När vänder SEK/EUR tillbaka till rimliga nivåer igen?

Hej,

Är på väg att få ett arv från en av mina svenska släktingar, men är som bekant bosatt i eurozonen.

Kronkursen just nu är ju inte den bästa som vi alla är medvetna om. För egen del är det bra för det mesta (när man åker hem till Sverige och shoppar med sitt bankkort i euro…) men just denna gång är det ju inte lika kul. :slight_smile:

Är det någon som har en spåkula och kan säga när det vänder nedåt igen, till mer rimliga nivåer? Med andra ord: hjälp mig att tajma marknaden. :joy:

Så här ser det ut de senaste fem åren:

Under dessa 5 år har kursen varit enligt följande:

• Max 11,95 SEK/EUR
  • Min 8,15 SEK/EUR

Just nu 11,64 SEK för en €, vilket ju är rätt nära all-time-high. Ska man chansa på att kursen inom de närmaste fem åren tar sig ner till 10,09 SEK igen (dvs mitt emellan max och min de senaste fem åren)? Och låta pengarna ligga på det svenska bankkontot till dess. Jag har inget strikt “behov” av pengarna just nu, kan troligen “låna” från annat sparkapital vid behov, åtminstone en kortare tid.

Hur hade ni gjort om ni var i min sits? Det är inte extremt mycket pengar det handlar om men ändå mer än 10 000 SEK.

Låt höra era idéer nu. I denna tråd är för ovanlighets skull alla killgissningar välkomna .:slightly_smiling_face:

2 gillningar

Spåkula fram

Jag vill och hoppas på en svag kurvlutning neråt, men som nog tar några år, förutsatt att det inte blir nån kris på vägen. Så jag tror på bättre kurs (ur arvshänseende) efter hand. Men ner till 9-9,50 är jag rädd dröjer.

/Saida

7 gillningar

Är det 10000 kronor då hade jag bara skitit i kursen och glömt det sedan. Är det 100000 hade jag övervägt parkering på räntebärande konto här, om det är möjligt.

4 gillningar

Ja jag spår också att det lär dröja.

Helt spontant så hade jag avvaktat med att växla tills efter NATO medlemskapet och tills inflationen lugnar sig.

Vi är i en ganska unik tidsperiod för Sverige. Om du inte har bråttom så avvakta till det lugnat sig.

Lycka till.

5 gillningar

Tack, det där var en riktigt bra idé faktiskt! Jag har mitt svenska konto i Skandiabanken och deras sparkonton är ju helt OK (3,25% på “vanligt”, närmare 4% på Fasträntekonto men då måste man sätta in minst 20 papp). Ska se till att öppna ett sådant konto om jag väljer att låta pengarna ligga kvar, så får de åtminstone ligga “i marknaden” lite grann. :grin:

(Kan ju förstås återöppna mitt Avanzakonto och lägga dem i ngn fin indexfond om jag verkligen vill anstränga mig… men det är så bökigt med sådant när man inte deklarerar & skattar i Sverige längre. Men 3,25% ränta med minimal ansträngning är ju helt nice, tack för bra tips. :bowing_man:)

4 gillningar

Men om du gör det kan du väl lika gärna växla de till € och sen sätta in?

Annars funkar väl den vanliga tankeövningen, om du fått arvet i €, hade du växlat till SEK?
Om inte, varför vänta med att växla till € nu?

7 gillningar

Nja, jag kan ju investera dem i ngn svensk indexfond isf (utan valutarisk) i väntan på bättre tider. Men som sagt, bökigt.

Ja alltså, hade jag fått arvet i € och bott i Sverige hade det ju bara varit att tacka och ta emot, ”kursen är bra”. :smiley: Men nu när jag bor och lever i Finland så känns det ju åtminstone som att det kanske är värt att vänta lite, till en mer ”median”-kurs. Om den någonsin återkommer…

3 gillningar

Förvisso, men det kan du ju göra i Finland med (om det nu är bökigt med att sätta upp kontot för det i Sverige)

Tror du missade poängen. Vilken valuta du får pengarna i spelar ingen roll, frågan är om du fick en summa pengar nu, skulle du välja att ha de i SEK?
Om du fick de i USD, EUR, CNY eller SEK spelar ingen roll för att besvara frågan.

4 gillningar

Jo men det är väl så, jag är för korkad/trött för att fatta vad du menar. :joy: Nej, jag skulle inte välja att ha dem i SEK. Klart det är ”stabilast” att ha dem i en stor, stabil valuta såsom GBP, EUR eller USD. Allra enklast EUR för att helt minska valutariskerna.

Så enligt det resonemanget borde jag ju då växla pengarna direkt… om vi inte kan anta att SEK är lite undervärderat just nu och behöver lite tid för att marknaden ska inse dess storhet. :stuck_out_tongue: Jag hoppas väl ändå att den kurs vi ser just nu är lite av ett undantag, historiskt sett.

2 gillningar

Beslutet vad du bör göra överlåter jag åt dig :wink:
Jag presenterar bara en annan synvinkel, i samma liga som “Om du inte skulle haft den här aktien/fonden, skulle du köpa den? Om inte, varför säljer du inte?”. Bara att jag bytte ut aktie/fond mot valuta.

3 gillningar

Jag hoppas på att det korrekta värdet om 9 kr för en euro uppnås lagom till 16 september. Då åker jag på semestertripp till Spanien… :roll_eyes:

1 gillning

Hej,

Jag är långsiktigt negativ till kronan. Tror “räddningen” är att vi går med EUR samarbetet.

Om 10.000 kr skulle jag inte bry mig så mycket. Men rör det sig om flera hundra tusen och du har dina kostnader i EURo skulle jag växlat åtminstone 50% till EUR placera på ränte eller fond placering.

Ett alternativ är att placera 50% i en bra globalfond *om du är lite långsiktig. Du får du en exponering mot USD, EUR mm på köpet, resten växlar du eller så chansar du på en kronförstärkning, men då är det en ren spekulation.

Håller med Gardell, mindre troligt att får se Sek på 9 kr igen. Vad vet jag, vad vet du, kansle blir det 15 eller 20 kr… tänk dig ett regeringsskifte nästa val och kaoset och Sveriges förfall fortsätter… landet har enorma problem med våldet, de enorma utmaningarna med att få ordning på invandringspolitiken och förtroendet för Sverige minskar ytterligare

Lycka till och sprid risken

Sverige är förlorat. Det tar decennier att räta upp, men då måste man ta beslut och börja. Det finns det inga tecken på.

Sätt en del på valutakonto i Eur, Dollar och kanske en del i Sek. Så minskar du risken.

Tack! :pray:t2: Vi har vårt övriga sparande lite utspritt över bl.a. globalfonder, samt en del svenska fonder. Det mesta noterat i EUR förutom just de svenska fonderna. Så risken är nog redan spridd lite men detta innebär ju nog (om jag alltså kör med svenskt sparkonto) att andelen som ligger i Sverige ökar en aning. Det kan jag leva med, sparkonto i Sverige är ju ändå något annat än att chansa på ngn smalare investering tänker jag.

1 gillning

Vilken valuta som fonden är noterad i spelar i princip ingen roll (förutom för växlingsavgifter) utan det är de underliggande tillgångarna som bestämmer vilken valutaexponering man har. Så att äga en indexfond via Avanza/Nordnet som följer MSCI World och köps i SEK eller en ETF som köps i EUR är egalt.

2 gillningar

Fair enough, det har du säkert helt rätt i. :+1: Men poängen kvarstår ändå att jag/vi inte har allt i tillgångar som är exponerade mot SEK, vilket är det viktigaste med tanke på ”inte alla ägg i samma korg”-principen.

1 gillning

Killgissning deluxe… Tror inte skr kommer bli stark igen. Varför skulle den bli de?

3 gillningar

När riksbanken höjer räntan. Borde väl maxa på runt 7%. Men kanske mer.

1 gillning

OK… :grinning:

Jag har ett liknande problem med tillgångar som sitter i SEK eller knutna till SEK genom värdepapper. Jag håller med om att det är väldigt olustigt. :scream: Vi har väldigt få utgifter i SEK, men vi kan lätt vänta och se med god marginal.

Spåkula fram:
Jag tror problemen med låg produktivitet och högt sparande inte kommer ändra sig. Jag tror att det sakta kommer bli värre på sikt. Det var varit så sedan 1992 och grundproblemen har inte ändrats.

Jag funderar på att växla eller investera bort SEK batch-vis över tid. Sometimes you win, sometimes you lose :woozy_face:

3 gillningar

Jag är inne på samma linje, tror inte på Sverige och kronan på sikt. När jag inte vet så brukar jag köra 50/50 modellen… typ sälj/säkra hälften …
Hoppas på EUR koppling asap.men lär tyvärr dröja