiska aktier i en fond kan de bli värda nära noll om Kina angriper Taiwan.

Om du äger svenska aktier kan de inte bli värda noll om Kina angriper Taiwan.

Logiken är såklart även att det är oförutsedda saker som sker och inte precis de exempel jag tog upp. Det är alltid osäkert vad som sker i framtiden. Om 5 år kanske vi har världskrig igen. Det har hänt förut och kan med stor sannolikhet att hända igen.

Ja och det är därför de har ett lägre P/E-tal. Man betalar ju liksom inte P/E 40 för Kina.

Det finns risker för varje land. T.ex. om golfströmmen stannar skulle det vara helt förödande för Sverige Gulf Stream could collapse as early as 2025, study suggests | Climate crisis | The Guardian

Ja men det är en känd risk.

Finanskrisen, Corona och Ukraina var inte kända risker och vi vet inte vad som sker i framtiden, inte börsen heller.

All in på Skistar! :see_no_evil:

2 gillningar

Rysk rubeln är inte särskilt attraktiv att ha några besparingar just nu, om man säger så… inflation på +20% och växelkursen är katastrofal. Samtidigt har börsen gått ner extremt, om den ens är öppen.

Rysk ekonomi gör allt annat än tuffar på just nu, det är inte frågan om utan bara när den kommer kollapsa.

Näe, inte jag som tog upp dem som exempel.

Du har säkert bättre koll på Kina än jag, jag uttalade mig generellt om diktaturer. Att Kina hindrar folk från att göra som de vill låter rimligt.

Jag instämmer 100%.

Att Kina vill ha Taiwan, det vet alla. Så det är inprisat.

Att ett virus kan dyka upp nånstans, det vet ingen. Så det är inget man kan eller bör parera sig mot.

Ja uppväxt här och har jobb, familj, barn.

Inte lätt o bara flytta allt.

Investeringar kan jag dock enkelt välja

Intressant tråd. Trodde många här var lite mot spekulation. Index mot varandra är okej att spekulera i men inte aktier?

Vi borde ha fina köpmöjligheter (lågt P/E, hög avkastning) i enskilda Svenska aktier oavsett vad man tror om Sverige som helhet.

Det var inte så oväntat egentligen. Just coronavirus var inte heller helt oväntat. Det kommer hända igen om jorden inte gå under innan. Kanske en influensastam nästa gång. Timingen och reaktionen runtom i välden var svårare att förutsäga.

OK jag tror vi har olika definitioner av “oväntat”.

Att andra stammar i samma familj dök upp 2003 och 2012 betyder inte att det var väntat att det dyker upp en ny stam 2019.

Intressant notering. Senaste tiden tycker jag debatten har blivit än mer fokuserad på globalt index, men kul att se att fler än jag själv tror på andra index än ett globalt.

3 gillningar

Man får skilja lite på vilka råd man ger folk som är i början av deras resa inom investeringar och vad man själv gör eller diskuterar med någon som investerat i 10-30 år.

Jag själv har en aktieportfölj med drygt 30 svenska bolag (sett till värde så är det egentligen närmare 20 bolag som har 95% av kapitalet).
Har dock större kapital i både aktiefonder och räntor.
Men det är absolut inget jag skulle rekommendera någon ny. Där blir det att de ska börja bygga en stabil bas med globala indexfonder, ha en buffert etc. etc.

4 gillningar

Det har ju börjat ganska bra iaf både för Sverige och Europa. Vi får se om det håller i sig.

Många bra rapporter och utdelningsökningar hittills :slight_smile:

2 gillningar