Spotifys topplåtar-sverige

Hej.
Har inte använt spotify på flera år men av en slump gick jag in där i dag och satte på sverige topplista. Jag blev förvånad över texterna om polisen,knark, klockor, pengar, kriminalitet osv. Ni som har barn är detta vad ungdomar lyssnar på i dag? Jag kan inte låta bli att bli att känna en negativ känsla för framtiden. Eller ni som har koll på musiken i dag. Är detta normalt eller hur ska man tolka det?

Jag antar att topplistan främst speglar vad ett mycket specifikt ålderssegment lyssnar på.

1 gillning

Tror som i alla generationer, den umgängeskrets man är i spelar mer roll för hur man är som människa än vilken musik man lyssnar på, vilka dataspel man spelar, vilka filmer man tycker om, vilka serier man tittar på, vilka böcker man läser eller vilken serietidningar man tar till sig.

Sen har jag sen jag var liten haft annorlunda musiksmak än de på topplistorna i Sverige, som tur är så kom Spotify, annars hade jag säkert fortfarande laddat hem musik via torrentsidor.

Varje äldre generation förfäras ofta över den nya generationens vanor, beteende och kulturyttringar. Tror det ligger lite i människans natur. Men det blir farligt om lättpåverkade individer använder våldsamma och destruktiva kulturyttringar som manualer till hur man ska vara och bete sig.

Men att förbjuda eller varna för viss musik till exempel, får ofta motsatt effekt. Se bara 80-talens föräldrarörelser mot vissa texter på LP skivorna, det ledde till att skivbolagen till slut satte fast egna varningsstickers, då de sålde bättre om de var märkta.

Men musik skildrar också människors vardag och även deras fantasi, så den kommer alltid innehålla glorifierade texter. Vare sig det handlar om kärlek, sorg, makt, droger eller skryt. Det är upp till lyssnaren att sålla och välja vad som ger ett värde för en själv.

Vad som är ordbajs för en lyssnare kan vara örongodis för en annan. :blush:

11 gillningar

För att svara direkt på din fråga, så ja, det är vad en hel del yngre personer lyssnar på i dagsläget. Vill man läsa mer om fenomenet så är ett bra googlingsord “Gangsterrap”. Det har även visat sig att det i många (men så klart långt ifrån alla!) fall funnits samvariationer mellan de som skapar denna musik och syns i dess musikvideor, och diverse motsvarande brott i verkliga livet.

Kausaliteten är väl inte helt fastslagen; alltså huruvida de normalt faktiskt figurerar i dessa miljöer och begår denna typen av brott - och bara förmedlar en vanlig dag på jobbet via deras musik/videos, eller om de inspireras av (sin och andras) musik och sedan “lever ut” i verkliga livet, så att säga.

Klart är väl dock att personer dömda för grova brott hyllas i skattefinansierade P3, och därmed får väl det hela fenomenet anses vara legitimt… :man_facepalming:

1 gillning

Känner flera personer med toppjobb och höga utbildningar nu som lyssnade på Mayhem på 90-talet. Märkligt, dom borde ju bränt kyrkor och mördat folk istället. :thinking:

10 gillningar

Det var vanligt förut iallfall att man tvättade pengar genom att köpa lyssningar och sen få betalt av Spotify.

På köpet vann man P3 guld och lite smått o gott.

1 gillning

Jag har inte märkt det, kanske beror det på att jag inte talar svenska…

Aa så klart inte. Men det är samtidigt skillnad på nu och då. Godhet föder godhet och tvärtom. Det är därför det är så svårt att stoppa gängkriminaliten. Sverige är bland de hårdaste drabbade länderna när det kommer till de. Och jag tror knappast det är positivt att höra fuck aina varje dag. Hur stor skillnad det gör är osäkert så klart. Men jag har svårt att se det positiva i det. Samtidigt som det ska vara tillåtet att göra all sort musik, demokratin är viktig oavsett åsikt. Men det är lite oroväckande att den blivit så stor. Sen om jag har fel eller inte är något helt annat. Mest intressant att höra åsikter om det.

Hellre att ungdomar gör och lyssnar på musik än begår våldsbrott. Jag har lyssnat mycket på vad som ofta går under “gangsterrap” och för mig går det bra, tycker jag. Man blir inte brottsling för att man lyssnar på musik som handlar om det, precis som att man inte blir det om man tittar på film, spelar datorspel, spelar rollspel, går på dansbana, läser serier…

4 gillningar

Så klart. Det är en sak att tycka det är bra och en sak att ta efter. Dock förstår jag inte poängen med det. Varför tycker man det är bra? Bara massa negativa saker? Jag kanske börjar bli gammal :face_in_clouds:

2 gillningar

Du börjar nog bli gammal :wink:

Konst och kultur har väl varit negativ i alla tider. Deprimerade konstnärer som skär öronen av sig till Shakespeares pjäser till dagens stand-up. Allt handlar inte om skjutvapen och droger men det är knappast många positiva förebilder i många fall.

2 gillningar

Jag känner också en hel del sådana personer. Faktum är väl att de allra flesta medborgare sköter sig, har jobb och undviker att döda folk.

Men att de finns sådana exempel du nämnet säger enbart att 100% inte blir kriminella det, inget annat. Du motbevisar inget i det jag sa genom att hitta enstaka exempel på motsatsen. I sådana fall räcker det ju bara för mig att ta upp enskilda exempel på gansterrappare som blivit dömda för grova våldsbrott i närtid för att bevisa min tes, och det räcker ju inte.

Hot om våld är förbjudet i de flesta sammanhang, men så fort man gömmer sig bakom en låt är det tydligen okej att säga att man ska “starta krig mot svennarna”, skjuta poliser, och i allmänhet döda varandra. Poserandes i videos med vapen som i flera fall visat sig vara riktiga (och därmed olagliga). Sweet. Sympatiskt. Detta kan ju ingen normalt funtand människa tycka vi ska ha mer av.

Samma argument har alltid kommit från äldre generation mot ungdomens popkultur. Bara att byta ut innehållet.
Popkultur är aldrig orsaken till ett problem utan mer en bild av nutiden.

Skräck, våld, död och allt ”förbjudet” kommer alltid vara spännande och intressera människan. Inget nytt i vår historia.

Klassiskt inslag från SVT.
WASP Svar Direkt SVT

4 gillningar

Det finns en viss gradskillnad, men vissa av oss ser det tydligen inte komma. Jag känner inte att jag kommer längre i denna diskussion med dig. Jag tycker inte vi ska uppmuntra och uppmärksamma dömda våldsverkares musik, som just handlar om våld. Jag tycker inte det är okej att, ens i låttexter, yttra saker som att poliser (eller andra) ska skjutas eller att posera med saker som är olagliga att inneha (exempelvis riktiga automatkarbiner). Du verkar tycka det är okej och gömmer dig bakom att det alltid varit såhär. Kanske i musikvärlden, men inte i samhället. Jag vill inte gå in på allt för mycket politik för det skulle lämna ursprungsfrågeställningen allt för mycket, men just hur ungdomar (läs: inte äldre generationen) tycks ett visst missnöje också finnas.

Det är en väldigt stor skillnad på att utföra våldsbrott och sjunga om dem, samt att bara sjunga om våldsbrott. Ingen här försvarar kriminella handlingar.

Jag skulle inte själv fokusera så mycket på texterna utan se mer till vilka artisterna är. I vissa fall har det ju handlat om personer som själva är delaktiga i gängkriminalitet. Jag skulle inte vilja att mina barn lyssnar på låtar framförda av någon sorts kriminellt slödder, oavsett omständigheter i övrigt.

2 gillningar

Till att börja med är det inte något särskilt nytt fenomen ens i Sverige, så här har det mer eller mindre sett ut i ett decennium och under ytan betydligt längre än så (i princip alltid, om man breddar perspektivet utanför gangsterrap). Och även tidigare än så i andra länder, som USA under gangsterrappens tidiga år med öst- och västkustrap.

Man kan försöka förstå varför, eller förkasta det som hemskt utan djupare analys. Tidigare vågor har utlösts av stor segregation, och det kan man ju utan större ansträngning tänka sig även den här gången. Mycket av den här musiken är ju i grunden politiska protestsånger, även om det inte är så man benämner den i vardagen.

Hur man bäst bryter segregationen och bekämpar gängkriminalitet finns det mycket forskning om, som är superintressant att läsa om man är intresserad av sånt.

Våra barn kommer lyssna på populär musik oavsett vad vi tycker om den. Jag hoppas att jag kan vara en aktiv del av mina barns kulturkonsumtion och nyansera och ifrågasätta vad de ser och lyssnar på. Ytterligheterna “de får konsumera vad de vill utan min insyn” och “x och y är förbjudet för dem att se/höra” tror jag inte på.

2 gillningar

Jag är också jäkligt upprörd över låtarna, förstår inte att det inte är en större debatt kring detta, men ni diskuterar ju helt fel sak, det som är upprörande är ju hur fruktansvärt dålig musik det är!

Jag lyssnade på mycket amerikansk gangsterrap när jag var yngre, men på den tiden var det ju bra grejer! (Dre, Nas och WuTang) Svensk gangsterrap har riktigt usel produktion, dåliga beats, ytliga texter och det inget flow what so ever!

Vad gör politikerna, vi måste rädda ungdomen från sånt här skräp!

Tacka vet jag Mr Cool och Färska Prinzen :slight_smile:

Det är helt sant att äldre alltid förfasats över ungdomens kultur, men jag tror att man ska akta sig för att relativisera och avfärda all kritik som att det är samma fenomen som upprepar sig, då missar man nyanserna.

En tydlig skillnad med dagens diskussion och tidigare som t.ex. datorspel, videovåld eller hårdrock tycker jag är själva upphovsmakarna. Producenter av våldsamma datorspel är (möjligen med få undantag) generellt inte själva inblandade i våldsamma handlingar i verkligheten, och syftet med spelen är inte heller att göra dess konsumenter till våldsverkare. Jämför här med gangsterrap där många av de största artisterna glorifierar faktiska mord och brott som skett, och själva är delaktiga i de nätverk som utför dem. Musiken fungerar som en slags propaganda och statushöjare för det egna gänget.

Vittnesmål av typen “jag lyssnar på gangsterrap och för mig går det bra” tror jag också är fel ute. Självklart är det ofarligt för en medelsvenson med ordnat liv att lyssna på musik som hyllar ett liv i kriminalitet. Men för 15-åringen i förorten som inte klarar skolan och inte ser någon framtid kan det ha en helt annan effekt när alla ens musikaliska idoler och förebilder är medlemmar i gäng. Självklart blir ingen kriminell enbart p.g.a. musik, men musik kan vara en stark del i en slags anti-samhällskultur där kriminalitet ses som det bästa sättet att ‘bli någon’.

Det sagt så har vi yttrandefrihet så självklart ska alla få göra precis vilken musik de vill, att förbjuda det vore befängt. Däremot kan man diskutera om vi ska använda skattemedel till att hylla och sprida musik vars syfte (eller åtminstone effekt) i någon mån är att bryta ned samhället.

Slutligen tycks det vara en slags ‘låga förväntningars rasism’ i detta. Kanske ett spetsat exempel, men hade Håkan Hellström börjar skriva låtar som nedvärderar kvinnor och hyllar mäns våld samtidigt som han deltog i diverse brott hade han (med rätta) fått enorm kritik. Men när en artist från förorten gör samma sak är det “spännande” och överintellektualiseras till “samhällskritik”, vilket jag tolkar som att man har lägre standarder för vad som anses acceptabelt.

3 gillningar