Aktieeleverna om pengahetsen: ”Jämför sig i sociala medier

Arbetar själv med tonåringar och upplever många av dessa ungdomar söker efter denna upplevelse av rikedom. Men det är en fasad av att vara rik.

Spontana tankar?

Det hör ju till ungdomen att inte ha så bra koll samt överskatta sin förmåga. Väldigt få gör kopplingen skapa någon form av värde för andra → pengar. Ännu färre kopplar att förmögenhet byggs av det du inte spenderar. Samma gäller dock de flesta vuxna.

16 gillningar

Lyssnade nyligen på en pod om ungdomar och pengar, inget revolutionerande men intressant.

Alla generationer som växer upp har sin ”grej”, nu verkar det vara mycket om pengar. Beroende på vilken media man läser…

2 gillningar

Väldigt intressant. Tack för en bra trådstart.

Har tänkt många gånger på det där om hur ungdomar kommer resonera nu och i framtiden.

Mina egna sociala medier (mest Facebook) pumpar ut videos (Reels) där allt handlar om pengar. Någon ungdom som visar upp sitt privatjet, nån annan som kör Bugatti i Monaco, nån som visar upp sin yacht eller penthouse i NYC osv.

Det kanske inte är så nyttigt när unga människor får det där upptryckt i ansiktet hela tiden medans de sitter i en hyresrätt i Fisksätra osv. Kanske svårt att känna sig nöjd då och borde väl skapa en viss stress/avund.

2 gillningar

Dina reels är väl anpassade efter dig själv som person :see_no_evil:

Själv får jag upp reels om språkhistoria och fysik med medelålders presentatörer.

19 gillningar

Jag vet inte.

Mobiler förändrar så klart mkt i hur saker tar sig in i huvudet på folk, och hur de delar saker. Och yngre människor är generellt mer påverkbara och känsligare.

Men en annan skillnaden mot förr verkar vara att minsta sak lyfts upp och zoomas in på / görs content av. Mkt svårt att förstå proportionerna. Saker sätts nästan aldrig i kontext. Har det inte funnits ungdomar intresserade av aktiemarknaden och att tjäna pengar förr, och som varit oroliga med dålig självkänsla?

3 gillningar

Tror absolut en av de största anledningarna varför unga är deprimerade idag är social medier, de sitter och konsumerar sånt lyx innehåll hela dagarna och tror det är normalt eller något man kan sträva efter(Såklart är de möjligt men för en extremt liten del lyckade människor)

6 gillningar

Jupp. Jag får upp inlägg om loppis, bagerier, glass, trädgård, hantverk och byggnadsvård.

Metas algoritmer skräddarsyr det du ser efter det du har som intressen.

Följer själv tre ekonomikonton på Instagram, men då de är i minoritet, så ser jag aldrig ens reklam om liknande konton.

På min tid fanns bara Okey och Veckorevyn att inspireras av, idag finns ofantligt många personer och konton att följa. På gott och ont.

Tror de flesta unga rikemanskonton betalas av lån och föräldrarna. Jag kan med hyra en dyr bil eller ett hus i Monaco för dagen och posera i. Men det ger ju inget värde. :rofl:

5 gillningar

Håller med och skulle utöka till “så gott som alla”. Svårt att se hur knappt någon ungdom skulle hunnit bygga upp betydande medel sjäkvstående, utan att det egentligen är deras föräldrars.

2 gillningar

Tror dock vissa har föräldrar som sparat och investerat i deras namn. Sen fyller de 18.

Om det mynnar ut i företagande och entreprenörskap så är det bara positivt tycker jag, vi har för lite av den kulturen i Sverige.

1 gillning

Trenden är snarare att fler konsumerar mer än de har råd med. Som övriga åldersgrupper.

2 gillningar

Få vuxna har en sund relation till pengar så det blir svårt att lära ut det till deras barn. Det är konstigt att pengar är ett så knivigt ämne när det kan underlätta så mycket för ens tillvaro om man bemästrar sin ekonomi.

4 gillningar

Tveklöst. 100% pappas/mammas pengar oavsett dvs de har inte själva tjänat in dem.

3 gillningar

Att jag aldrig trodde jag skulle se ordet “aktieelev” i tryck. Bara det är ju ett uttryck för samhällets syn på aktier och rikedom. Nu kan du plugga investeringar.

Dock kändes de ungdomarna ju sundare än valfri 17-årig gymnasist som vill bli rik. Så troligen har de väl också pratat risk och försiktighet lika mycket som investeringar.

4 gillningar

Fast det gör vi här med, fast utan CSN och med lärarna Bolmeson. :blush::moneybag:

3 gillningar

Som jag förstår det har de ett program med inriktning på finansmarknad och aktier. Däri borde logiken ligga.

Så kan man ju se det. Jag ser mer alltihop som ett pengadagis. :crazy_face:

Ja, abolut, vad jag menade var att det inte fanns på kartan för en generation sedan. Då var det visserligen en och annan Bolmeson som spelade högt med klasskassan, men de flesta gymnasister hängde inte på börssidor och det fanns inte en suck i universum att ekonomilärarna ens skulle ha ett pass om sharpekvot och nyemissioner.

2 gillningar

Det var faktiskt skönt att höra. Jag var nästan rädd att pengar tappat sin dragningskraft vid det här laget. Att folk skulle bli omotiverade och förslappade och förkommas av svält, krig eller sjukdomar när vi tappat pengar som språk för samarbete.

1 gillning

Hela gymnasieskolan är full av konstiga lokala inriktningar som förväntas profilera skolor och locka elever. Det har spårat ur på sina håll men det här är egentligen bara ett exempel.

6 gillningar