Att Kina skulle drabbas hårdare av klimatförändringar håller jag osannolikt, däremot tror jag verkligen att det är där som den globala påvekan kan ha störst effekt (samt i Indien, till skillnad från vår plastpåseskatt). Kina satsar tex hårt på kärnkraft, något som är som att svära i kyrkan här hemma… Visst, dom har sagt att dom ska nå netto0 2060 vilket är senare de flesta länderna men kanske mer realistiskt än vad andra tror sig klara? Risken att den Kinesiska staten bestämmer sig för att konfiskera utländskt kapital är inget som bör förvåna någon, något man helt enkelt får räkna med kan hända.
Jag ser positivt på svensk ekonomi framöver. Självklart har vi problem, men jag tycker det är relativt lätta problem jämfört de problem som både USA och Kina har t.ex. Det enda vi behöver göra är några enkla (enligt mig) politiska beslut. Både USA och Kina har strukturella finansiella problem som är ganska svåra att lösa. Jag har själv nästan ingenting baserat i Asien (förutom om man räknar globala fonder)
Har börjat sälja av allt som ligger på det Amerikanska börserna eftersom USAs ekonomi är slutkörd, super inflation efter de har tryckt upp $3.5 Triljoner (första upplagan) i år och runt $7 Triljoner totalt de senaste 3 åren, pengar som nu är ute i ekonomin. Det skulle inte förvåna mig om det blir ett till inbördeskrig om 5-10 år ifrån nu (jag har familj där och är givetvis orolig). Sverige och svenska bolag visar på nytänkande och dynamik som vi saknar i USA och andra stora ekonomier. Den halvdöda Amerikanske ekonomin hålls vid liv av egentligen bara FANG(facebook, Apple, Netflix, Google)+Tesla. Om någon av dessa faller, så faller hela korthuset.
Tyskland har kört bort sig, har avvecklat all kärnkraft, satsar på oeffektiva vindsnurror och rysk Putin gas som kommer att ha katastrofala konsekvenser för dess ekonomi och industri.
England, har isolerat sig och sitter nu i en dödspiral ekonomiskt.
Svenska staten har bra finanser även om de har skett en del upplånande sistone pga Corona epidemin och jag ser inga skattehöjningar på horisonten. Vi har också val om mindre än ett år och jag tror vi får ett skifte ifrån de rödgröna och någon mer marknadsvänlig regering.
Även om den svenska börsen och svenska bolag påverkas av världsekonomin, så ser jag mycket positivt på Sverige och den svenska börsen.
Interessant perspektiv. Jag har hört liknande från amerikanska finans pundits. En sak som lyfts fram ibland är att deras låga ränteläge och tryckta pengar som väller in på börsen håller flera mindre “friska” företag högt värderade.
Nu har både Sverige och eurozonen också mycket lågt ränteläge och man har sett rubriker attt rekordbelopp har gått in på Svenska börsen på sistonde.
Bekymmrar detta er som investerar i Sverige? Andra faktorer som kompenserar för detta?
Sverige har ett internationellt näringsliv med globala bolag. Om vi pratar om specifika “hemmamarknadsbolag” så kan man ha olika uppfattning men de stora svenska bolagen är ju i reell mening inte svenska annat än till namnet och att HQ ofta finns kvar i Sverige. De kommer säkert att gå bra även om Sverige skulle få en sämre utveckling.
På motsvarande sätt har vi ju många mindre digitalt inriktade bolag som inte heller är direkt beroende av Sverige som marknad.