Snubblade på denna studie för ett tag sedan och när man väl ha läst det hela så blir man både ledsen och förbannad.
Varför finns det så pass låg intresse av staten att i skolan t.ex ha en obligatorisk utbildning kring pensionssystemet istället för massa andra ”skit ämnen” så att fler unga kan göra de rätta valen för sin framtid både vad det gäller val av arbetsgivare(kollektiv anslutna med tjänstepensions avsättningar), sparande osv.
Eller förväntar man sig att det där kommer lösa sig av sig självt och det är föräldrarnas eller arbetsgivarens ansvar att utbilda sina anställda gällande pension i bästa fall?
Det är så pass viktig del i ens senare liv så man blir förbluffad över både ointresset men även engagemanget från staten i frågan.
Här är länk till undersökningen för den som är intresserad.
Håller helt med!
Själv är jag ledsen på mig själv för att jag inte tagit tag i och fördjupat mig tidigare trots egentlig förmåga.
Samtidigt är jag fantastiskt tacksam för att jag tagit tag i det 25 år senare än jag borde.
Visst är det så, dock, så borde de lära ut grundprinciper, värt att tänka på och massa annat nyttigt som dagens ungdomar kommer tacka de för senare i livet. Är verkligen allt detta självklart för en 21åring?
Skolans roll är ju inte att förbereda en för vuxenlivet, det borde man ju dels klara själv men även sina föräldrar spelar ju roll.
Finns väldigt många andra områden som skolan inte lägger någon större vikt på, iaf. inte vad jag minns såsom fackförbund. Ganska bra och veta men något du som vuxen förväntas att undersöka själv.
Dessutom dyker det för de flesta upp ett orange kuvert i brevlådan som faktiskt innehåller vettig information.
Rosa? Orange menar du?
Sen vet jag inte om det står något intressant enda jag lärde mig var att man inte får en prognos före 25. Vilket gjorde att man blev helt ointresserad från 18-25 och eftersom intresset försvann då så brydde man sig inte efter 25 heller.
I mina skolor, både grundskola och gymnasiet nämndes 0 om pensionssystemet.
Då gick jag ändå på gymnasiet när nya systemet kom. Ska erkänna att jag fortfarande har dålig koll på min pension, men har ok koll på hur den är uppbyggd. Men rörigt är det, så ska försöka lära mig mer.
Skolans roll är att förberedda en att kunna få en allmän kunskap om mycket, lära ut kritisk tänkande och annat.
Skolan bör lägga ner tiden att kanske förberedda dig även för större frågor inom ekonomi, pensioner och annat vettigt på samma sätt de lär ut t.ex samhällskunskap om lagstiftningen eller derivata, potenser och faktorer på matte kurserna i gymnasiet….
Börjar man prata i ung ålder om dessa saker så kanske fler får möjlighet att ta rätt beslut för sin framtid.
Och tyvärr är långt ifrån alla föräldrar insatta om pensioner om man läser studien…. Långt ifrån….
Att man skall kunna klara sig själv i vuxen ålder håller jag helt med dig, men det vore till stor hjälp att kanske lägga om läroplanen något för att de unga skall lära sig om sin egna ekonomi, möjligheter och fallgropar senare i livet.
Med enkla medel tror jag man skulle kunna åstadkomma mycket.
För att man inte ens bemödar sig med att lära eleverna vad ränta, blancolån eller hur ett banklån fungerar. Kanske behöver börja i den änden.
Arbetsmarknadens parter nämns i förbifarten i nån SO-klass men när man är 15 eller 17 år gammal är ju detta om möjligt ännu tråkigare än att läsa om dackefejden.
Kanske tänker de att det redan finns incitament att ta reda på det? Väldigt konstigt att de inte lär ut ränta-på-ränta och redovisning också.
Men det finns utrymme för vem som helst att sprida infon; låt säga att du fick finansiering för en kampanj som riktade sig till ekonomiskt ointresserade ungdomar.
“Skolans uppgift är som sig bör att skola arbetskraften”. Där har du svaret. Det handlar alltså om att skola människor till arbete, inte lära dem en massa annat random som kan vara bra att kunna utanför arbetet. Sådant får man lära sig på annat håll. Helt rätt tycker jag.
Det är föräldrarnas uppgift alternativt barnen själva som får lära sig allteftersom behov uppstår. Det är inga hemligheter utan finns gott om information på nätet om det mesta (allt?)
Är det någon som kan visa källor på att skolan inte lär ut de saker som nämns i tråden:
Jag kommer ihåg att vi hade alla dessa grejer till någon utsträckning i skolan så för mig är detta mer mytbildning än sanning. Tycker mig ofta höra “tänk om man hade x i skolan”, när samma person förmodligen hade just x. Bara inte brydde sig/lyssnade och/eller kommer ihåg.
Att de nämns i förbifarten i någon kapitel i någon bok är inte samma sak som att lägga ner vikt på dessa saker på samma sätt som det görs med andra ämnen…… Det var hela poängen, och för att få en 16-17åring intresserad och kanske t.o.m få honom/henne att förstå så behövs det kanske samma metoder som man använder sig för att lära ut andra ämne. Repetition osv osv…
Och ja Pensionen är en del av själva inlägget men frågan är så mycket större som någon ovan nämnde ränta på ränta och allt annat som kanske diskuteras i just detta Ekonomi forum…
Under 1980- och 1990-talet var utbildningen kring pensioner och pensionssystemet inte en formell del av läroplanen i den svenska grundskolan. Grundskolans läroplan fokuserade främst på grundläggande ämnen som svenska, matematik, naturvetenskap, samhällskunskap och historia, men specifik utbildning om pensioner och pensionssystemet var inte en obligatorisk del av undervisningen.
Samhällskunskapen omfattade dock ofta en generell översikt av det svenska välfärdssystemet, inklusive socialförsäkringar, men detta var mer på en övergripande nivå och detaljer om pensioner diskuterades sällan i detalj. Kunskap om pensioner och ekonomisk planering introducerades mer formellt senare i utbildningssystemet, främst på gymnasienivå eller inom vuxenutbildning.
Det har dock funnits initiativ och projekt utanför den ordinarie undervisningen där elever kunde få en viss insikt i hur pensionssystemet fungerar, men dessa var inte standardiserade eller en del av den officiella läroplanen.
Ränta, lån och fackförbund vet jag att vi lärde oss om. Tror de flesta var så ointresserade av dessa saker att man helt enkelt glömt att man en gång fick lära sig om det. Som så mycket annat man lär sig är det viktigt att det man lär sig är relevant och att man kan koppla till sin egen vardag och/eller tidigare liv. Sen tycker jag det är helt fel att skolan ska ta på sig allt ansvar att lära upp barn allt som eventuellt kan vara viktigt i livet. Det är helt ohållbart att skolan ska ta på sig allt ansvar. I sådana fall måste skolgången vara dubbelt så lång