Problemet är att räntan på studielånet är rörligt och baseras på genomsnittliga statslåneräntan de senaste tre åren. Därför är räntan just nu 0,05% då statslåneräntan varit extremt låg.
Förenklat kan man säga att finansieringen av studielånen görs genom att staten lånar upp en summa pengar med en viss ränta, och lånar ut dessa pengar till studenter till samma ränta, det vill säga utan att göra ekonomisk vinst på de studerande. Avkastningen på investeringen fås istället av en högre utbildningsgrad bland befolkningen, vilket kommer att gynna skattebasen i framtiden. Denna princip anser i alla fall jag är värd att värna om.
Det föreslagna påslaget är just nu kommunicerat som ett spann omkring 0,5-0,6 procentenheter. Ett sådant påslag frångår från den princip jag nämnde ovan, och innebär de facto att staten ska gå med vinst på att låna ut pengar till studenter. Notera att höjningen inte ska bekosta administrationen, utan för detta finns redan en årlig administrationsavgift.
Lite fakta: 1,7 miljoner har studieskulder. Genomsnittligt skuld är 143 000 kr/låntagare. (se: Stockholms län har de högsta studieskulderna - CSN). Den ökade årliga räntekostnad per person uppgår således till 858 kr, det vill säga pengar som går till statskassan, till skillnad från befintligt upplägg som täcker statens kostnader för lånen.
Det ironiska i sammanhanget är att i samma veva som (S) presenterat detta förslag om påslaget är att de också gick ut med att de vill förbjuda vinster i skolan (21/9). Påslaget innebär som sagt att staten ska gå med vinst på att låna ut pengar till studenter. Vinstmarginalen för staten med dagens räntor är alltså uppemot 92,3% som är skllnaden mellan total ränta på påslaget (0,65%) och skillnaden mellan total ränta och upplåningskostnad (0,65% - 0,05% = 0,6%). Detta är betydligt högre marginal än vad friskolorna har som (S) kritiserar.
Notera också att påslaget inte kommer att försvinna även om räntorna “normaliseras”, utan om genomsnittliga statslåneräntan i framtiden uppgår till 4%, kommer student få betala uppemåt 4,6%.
I min bok, är det högst önskvärt att studier premieras. CSN lånar som bekant ut pengar både till högskolestudier, komvux, gymnasiet, körkortslån, etc. Det sänder mycket olyckliga signaler om staten ska beskatta studielån (påslaget utgör en faktisk skatt) när utbildning är en grundsten för fortsatt tillväxt.