Nya hotet mot Londons status som europas finanscentrum, Stockholm?

Intressant krönika med Sverige ögon i senaste Moneyweek, där man tar upp Stockholm som ett potentiellt hot mot Londons status som europas finanscentrum.

Vad tror ni om rimligheten i denna krönika?

3 gillningar

Bäst att storshoppa Plus nya Fastighetsfond då :smiley:

5 gillningar

Får läsa den artikeln imorgon. Men med den politiska ledning Polen haft på senare år skulle jag akta mig för att göra Warszawa till ett finanscentrum för hela Europa. Jag säger inte att Stockholm inte har saker som talar emot den staden heller, men det är på helt olika nivåer.

3 gillningar

I vilken stad tror du en finanshaj med en “obligatorisk” dyr klocka på armen känner sig säkrast? Stockholm eller Warszawa? På tal om vilken stad som är mest attraktiv och vilket land som har misskötts mest på senare år.

1 gillning

Klart man känner sig säker i Stockholm. Warszawa är ju redan sedan tidigare ett finansiellt centrum men Stockholm kan ligga lite före i fintech-striden.

Uppenbarligen Warszawa som har lägre brottsstatistik.

Stockholm känns som ett framtida Gotham City.

2 gillningar

Oavsett vad man tror om “säkerheten” i Sthlm eller Warszawa tror jag inte det är något som skulle påverka ett eventuellt finanscentrum. London eller för den delen NY är ingen stad där du vill gå med dyr klocka heller så att säga… Då kanske det är viktigare med politisk stabilitet och där har väl Polen ett sådär track record och framtidsutsikter just nu.

Stockholm har ju en relativt framgångsrik finanssektor och har haft länge, men är Stockholm (eller Warszawa för den delen) verkligen stort nog för att konkurrera med London/Paris/Frankfurt? Men man kanske ska se det mer som att finanssektorn blir lite mer utspridd från att ha varit mer koncentrerad i ett fåtal länder?

4 gillningar

Är finansmannen gay eller t o m abortförespråkare kan han ligga visset till.

Att dra växlar på att det är rörigt i vissa Stockholmsdelar är minst lika överspelat. Mest skjuts det långt från finanskvarteren.

1 gillning

Det är klart att utvecklingen mot ett allt våldsammare Sverige med skjutningar och sprängningar är något som är känt i omvärlden. Man är en ordentligt kokad groda om man tror något annat, och de företag och personer som funderar på att flytta till Sverige lär stöta på detta. Därför påverkar det Stockholms chanser att bli ett internationellt finanscentrum.

Den personliga säkerheten på ett ställe påverkar, tex förmågan att rekrytera, det är inte ofta företagsledare vågar uttala sig om denna frågan då den är så politisk, men här har ni ett exempel

Notera att han direkt fick mothugg av en politiskt tillsatt tjänsteman, polischefen.

Du har helt rätt i att London också har ett allt sämre säkerhetsläge. NY skulle jag gissa är bättre än Stockholm, om man håller sig på rätt ställen, vilket utanför Grand Hotel i Stockholm uppenbarligen inte var.

Att du upplever att Sverige är politiskt stabilt beror på att politikerna valt att ignorera folkmajoritetens åsikter, vi får se hur länge det håller. Och dessutom vet jag inte hur stabilt Sverige är, det verkar ju svårt att ens få till en regering efter valen?

Hur tycker du att vi behandlar oliktänkande i Sverige? Bättre än i Polen? Defriend and fire är väl klassikern?

Inte bara i förorten det är “rörigt”!

Östermalm:

2 gillningar

Du är inte helt ute och cyklar men betydelsen i detta sammanhang tror jag du överdriver. Särskilt om man jämför med de traditionella finanscentrumen.

3 gillningar

Kort svar: Ja

1 gillning

Det får stå för dig. För mig säger det ganska mycket att Sveriges kommande statsminister aldrig har pratat eller ens hälsat på partiledaren för Sveriges 3:e största parti (se länk nedan). Sverige kan nog kännas varmt, så länge man är inne i värmen.

1 gillning

Det du länkar är absolut problematiskt med tanke på hennes roll, men att införa restriktioner och stifta lagar som vi i Norden generellt anser går emot mänskliga rättigheter är värre än att inte vilja hälsa, åtminstone om du frågar mig. (Nej, jag röstar varken S eller SD om nå’n undrar).

Nyss hemkommen från Kraków kan jag konstatera att jag inte såg en enda regnbågsflagga under helgen.

Jag tror inte tryggheten i Stockholm är det största hindret utan bostadsmarknaden. Många företag (med Spotify i spetsen) har ju flaggat för svårigheter att växa i Stockholm då nyrekryteringar inte får tag på en bostad ens med arbetsgivarens hjälp.

3 gillningar

Håller med, och det är ju ett välkänt problem för alla som bor här. Det byggs ju också rätt mycket så det går väl åt rätt håll. Kallas väl växtvärk…Vet inte hur bostadssituationen ser ut i Warszawa, men i London är den ju inte heller rolig.

Att vägra hälsa på någon är att avhumanisera den personen, “jag ser dig inte”.

Och varför känner du ett behov av att berätta vilka du inte röstar på? Fundera på vad i Sverige som gör att du känner det behovet.

Länka gärna till vilka lagar som går emot mänskliga rättigheter i Polen.

Vi har även i Sverige lagar som går emot de mänskliga rättigheterna. Ett exempel:

Antag att man inte gillar undervisningen i svenska skolan, kan man då hemskola barnen i Sverige, nej.
Parents have a prior right to choose the kind of education that shall be given to their children.

Det ständiga regnbågsflaggandet i Sverige är absolut inte oproblematiskt ur en mängd synvinklar, men jag tror det är bäst att vi inte tar den diskussionen här.

1 gillning

Då är vi överens. Vi släpper det eftersom vi uppenbarligen tycker väldigt olika.

Stänger den här tråden då jag upplever diskussionen uttömd och på väg att spåra ut. Vill ni fortsätta diskutera kan det tas i kontroversiella delen av forumet. :wink:

//jan

1 gillning