Intressant fråga som fick mycket tankar i sociala medier. Vad tänker vi här i forumet? ![]()
Vad tycker du är viktigt lära eller ge bort till barnen, som de högst sannolikt inte får lära sig i skolan?
Intressant fråga som fick mycket tankar i sociala medier. Vad tänker vi här i forumet? ![]()
Vad tycker du är viktigt lära eller ge bort till barnen, som de högst sannolikt inte får lära sig i skolan?
Ja, den här frågan är ju väldigt intressant. Dagens skolämnen är ju reliker från typ 1800-talet.
Några saker:
80% av det man lär sig i skolan kommer aldrig att tillämpas i ens liv. Förmågan att veta hur man söker sig till korrekt information är betydligt viktigare än informationsstoppning i sig självt. I det riktiga livet letar man efter information när man faktiskt behöver den och den sitter kvar i ens minne endast om man tillämpar den i praktiken eller om man har ett genuint intresse för den.
Kommer försöka lära mina barn att vara nyfikna tror jag. Mest för att jag är väldigt nyfiken själv. Att inte stanna vid att bara undra någonting utan ta reda på svaret och söka kunskap. Vi får se hur det går ![]()
Privatekonomi. Möjligheter/konsekvenser.
Allt?
(Förlåt, jobbskada…)
Bonus: Att inte ge upp och att inte låta auktoriteter sätta sig på dem.
Hur man delar sin kunskap med andra. Så svårt - innebär att man måste anpassa sig till den andra utan att förlora siktet på vad som ska uppnås. Kan handla om allt från att göra chokladbollar till att lösa mattetal eller göra en kickflip på bräda.
Investingar och sparande. Att börja tidigt. Ränta på ränta. Aktiebolag ger möjlighet att äga och ta del av företags framgång osv.
Hur man söker jobb. Vad som är attraktivt på arbetsmarknad såsom att tala och klä sig ordentligt. CV, arbetsmoral osv.
Mental och kroppslig hälsa. Hur man tar hand om sig väl. Hur man utvecklar sin mentala hälsa osv. Inte bara idrott utan mer om personlig utveckling och sjukvård. Trauma hantering och dålig uppväxt etc.
Att man är ansvarig för sitt eget liv
Bra förslag i tråden. Men jag undrar hur man faktiskt tillämpar lärandet i praktiken hemma? Jag tror inte riktigt på att ha en skolbänk i barnens rum. Man behöver ju integrera ämnena i vardagen på något vis.
Jag har sagt det innan och säger det igen. Jag anser att dagens svenska skola bara är ett dagis för äldre barn så föräldrarna får tid att jobba. Själva kunskapsbiten i skolan är inte alls viktig. Det viktiga är att lära sig leva och interagera med andra människor.
Det finns det saker vi arbetar lite med för det finns intresse hos barnen:
Precis så är det. Barnen har redan mycket att göra i skolan. Vi försöker ta sådant som utförs naturligt i vardagen och där barnen har intresse.
Att livet inte är rättvist och att man ibland får armbåga sig fram för att få något. Svensken är tyvärr alldeles för van att stå i kö och vänta på sin tur lite sådär snällt med mössan i hand. Sen försöker jag lära våra barn lite om hur livet såg ut före mobiltelefonernas intåg. Jag upplever att mycket är “tillrättalagt” idag för att man vill undvika att kränka någon, herregud man får ju inte ens berätta vad man gjorde på loven längre, med risk för att kränka de stackars “fattiga” som inte kunde åka till Thailand två veckor.
Lär också en massa saker som tar alldeles för lång tid att få utlärt i skolan, speciellt inom matematik. Det går stundtals otroligt segt, då de ska vänta på att andra elever ska komma ikapp. Men visst, så småningom kommer de väl fram till sådant jag redan lärt ut till dottern.
Så, det jag tycker är viktigt är att lära sig hur livet fungerar utan en massa modernt tingel tangel, som kan tas ifrån en med en knapptryckning. Samt hur man hanterar konflikter, och hur man måste ta till våld för att lösa dem. Jag vill inte att mina barn ska stå helt handfallna om de råkar på någon galning.
/
Att hushålla med resurser som pengar, prylar och annat. Begränsade resurser gynnar kreativiteten.
Att få dem att förstå att allt är möjligt. I alla fall tills det visar sig att det inte alltid är så. Men att begränsa sig för att någon annan säger så eller att ge upp utan att ens försöka är utarmande.
Det finns förstås mer men detta är två viktiga saker som skolan borde lära ut, och kanske gör det i vissa skolor, men som ofta inte finns med.
Helt rätt.
Detta, tillsammans med att sagda liv inte nödvändigtvis är rättvist alltid.
Har du bra tips om hur man kan lära ut programmering utan att kunna sådant själv? Finns bra spel eller liknande för sådant ? Vilken ålder är lämplig för inlärning?
Jag behöver gå i din skola ![]()
Bara nyfiken är det skriva, läsa, räkna (plus, minus, gånger och delat), svenska eller engelska som du inte använder i det vanliga livet?
Bara att lära sig dessa grundläggande kunskaps krav är markant mer än 20% av grundskolan.