Tror inte man ska jämföra med USA och dra den slutsatsen. Trygghet, välfärd och högutbildad befolkning är Sveriges styrkor. När det försvinner har du höga skatter och dåligt väder kvar. Det kommer påverka ekonomin, var så säker.
God kväll.
Tror inte man ska jämföra med USA och dra den slutsatsen. Trygghet, välfärd och högutbildad befolkning är Sveriges styrkor. När det försvinner har du höga skatter och dåligt väder kvar. Det kommer påverka ekonomin, var så säker.
God kväll.
Njae, håller inte riktigt med. USA har och har haft länge otroligt mycket större problem än vi i Europa med våldsbrott. Varifrån tror du t.ex. Bildörrar som låser automatiskt när man kör iväg kommer? Men de har fortfarande högre BNP/capita än de flesta länder i Europa. En stor del av världens börsvärde finns fortfarande listat i new york trots att det var otroligt vanligt att bli rånad på Manhattan tex, så något direkt samband som väl denna tråden handlar om verkar inte finnas. Den jämförelsen tror jag ändå man kan göra.
Ett exempel på hur samhället förändras. Finns det egentligen något land som lyckats vända på en sådan här utveckling.
Skjutningarna är bara toppen på ett isberg. Våldsanvändningen skulle inte försvinna bara för att tex skjutvapen skulle försvinna.
Nä jag har väldigt svårt att förstå hur någon kan ha den positiva framtidstro som krävs för att köpa en bostad i något av storstadsområdena idag. På denna prisnivån.
Mitt. I. Prick.
(20 tecken)
Tycker Syd Afrika visar bättre på problem som uppkommer via kriminalitet.
3:e högst krimalitet i världen,
Ekonomisk standard som blir lägre för varje år (inflation>GDP ökning).
Utbildad arbetskraft lämnar landet som försämrar ekonomin ytligare som ger ännu högre krimallitet.
There has been a large degree of human capital flight from South Africa in recent years.[109][110] South Africa’s Bureau of Statistics estimates that between 1 million and 1.6 million people in skilled, professional, and managerial occupations have emigrated overseas between 1994 and 2004 and that, for every emigrant, 10 unskilled people lose their jobs.[109] There are a range of causes cited for the migration of skilled South Africans.>
In mid-1998, the Southern African Migration Project (SAMP) undertook a study to examine and assess the range of factors that contribute to skilled South Africans’ desire to leave the country: over two-thirds of the sample said that they had given the idea of emigration some thought while 38% said they had given it a “great deal of thought”. Among the reasons cited for wishing to leave the country was the declining quality of life and high levels of crime. Furthermore, the government’s affirmative action policy was identified as another factor influencing the emigration of skilled White South Africans. The results of the survey indicate that skilled Whites are strongly opposed to this policy and the arguments advanced in support of it, due to the negative impact it has had on South Africa.[110
Det som är oroande är om Sverige når en tippning point som medför att vi följer Syd Afrikas exempel.
Idag berättar svensken hur nånga kvm den bor på. Inom en snar framtid kommer den berätta hur säkert den bor.
Precis, man kommer skryta om att post eller glassbilen minsann fortfarande kör i området.
Det dödliga våldet i Sverige peakade kring 1990, sedan dess har det sjunkit. Befolkningen har dessutom ökat med drygt en miljon personer sedan dess, så per capita har det dödliga våldet minskat till väldigt låga nivåer. Och eftersom jag fattar beslut utifrån fakta istället för magkänsla så fortsätter jag att investera. 
Viktigt att vara noggrann med fakta förstås. Det man ska ha med sig när man talar om minskat dödligt våld är dock påtagligt förbättrad sjukvård vid allvarliga våldsbrott. Kan jämföras med att fler får hjärtinfarkt men färre dör i det. Dvs “dödligt våld” kan bli ett problematiskt nyckeltal för “våldsnivå i samhället” eftersom fler överlever allvarligare skador idag. Andra relevanta parametrar är förstås sådant som risken för collateral damage i det våld som utförs, dvs vilka våldstyper ledde till död av våld 1990 jämfört med idag. Jag är inte så våldsam men misstänker att det är lättare att skjuta fel person än att kniva fel person.
Nyckeltal: Även antalet personer inlagda på sjukhus för våldsskador har minskat över tid, från 1995 och framåt. Det stämmer alltså inte att det skjuts, misshandlas eller knivhuggs en massa människor som överlever tack vare “påtagligt förbättrad sjukvård”.
Tack! Det var betydligt intressantare som mått. jag är väldigt noga med att det man mäter faktiskt återspeglar det man vill ha reda på. Kan du skicka länken/rapporten där du läst om detta om du har den?
Hej igen. Den här länken är bra. ![]()
https://www.robsahm.se/2017/05/15/fem-myter-om-det-dodliga-valdet/
Sverige har näst flest skjutningar per capita i europa facts are facts.
Rapporten är inaktuell och speglar inte dagens verklighet. BRÅ skrev i våras:
I frågan om dödligt våld med skjutvapen ligger Sverige idag mycket högt i den europeiska rangordningen, med omkring 4 avlidna per miljon invånare. Europas genomsnitt motsvarar cirka 1,5 avlidna per miljon invånare. Inget annat land i studien uppvisar ökningar jämförbara med den i Sverige. I de flesta andra studerade länder observeras istället fortsatt minskande nivåer av såväl dödligt våld totalt som dödligt våld med skjutvapen. Tillfälliga uppgångar kan under några år observeras i ett fåtal andra länder, men inte i något fall rör det sig om en så tydlig ökning som den som skett i Sverige, över flera år i rad.
Det stämmer att antalet skjutningar har gått upp och att Sverige sticker ut i Europa. Det stämmer också, vilket jag skrev tidigare, att det dödliga våldet sjunkit sedan 1990, framförallt per capita eftersom Sveriges befolkning ökat rejält sedan dess. Dessa två trender motsäger inte varandra: Fler människor skjuts ihjäl, men det totala antalet mord minskar. Så resonemanget att börsen skulle påverkas av denna utveckling är minst sagt överdrivet. Varför sjönk inte börsen mellan cirka 1975 och 1990 när antalet mord faktiskt ökade?
Ja, fakta är fakta. Skjutningarna har ökat och det dödliga våldet har minskat.
Vet du måhända vilken typ av dödligt våld det är som har minskat i Sverige? I så fall borde du kunna inse att det är väldigt stor skillnad på företeelserna.
I ett civiliserat samhälle är ambitionen att kriminalitet och elände skall minska. I min bok är det inget relativspel. Argumentet att dödligt våld minskat är helt och hållet en dimridå för att undvika att ta tag i problemet. Enligt min uppfattning. Innerst inne inser nog de flesta detta. Så småningom.
Barnadödligheten har också minskat men det för den delen gör är det fortfarande angeläget att komma tillrätta med bröstcancer.
Är väl ganska etablerat men att karaktären på våldet har ändrats. Missbrukarvåldet har väl bl.a. kraftigt minskat? Det som är nytt är gängskjutningar och bombdåd i den här omfattningen, och vilka det drabbar. Att våldet dramatiskt förändrats uppfattar jag som ganska klarlagt. Nu är det inte särskilt märkbart i det småstadscentrum där jag bor, utan terrorn drabbar andra än så länge. Men känslan av att något förändrats, otrygghet och rädsla, når långt utanför problemområdena.
Man behöver inte använda skjutvapen för att få sin vilja igenom. Det räcker med en kamera om den som blir fotograferad vet att grupperingen kan skaffa fram skjutvapen vid behov. Den senaste tiden har man kunna läsa om hur nyanställda inom offentlig verksamhet systematiskt fotograferas av gängen.
Därmed inte sagt att det påverkar börsen i någon större omfattning än så länge.