Vad är bra med svensk ekonomi?

Hej, allmänt så läser man mycket här, i nyheter och när man lyssnar på poddar osv att allt går dåligt, svenskar är lata, ekonomin går dåligt osv.

Jag håller helt med om att det finns många problem, men jämfört med många andra har vi riktigt bra förutsättningar i allmänhet. Med allt från stabila statsfinanser, stabil stat, bra lagar, många möjligheter för att driva bolag etc.

Det jag funderar på är, vad kan gemene man göra för att vända denna negativa trend både i sentiment och faktiskt utfall?

Jag är övertygad om att en sentimentet kan förstärka trender i en ekonomi, och det är ganska tydligt att många gillar att klaga. Så vad har ni för positiva spaningar?! Smått som stort!
(Det behöver inte bara vara saker som blir bra i framtiden utan saker som är bra uppskattas också :slight_smile: )

5 gillningar

Kanske smått kontroversiellt; Men billig energi relativt Europa utslaget över ett år. Även i dessa tider.

Tyskland hade dubbelt så högt elpris i juli tex. Germany electricity price 2023 | Statista

9 gillningar

Något som jag uppskattar mycket med Sverige är att det är så lite korruption. När jag reser och pratar med människor i andra länder så känns det ofta omöjligt att de ska bli välfungerande länder för att korruptionen är så hög.

Jag har hört i ett land att staten förbjöd folk att bo och bruka jorden på en plats och människorna fick sälja marken och husen till en byggmyndighet. Som då ändrade beslutet och sålde tillbaka till ett mycket högre pris. Och sett i ett annat land hur en tiggare mutade en polis för bättre plats att tigga på. Jag har själv också behövt muta poliser för brott de påstår att mitt resesällskap gjort (vad jag vet var det inga brott).

12 gillningar

Jag uppfattar tyvärr att mycket av idén om Sverige som ”fritt från korruption” är falsk. Det som är bra är att förekomsten av korruption bland offentliga tjänstemän är lägre än i många andra länder. Det är förhållandevis ovanligt med riggade rekryteringar. Den som har ett bra jobb har inte fått det för att hen är någons kusin. Den som står på lönelistan jobbar normalt ”på rätt plats”. Behovet av att behöva betala olika diffusa avgifter till myndighetspersoner är minimalt. Den upplevda korruptionen bland allmänheten är låg.

Om vi sedan tittar bredare så finns det ganska mycket av korruption, iallafall inte mindre än i jämförbara länder. Det handlar bara om andra former av korruption. Det mest uppenbara exemplet är den massiva organiserade bidragskriminaliteten som är kopplad till invandringen. Enligt vissa definitioner skulle den ”inte räknas som korruption” men det finns som sagt olika synsätt.

4 gillningar

Mest oroväckande är nog korruptionen på kommunpolitiker planet i bl.a. botkyrka o.s.v.

Men tråden skulle fokusera på det positiva, vi har trots allt lyckats starta och driva upp en hel del bra företag i det här lilla landet i norr och jag hoppas att vi kan fortsätta med det!

1 gillning

Jag vet att det finns korruption i Sverige med. Både från att människor berättat för mig, senast var ett par månader sedan som jag fick skvallrat om ett försök. Sedan har ju journalister kunnat finna många fall. Men min mening var att det inte genomsyrar det offentliga på samma sätt som i många andra länder.

När det gäller bidragsfusk (eller skattefusk) är nog inte Svenskar så oskyldiga heller…

2 gillningar

Tack för fokus :pray:

Några tankar om vad som gjort det möjligt för företagen?

Jo, absolut. På platser där invandrare från vissa typer av länder är i majoritet är det en realitet att samhället börjar fungera mer och mer som i de länderna. Vi ska inte glömma att det också finns många invandrare som kommer från mer normala länder. Även om vissa kategorier av invandrare är problematiska på riktigt finns det ju många som har andra sätt att bete sig och bidrar till Sverige på riktigt, inte bara i vissa politikers fantasi.

3 gillningar

Det kan vara både och, samtidigt. Både ganska bra, och på väg utför.

Gratis utbildning satsar jag på, vi har fantastiska möjligheter att läsa på högskola/universitet vilket inte många andra länder har.

11 gillningar

Spännande, jag håller med dig men det finns fler saker tänker jag.

Enkla saker som vinnova och almi som kan hjälpa till att komma igång, bra skydd som gör att man inte hamnar på gatan om det går dåligt, hög tillit till medmänniskor som minskar kostnaden i affärer, många instanser i skolan och andra institutioner som kan hjälpa till och förklara hur man driver företag osv…

Dagis/fritids osv att det finns, till vettigt pris. I länder där kvinnan helst ska vara hemmafru går mycket arbetskraft förlorad.

Överlag så gillar jag också att Sverige satsar på höga skatter, men mycket tillbaka. Så samhället blir mer jämställt. Jag tänker som sjukvård, förskola, skolmat, äldreomsorg (där man slipper betala vad det egentligen kostar) och som tidigare nämnts universitet med fördelaktiga lån samtidigt. Så jag hoppas att nödvändig tandvård ska komma in, även om vi har både högkostandsskydd och tandvårdsbidrag.
Sedan om någon protesterar…, ja skatten används inte alltid optimalt eller tas ut på optimalt sätt. Men det jag gillar är principen.

9 gillningar
  • Demokrati
  • Fungerande offentlig förvaltning
  • Fungerande rättsväsende
  • Låg korruptionsnivå
  • Utbildning öppen för alla
  • Omfattande lagstiftning och regelverk (på gott och ont, men mest gott)
  • Tillit
  • Sjukvård öppen för alla
  • Förskola
  • Billigt drickbart vatten i kranen
    Osv …

Sammanfattningsvis ett i grunden fungerande samhälle

17 gillningar

Fantastiskt, tack!

En grej som är bra med Sverige är att dels den offentliga förvaltningen dels olika institutioner fungerar bra. Lagstiftningen är modern och genomarbetad. Det finns tydliga tankar bakom varför olika saker ser ut som de gör.

Där jag bor nu, på Balkan, är det mera så att lagstiftningen ofta är ”copy and paste”. Man har följt rekommendationer från olika västländer eller FN och utformat lagstiftningen enligt en viss modell. Någon särskild ”egen utredning” eller ”egen tradition” som grund för olika reformer har aldrig funnits. Någon möjlighet att förstå ”det bakomliggande syftet” med vissa åtgärder finns inte alltid, utöver kanske att kunna sätta ett kryss i en ruta på något stort formulär från EU.

Beskrivningen av Balkan låter kanske överdrivet negativ men poängen var mer att ge en kontrast till läget i Sverige. Läget på Balkan är samtidigt normalt i många länder i världen. Den här mer ordentliga och genomarbetade samhällsmodellen är mer av ett undantag.

2 gillningar

Lite högtravande men…
Kommer inte ihåg vilken bok (Sapiens?), den beskrev dock att homo sapiens viktigaste “uppfinning” genom tiderna (och anledningen till att vi tog över världen) var bildandet av samhället där man helt plötsligt kunde samarbeta med personer man inte var släkt med. Det gjorde att man blev otroligt framgångrik på jordklotet eftersom man då kunde organisera sig väldigt många kring ett gemensamt mål.

Precis som många skriver så är Sverige ett välfungerande samhälle med en kultur där man till mångt och mycket kan lita på varandra. Det tror jag har gynnat oss genom åren. Det gör det lätt att samarbeta, innovera och vara effektiv.

4 gillningar

Varför skulle det vara positivt? Är det inte bättre att de som är lämpade att studera på högskola/universitet gör det? Det blir extremt ineffektivt att låta gemene man studera och att staten bekostar utbildningen. Det blir särskilt tydligt när studenter till exempel inte klarar av att skriva en korrekt mening eller att göra en simpel matematisk uträkning.

• Äganderätten.

Ni kanske minns nobelpristagaren Malala? Hon gav ut en bok; “Jag är Malala”. I inledningen beskrev hon hur hennes pakistanska by förföll eftersom ingen ägde någon bostad. De roterade boende. Så ingen investerade i någonting.

Man kan även tänka sig vilken betydelse äganderätten har för ordningen nu jämfört med innan landet Sverige fanns och alla fick försvara sin lott med kniv och yxa.

• Konsensuskulturen

Många verkar tycka att vi är sektlika och slutna. Jante. Men politisk korrekthet, gemensamt språk och värderingar är en stor trygghet när man möter främmande svenskar. Vi har sällan våldsamma upplopp eller blodiga revolutioner. Gemensamma värderingar möjliggör samarbete, stordriftsfördelar och hög levnadsstandard. Ofta belyses bara nedsidan av det här.

• ISK
2 gillningar

Fast är det alltid de som har råd som är mest lämpliga?

9 gillningar

Är det inte de som är bäst lämpade för fortsatta studier som har högst betyg/skriver bäst på HP och inte får utbildningen betald av sina föräldrar?

Sen att studenter inte kan räkna eller använda en vettig meningsuppbyggnad är snarare ett generellt problem som aldrig upphör oavsett var i samhället du tittar. Jag har haft professorer som forskar och utvecklar nya beräkningsmodeller och som är ledande inom sitt skrå, men när det ska till att formulera något i skrift är de helt hopplösa. På samma sätt har jag haft professorer som kan språket utmärkt och författat flertalet artiklar som är bra och genomarbetade, men som på föreläsningar kan skriva 7+3=10+5=15-2=13+7=20…

Om du tror att en enskild individ skulle kunna vara bra på allt bedrar du bara dig själv. Speciellt om individen du tror är bra på allt är du själv.

Jag är väldigt glad över att vi baserar antagningen till gymnasium och universitet på betyg/hp och inte vem som har råd eller har donerat mest (iaf i största allmänhet). Sen har jag märkt att det finns väldigt mycket ingenjörskonst/utveckling/byggstandard av otroligt hög kvalitet i sverige som borde implementeras i flertalet andra länder så att saker faktiskt blir bra. Ett exempel från i vintras när jag bodde i Chicago är fönster med “2” glas och frost på insidan vs 3glas utan frost i min lägenhet i Sverige…

7 gillningar