Spotifys topplåtar-sverige

Ja, låt oss förbjuda denna musik.

Sen borde vi även förbjuda filmer då det måste vara ännu värre om kan både kan se och höra detta våld.

Sen finns ju de extremma datorspelen där man själv kan utföra extrema brott, dessa måste också förbjudas.

För att vara helt säkert borde vi införa lagkrav på att vi alla ska tillbringa mimst 6 timmar om dagen i kyrkan och sjunga psalmer. Då kommer vi absolut rädda våra mänskliga själar samt lösa krimalitetsproblemen.

(Skrivet med viss ironi)

Du har inte märkt av hur gansterrappens musikvideos ser ut märker jag. Det är lika mycket om inte mer fokus på dessa musikvideos än musiken. Som nämndes ovan poserar de med illegala vapen, och det har förekommit att folk blivit skjutna av misstag under inspelning. Vanliga filmer görs av en regissör och av icke-kriminella skådespelare. Och ingen del i deras arbete är kriminellt.

Samma sak gäller datorspelen. Det är företag som har en laglig verksamhet och utvecklat av lagliga medborgare och beskriver, liksom filmerna, en fiktiv saga. Gansterrapparna lever och gör som de skildrar, och i många fall som sagt både kriminella med sina vapeninnehav och även att de medverkar till de faktiska hanldingarna i övrigt i sin vardag. Inte alla, inte alltid.

Men kontrollfråga: hur många har förnedringsrånats av en gansterrappare och hur många har gått samma öde tillmötes av en datorspelsutvecklare eller regissör? Jag har så klart inga siffror men misstänker år vilket håll det lutar.

Jag såg att du skrev att du är ironisk, men det var ju ett exceptionellt icke-bidragande inlägg i diskussionen?

Vi får väl lägga ner diskussionen med att det tycks finnas flera personer som tycker det är okej att dödshota grupper av personer baserat på härkomst, och hota rättssamhällets representanter till livet, samtidigt som man umgås i en miljö och krets där man faktiskt gör precis just detta i verkliga livet också, och i flera fall faktiskt även blivit dömd för det.

Och alla tänkbara argument för att det är dåligt viftar vi bort med whataboutism om att äldre generationer alltid tycker så om den yngre generationen. Fun fact; jag tillhör den yngre generationen.

Sedan finns de de personer som inte tycker de är okej. Och dessutom tycks det vara just den yngre generationen som inte tycker det är okej, det är bara den äldre generationen som jämför med hur det var när de själva gick i skolan förra årtusendet och det gick ju bra för dem. Memen “This is fine” ligger nära tillhands tycker jag. Om några år kommer detta uppmärksammas av någon som “inte såg det komma” när det väl var försent, växelvis med “vi har varit naiva”. Även om många (och numera, efter valet uppenbart en majoritet) faktiskt nu sett problemen komma och vill se en förändring. Hade de unga fått bestämma hade resultatet blivit ännu mer extremt.

Senast idag, i kväll, gick jag igenom ett köpcentrum där det hängde ett gäng, lyssnandes högt på denna typ av musik, och gick på, utmanade och betedde sig hotfullt mot sin omgivning. Självklart inte enbart musikens fel, men känslan av att gå förbi ett gäng som lyssnar på musik som antyder att de har högt våldskapital och ska använda det mot diverse personer, och de dessutom beter sig hotfullt mot andra, är inte direkt rolig om jag säger så.

Men samtidigt hänvisar man att datorspel leder till exempelvis skolskjutningar,

Våldsama filmer leder till aggressivt beteende samt försämrad empati,

Hård rock leder till drogberoende,

Vi kan lägga ner diskussionen men tycker intressant att det är alltid någon ny kulturyttringar som är farligt för sin omvärld :man_shrugging:

Det är det förstås ingen här som tycker. Jag tror inte det finns många som är intresserade av att fortsätta diskussionen med detta aggresiva och nedsättande tonläge, så för all del, se den som nedlagd.