Tankar om läxor

Jag har länge funderat på vilken funktion läxor egentligen fyller. Ibland känns det som om de finns mest för att skolan inte riktigt hinner med sitt uppdrag under lektionstid. Samtidigt kan de kanske hjälpa till med repetition och ansvarstagande. Jag är nyfiken på hur ni andra ser på det. Är läxor till nytta eller mest en kvarleva från ett äldre skolsystem?

2 gillningar

Jag är generellt FÖR läxor som repeterar och befäster. Som med all typ av kunnande behövs träning för att inte glömma och bli sämre. Möjligheten att bli bättre på något ökar också genom att öva.

Jag är generellt MOT läxor som kräver att något nytt ska läras in eller förstås utanför skolan eftersom målsmäns förmåga eller oförmåga att hjälpa kommer att spela stor roll hur väl det faller ut.

För yngre barn tycker jag att läsläxa är fruktbart. Dels är god läsförmåga och gott ordförråd en grund till övrigt lärande, dels är skriftspråket viktigt som verktyg för att utveckla ett abstrakt och logiskt tänkande.

18 gillningar

Det finns mycket forskning som säger att du vill sprida ut lärandet över tid och inte ha allt i ett intensivt block. Att då få en paus och sedan göra läxorna på kvällen är då ett bra sätt att göra det.

En annan anledning kan ju vara att man får göra det i en förhoppningsvis lugn miljö.

Så nej, även om man kanske kunde hunnit göra det på skoltid så tycker jag läxor är positivt.

3 gillningar

En annan infallsvinkel kan vara hur vi som vuxna skulle reagerat på att behöva ta arbete med sig hem efter arbetstid, lite för att lära sig eller hinna ikapp eller liknande. Är det okej?

6 gillningar

Många vuxna som fortsätter på kvällen. För att kunna hämta/lämna men ändå få tillräckligt gjort. För att man är egenföretagare. Eller för att man har amerikanska kollegor.

Anledningen är inte densamma. Vi har oftast inte samma behov av spaced repetition som barn har. Och vår arbetsplats består oftast inte av 30 skrikande barn.

4 gillningar

Helt ärligt tycker jag det är rätt sjukt hur mycket tid man spenderar i skolan som barn och utöver tiden man är i skolan så ska man göra läxor på det.

Nä antingen korta ner skoldagarna eller gör hoppa över läxorna.

Visst behöver man nöta in information men kan bara se på mig själv nu i vuxen ålder nör jag studerar för mig räcker 2 timmar koncentrerad tid åt studier per dag. Efter 4 timmar så är det lika bra att lägga ner boken.

Det är fördelen med att plugga som vuxen där man bestämmer hur mycket man vill plugga där man ej behöver “fylla tid” bakom en skolbänk bara för att.

6 gillningar

Barnen har inte 8 timmar lektionstid om dagen så den jämförelsen är inte särskilt relevant.

3 gillningar

Här är väl poängen att man lär sig bra på att ha sett materialet tidigare och försökt bearbeta det llite så man kan vara med på lektioner på ett annat sätt och kunna ställa bra frågor.

Men ja, läxor kan vara bra eller dåligt utformade. Väldigt många lärare gör imho dåliga läxor, men det är förståeligt för de har fan rent generellt inte tid med att göra sitt jobb bra.

Jag är helt klar för läxor.

2 gillningar

Ja, det hela beror ju så klart på vad man lägger in i ordet “läxa”. Det du beskriver är väl bland annat det som kallas “flipped classroom” där elever först får ta del av nytt material hemma. Detta bildar förförståelse till lektioner som används för att fördjupa förståelsen. Sedan kan detta i sin tur befästas och repeteras. Detta upplägg kan absolut fungera och jag håller med om att det har sina förtjänster.

Det jag främst är emot är läxor som i mångt och mycket innebär att elever (och målsmän) av någon anledning själva förväntas klara delar av eller hela inlärningsprocessen i ett område eller liknande utan bearbetning i skolan. Jag hoppas dock att detta är sällsynt förekommande.

1 gillning

Både och, tror jag. Om man vill lära sig något effektivt är det säkert smart att sprida ut små repetitioner över dygnet. Läxorna är säkert bra för inlärningen, men det krävs nog mer på något sätt. Vill man inte lära sig så blir det ju bara ett onödigt lidande. På universitetet var det en helt annan upplevelse när man läste före i kurslitteraturen. Jag hoppas man kommer kunna hänga med så mycket att man kan diskutera och referera till kursplanen naturligt och inte fastna i att lärande generellt känns meningslöst och läxor blir ett nödvändigt ont.

Jag är inte där än (mitt barn är inte så gammalt), men om kunskap och förståelse för världen är avgörande för att bli en autonom individ som kan ta egna beslut och med tiden flytta hemifrån och försörja sig själv så tänker jag nog inte lita på att skolan gör allt som krävs för att forma mitt eget barn till en självständig, välmående person.

Det beror såklart på vilka personliga egenheter barnet och föräldern har och på livssituationen, men allmänbildning, diskussion och djupare förståelse för varför saker är som de är hade sparat mig väldigt mycket frustration när jag var liten. Jag tror också det hade byggt vidare på den inre motivation, istället för att kväva den.

En familj i släkten outsourcade det till morföräldrarna som bodde i närheten. Barnen gick dit och gjorde läxorna och sedan vidare till kvällsaktiviteter på mellanstadiet.

Är inte sambandet i stort sett omvänt? Abstrakt och logiskt tänkande är viktigt för att utveckla skriftspråket. Jag jobbade med vuxna med grav utvecklingsstörning och det märktes verkligen på ordförrådet. Rätt viktig skillnad egentligen.

Jag har mest erfarenhet av lågstadiet och för de flesta barnen ser jag tre skäl av ge läxa:

1. Läsläxa för att fler ska läsa hemma eftersom det är viktigt att läsa mycket och fler läser mer om de har läxa.
  2. Det ger föräldrarna insyn i vad vi gör I skolan och de får chans att känna sig delaktiga.
  3. Börja träna inför att de senare kommer att få mera omfattande läxor.

Det ska inte vara nya saker utan man ska redan ha jobbat med det i skolan. Läxorna ska heller inte kräva hjälp av någon, alla har ingen som kan eller vill hjälpa till.

Individuella läxarrangemang kan förekomma efter dialog med föräldrarna.

5 gillningar

Min sambo jobbar på högstadiet och gymnasiet och lässkickligheten har försämrats extremt mycket generellt.

Det påverkar ju allt annat i skolan väldigt negativt. Hur ska du kunna lära dig geografi, historia, ja till och med matematik om du inte kan ta till dig ny information via text?

Läsläxa är otroligt viktigt!

4 gillningar

På individnivå kan så klart kognitiva förutsättningar spela stor roll när det gäller språkinlärning och i vilken utsträckning man sedan kan använda språket som redskap. Annars skulle jag vilja säga att det är rätt klarlagt vilken betydelse skriftspråket har om man jämför talspråkskulturer med skriftspråkskulturer. Det gäller också individer som inte har haft möjlighet att gå i skola och som inte har lärt sig att läsa och skriva. Har man inte fått skriftspråket som redskap kommer man att ha svårare att gå från det konkreta till det abstrakta.

1 gillning

Har funderat mycket på det här med läxor då jag har två barn i skolålder. Inte alla barn har möjlighet att få hjälp av föräldrar eller kanske ens möjlighet till studiero hemma. Finns läxor så tycker jag att det måste finnas möjlighet att göra dem och få hjälp i skolan. Annars tror jag vi skapar en ojämlik skola med ökad risk för utanförskap.

3 gillningar

Med tanke på att svenska barns kunskaper halkar efter internationellt bör vi i vuxenvärlden ta vårt ansvar och fråga oss vad vi gjort fel de senaste 10 åren.

Då duger det inte med flum och arbetstidsförkortning. Det är volym och kvalitet på inlärningen som behövs. Vi vuxna behöver ta skolan på allvar.

Oavsett vad skolan säger så ser jag till att mina barn läser och räknar extra hemma. Det hjälper dem att lära sig mer och bättre än sina klasskamrater vars föräldrar inte ser värde i inlärning.

2 gillningar

“alla ska ha det lika dåligt, annars är det orättvist”

Jag har aldrig förstått argumentet att eftersom det finns föräldrar som inte bryr sig om sina barns skolgång så ska föräldrar som bryr sig om barnens skolgång motarbetas.

2 gillningar

Jag tror att det finns krav på att man ska ha “läxhjälp” i skolan.

1 gillning

Alla har inte lyxen att ha bra/pedagogiska lärare och/eller bra arbetsmiljö (stökiga lektioner). Då fyller läxorna en viktig funktion.

1 gillning

Det har du helt rätt i, men jag kan inte heller komma ihåg att jag sett någon debatt om vi istället borde ha 8 timmar lektionsdag utan läxor.

För att vara tydlig så har jag inget mot läxor till barnen, men det är ändå konstigt att det både behövs och att det anses okej när det gäller barn, men inte när det gäller vuxna.

Absolut och när man har hämtat/lämnat och är färdig med arbetet på kvällen så får man alltså ytterligare en uppgift eller 2 som ska utföras efter det ordinarie arbetet, vore det okej?