Vet att markad- och valutaspekulation inte alltid är poppis, men fundera mer över den framtid Sverige går tillmötes och hur utveckling kommer se ut ekonomiskt och samhällsmässigt. Det humanitära (asyl, bidrag, miljö etc.) prioriteras oftast väldigt högt politiskt i förhållande till de ekonomiska och samhällsmässiga konsekvenserna det för med sig. Sverige är ju ett väldigt litet land men tar relativt radikala beslut för att stå i framkant globalt när det gäller det humanitära.
Saker som oroar är Cementa och elkris, ökande grov kriminalitet som kryper längre ner i åldrarna. Samtidigt tycks den humanitära politiken fortsätta dominera med stort fokus på miljö och asylrätt. Tydliga lösningar på elkris och integrationsproblem är dock få vilket oroar mycket. Så jag undrar:
Hur ser er bild ut av Sveriges framtid, jämfört med min?
Påverkar den bilden er vilja att investera i Sverige?
De flesta är överens om att mycket av transporterna ska gå från väg till järnväg. Dock är infrastrukturen eftersatt och det finns inte plats på spåren.
Vad händer när dieseln kostar 40kr/liter och inga andra transportmöjligheter är tillgängliga?
Jag tror man ska ha perspektiv och inse att lever man i Sverige så får man massor av information av allt dåligt (och bra) som sker i just Sverige. Folk i t.ex. USA och Storbritannien har säkert också en rätt negativ bild av sina egna länders framtid, som kanske är länder där du hellre vill investera dina pengar.
Personligen så tror jag att 95% av det som känns jättestort och viktigt idag inte kommer ha någon större effekt på ekonomin och samhället om säg 30 år, samtidigt som 5% kommer ha mycket stor effekt. Vad exakt de 5% är och om det ligger några år bakom oss (covid-19?) eller några år framför oss är omöjligt att veta. Ta som exempel depressionen på 1930-talet. Många tänkte nog “Det är är grejen som kommer att definiera ekonomin 30 år framåt.” Sen kom ett världskrig…
Det finns nog många som delar din bild, och därav är det inprisat när vi tittar på Sveriges framtid. Second-level, jag tror folk till sin natur är mer pessimistiska i de frågor du beskriver än vad utfallet tenderar att bli. Jag bygger den slutsatsen på H.Roslings bok Factfulness, grym läsning fö…
Jag har 25% av mitt kapital i Plus MikroBolag Sverige Index av den anledningen, långsiktigt såklart.
Vi blåser gärna upp rubriker i det här landet också. Då läser vi om det som inte funkar och drar slutsatser. Jag tvivlar på att rubrikerna är bättre i öppna länder i västvärlden och de censurerade rubrikerna som skulle kunna funnits i mer stängda länder vågar jag knappt föreställa mig.
Nej, Sverige är inget drömland på alla plan, men jag låter inte heller löpsedlarna styra min investering. Det är trots allt här jag bor och spenderar mina slantar. Det är inte oviktigt.
Jag tror att analysen behöver göras lite mer på detaljnivå. Det kan finnas branscher som påverkas starkt av olika sådana här tendenser och sådana som påverkas mindre. Dessutom är Sverige i hög grad hopkopplat med EU och den insikten är ändå relativt väl förankrad i den politiska världen. Däremot finns det en oro på sina håll att EU ska gå mot att bli mer reglerat och stelbent och missa många möjligheter som kan utvecklas mer aktivt i andra delar av världen.
Vilken marknad ser du som har en ljusare framtid än Sverige? USA? EU? Kina? Tycker Sverige låter minst pessimistiskt om man jämför utvecklingen i dessa regioner.
Det finns ju länder som har en stramare hållning i just de frågor som TS lyfter.
Danmark är ett exempel. Sen om det är bra eller dåligt för den ekonomiska tillväxten är en annan fråga.
Vidare finns länder som inte riktigt kommit så långt i sin allmänna iver att invitera och integrera hela världen i en enda stor regnbågskram. T ex Norge, som av allt att döm ligger något decennie efter Sverige i just detta. Eller varför inte Finland. Skapligt civiliserat på sina håll.
Som flera varit inne på så har jag inte heller en negativare syn på just Sveriges framtid än andra länders, tror inte utmaningarna här hemma är större än på andra håll s.a.s.
Men har valt bort andra länder för att min syn på deras framtid varit dålig. Men om men egentligen är det ju en spekulation så dålig som någon, framtiden är ju som bekant otroligt svår att förutspå.
Ja, de nordiska länderna är väl som vanlig de som man ska satsa på. Skillnaden mellan dem känns som finlir. Ska man ägna sig åt sånt så skulle jag inte satsa på Norge eftersom deras ekonomi är väldigt beroende av oljeindustrin och saknar i dagsläget andra betydande exportföretag så de kan riskera att få det svårt när efterfrågan på olja går ner såvida de inte kan gå FIRE på oljefonden. Inte heller finland har någon riktigt bra fart på sitt näringsliv och ligger fortfarande efter sina nordiska grannar i BNP/capita. Skulle säga att Danmark och Sverige har bäst näringsliv med flera stabila livskraftiga exportföretag och förhållandevis fungerande samhällsstrukturer. Jämfört med Danmark har Sverige både råvaror och energi. Största fördelen med Sverige jämfört med Danmark är att det är lättare/billigare att investera här som svensk, hade jag bott i Danmark hade jag nog av samma anledning haft danska bolag istället.
Det hoppas jag man backar på. Det är alldeles för känsligt. En urspårning eller annan olycka och det kan ta dagar innan det går att åka, för att inte tala om alla “signalfel”. Man elektrifierar bilar och tunga transporter. Skippa snabbtågen, håll befintlig järnväg rullande.
Just nu investerar jag enbart i USA och säljer av Sverige. Skillnader finns såklart mellan branscher, men generellt ser jag inte Sverige som attraktivt i nuläget och på många års sikt.
Jag tror Kina kommer ha en mycket mer framgångsrik period framför sig jämfört med andra länder. Dom har en långsiktig plan som dom jobbar mot, den långsiktiga planen för övriga länder sträcker sig inte längre än till nästa val känns det som tyvärr…
Tycker du att segregationen och brottsligheten är mindre samt energitillgången och parlamentets förmåga att fatta beslut är större i USA jämfört med Sverige? (Eftersom det var de områden du var orolig för i Sverige.)
Mycket möjligt, finns stor potential i Kina om de lyckas så stor uppsida. Samtidigt risker med en korrupt stat/samhälle som hålls ihop av att kineserna litar ännu mindre på varandra än på staten, enorma demografiska utmaningar framöver och riskerar drabbas hårt av klimatförändringar. Samtidigt risk att kinesiska staten bara bestämmer sig för att konfiskera utländsk kapital.
Försöker hålla politiken utanför mina portföljer och köra en hyffsat marknadsviktad portfölj med indexfonder ändå, med en liten tilt (5-10%) home bias oavsett hur politiken ser ut i Sverige.
Ja eftersom infrastrukturen är såpass eftersatt i dagsläget och det redan är fullt på banorna så känns det svårt. Samtidigt blir ju långväga transporter med eldrivna lastbilar också problematiskt med räckvidd tex.
Värt att nämna i sammanhanget är att resandetåg i ca 95% av fallen är i tid, godståg ligger något lägre. Däremot har godset svårt att få plats på banan då de inte har regelbunden trafik i samma utsträckning som persontågen. Det kan ju komma ordrar när som helst och då ska man först få en plats på banan och sedan inte sinka de snabbare tågen.