Japp, har både kikat på och ägt både investmentbolag och Xact högutdelande. Även sneglat på allväder varianter. Passar inte mig alls, vill ha stenkoll på vad bolagen och fonderna har för metodik, kostnader och filosofier mm. vilket är omöjligt att få. Har funderat länge på att skapa en egen svensk kvantitativ strategi med hjälp av Börsdata och excel, (har en i princip klar att sjösätta). Men landat i att jag är nöjd med svenska marknadsportföljen till mycket låg kostnad.
Det är sant, om det inte går att få klarsyn om metodologin och förstå vad man investerar i så är det nog bäst att avstå att investera. Hur kommer det sig att du inte använder Captor Iris Bond i mellanriskhinken? Är det av samma anledning, dvs inte så simpelt att förstå sig på hur fonden fungerar?
Japp, tycker det är för svårt att förstå hur den fungerar. Samt att jag inte vill ”beta” på att just långa statsobligationer kommer ge mig den avkastningen jag vill ha, äger hellre AMF lång som i princip återspeglar hela svenska räntemarknaden. Men förstår att man rent portföljteoretisk skulle kunna få en förväntat mer effektiv portfölj om man litar på backtests, som tex i Zinos allväders varianter, men föredrar enkelhet, marknadsportföljen och låga kostnader.
Jag skulle spontant säga att Sverige befinner sig i ett nyligen uppvaknat tillstånd och är i stort behov av “en omställning” av samhället på ett flertal områden. Det gäller migration och brottslighet men även en hel rad andra områden. Hur snabbt, effektivt och “strategiskt” denna omställning kommer att ske är en öppen fråga. Sannolikt kommer det att gå bättre på vissa områden än med andra.
Jag ser Sverigefond som en lite annan fråga än Sverigebilden, Sverige som en plats att bo på eller Sverige som land att starta och driva företag i. Just nu är Sverigefonderna lägre värderade än en del annat. Vinster och “framsteg” är samtidigt till stora delar oförändrade. Det kan vara så att det går sämre framåt men här finns mycket osäkerhet. Det är också mycket möjligt att det är omvärldsfaktorer (typ krig) och “nya ekonomier” som är det stora hotet. Att USA ska gå som tåget och Sverige stå kvar på stationen köper jag inte riktigt. Oaktat att värderingen ser ut som den gör just nu är en global strategi sannolikt långsiktigt det bästa.
Sverige kommer att förändras framåt och kanske inte bara till det bättre. Den typ av “övervakningssamhälle” som sannolikt behövs för att vissa kategorier icke-rumsrena personer ska kunna “integreras” på sitt eget sätt är inte till fördel för den mer laglydiga och normalt funtade majoriteten. Samtidigt går övervakningen att leva med. Det farliga med den utveckling vi ser nu är till någon del att de invandrare vi faktiskt vill ha och som är bra för Sverige blir de första som lämnar. Att vissa grupper av utländska personer är en stor belastning för samhället är inget konstigt. Även om dessa till övervägande del är hemmahörande i vissa länder är det också en övervägande del av de hemmahörande i dessa länder som inte hör till de aktuella grupperna. Hemmahörande i kan här också innebära “har anknytning till”. Budskapet att invandringen är viktig för Sverige är inte bara ren bullshit. Om invandrare blir mer stigmatiserade som grupp så kommer de som är välkomna i andra länder att välja bort Sverige medan antalet kriminella och problematiska personer förmodligen blir oförändrad. Dem vill ingen annan ha heller. Det är ingen bra utveckling.
Ok, jag blir lite nervös med att äga endast 1% av marknaden genom att bara investera i Sverige. För att slippa komplexitet med att ha 10-20% i Sverige och fler fonder så har jag bytt till 100% Avanza Global. En globalfond och 10-20% i Sverige är nog bra för de allra flesta som är riskvilliga. Om de börjar med ESG på något konstigt sätt så byter jag till DNB eller annan fond som inte håller på med det.
Förstår, och kan hålla med om argumenten, men beror nog lite på hur man värderar risk också. Själv blir jag nervös av att äga globalfond då jag upplever priset för dyrt i relation till förväntad avkastning. Vidare planerar jag att bo i Sverige, eller åtminstone skandinavien i hela mitt liv, så minimerar gärna risken att tappa i köpkraft gentemot resten av befolkningen med home bias.
Det gäller att känna efter själv hur mycket home bias man vill ha, jag tror inte det finns ett rätt svar. Det är många faktorer som man tar i beaktning: komplexitet, uppsida, nedsida, relativ köpkraft om Sverige marknaden går bra osv.
Japp så är det, är sannolikt inte storleken på home biasen som i slutändan kommer avgöra om man uppnår sina ekonomiska mål eller inte ändå.
Börja med att jämföra med omvärlden.
Indexet HDI kan vara till viss hjälp.
Sverige står starkt. Med tiden kommer gängen brytas ned av vår centraliserade byråkrati, och allt kommer bli bra. Oroa dig inte. Investera i en global indexfond.
Det finns två tillgångar där Sverige ligger i topp:
-
Den första är allemansrätten, värt hur mycket som helst för oss medborgare.
-
Den andra är möjligheten att som privatperson, med lagfart och fullständigt juridiskt skydd, kunna äga alla typer av fastigheter inklusive industrimark, åkermark, betesmark, skogar, öar, sjöar och till och med havsvatten samt även jakt och fiskerätter.
Och en annan sak man inte ska glömma: skatten på ISK är väldigt förmånlig.
Jag tycker gott att man kan skippa home bias om det skapar oro. Alldeles oavsett vad man tror om Sverige AB. Det ska ändå någonstans vara mer frihetskänslor och framtidstro i sparandet än ångest och oro.
Vi har också hög mellanmänsklig tillit i Sverige och de nordiska länderna.
Sverige är ju också i grunden ett väldigt stabilt land, som har existerat som stat i 600 år och inte varit i krig på 200 år. Skulle säga att det finns få länder i världen som kan matcha det.
Sverige är mitt i ett förfall tyvärr och kommer aldrig mer bli sig likt.
I början var jag ganska besviken/ledsen men nu garvar jag mest åt eländet och hoppas att de som röstas för detta får känna av sin politik det gör mig lite varm inombords åtminstånde ![]()
Dock som land att investera i är ju en annan fråga tänker jag då usa har mer våld än oss trots det en urstark ekonomi så kanske sverige ändå kan blomsta ekonomiskt trots att vi får mer gäng/ en osäkrare vardag?
Jag kör dock sjölv det mesta i en global indexfond men har ett par värdeaktier i sverige som står för ett par procent av portföljen.
Det är lätt att ryckas med i all negativ rapportering kring sverige i nyhetsrapportering och på social media. Sverige är fortfarande ett ekonomiskt och politiskt stabilt land där merparten av oss aldrig sett eller kommer att råka ut för skjutningar/ grov kriminalitet. Som tidigare skrivits i tråden räcker det med att åka ut i världen och jämföra verkligheten. Sverigebilden svärtas av högernationalister och stater som vill oss illa då deras agenda är att splittra och söndra vårt demokratiska fria samhälle.