Lön inom försvarsmakten

Världsläget fick mig börja titta lite på Försvarsmakten.

Fick en chock när jag googlade fram antalet soldater och såg att det var under 25000.

Här började jag titta på löner. Grundlön för en jägarsoldat, 24000kr. Den hårdaste utbildningen Försvarsmakten har att bjuda på. Soldater som kan verka i dom tuffaste av miljöer redo att dö för vårt land, till samma lön som ett sommarjobb.

Jag förstår att man har en budget, men är det rimligt?

Vill inte trampa någon på tårna med detta inlägg, är tvärtom både imponerad och tacksam över att vi har individer redo att försvara vårt land.

6 gillningar

Nej det är inte rimligt.

Det, och att anställningen automatiskt upphör efter 8 år.

Det skulle möjligen ha varit en OK deal om man hade förmåner i form av fri kost, logi, skattelättnader o.s.v, men som det ser ut idag förstår jag inte hur man ska kunna leva på den lönen i t ex Stockholm.

Det behöver man inte som jägarsoldat, för då jobbar man i Arvidsjaur eller Karlsborg :wink:

6 gillningar

Nej men håller helt med.

Enda sättet att få en ordentlig lön vad jag förstår är att vidareutbilda sig så att man inte längre är soldat, vilket känns lite kontraproduktivt om man vill rusta upp.

1 gillning

Jag var tidigare anställd soldat vid elitförband (dock ej armén), jag kan inte tala för alla förband men vi hade också en grundlön på 25-26 tusen, dock var det sällan man plockade ut mindre än dryga 34+ pga övningar eller skarp tjänst. Detta kan skilja sig mellan förbanden beroende på hur mkt övningar osv man har, men vi fick 1000kr+ för varje övningsdygn och efter ett visst antal dagar i rad fick vi ytterligare 1500kr/dygn. Förutom ett ett par sådana dygn varje vecka klirrade det rejält i kassan 3-4 ggr om året när det var storövning, lägg till ersättning för skarp tjänst (ifall ens förband har det) så kommer man ganska snabbt upp i bra lön.

Ett övningsdygn behöver inte vara i 24h utan kunde likväl vara att vi arbetade över ordinarietid med ett par timmar, typ kvällsskjutning eller mörkerorientering etc. Lägg där till att vi även fick väldigt sanktionerat pris på boende och mat på basen, så har jag aldrig haft det så förmånligt ekonomiskt. Grundlön är just det, en grundlön, precis som min sambo har en grundlön på 28k inom industrin men tar ut långt mer varje månad pga OB, övertidsersättning och andra förmåner.

23 gillningar

…så det enda man behöver göra är att sova i tält i regn eller minusgrader ett par, tre gånger i veckan, och låta frugan ta hand om barn och allt där hemma? :wink:

3 gillningar

Nu var detta efter min värnplikt så var (och är väl egentligen) fortfarande ung : ), men de som hade barn löste det också, ungefär som andra yrken med mkt “jourtid”. Men men, jag är ju inte kvar så ligger väl något i det : )

2 gillningar

Glömde skriva det absolut bästa enligt mig. Inte nog med att man får åka överallt i vårt fina land, från fjäll till storstad och ut i skärgårdar, och att man får skjuta, spränga, dyka, hoppa fallskärm och göra det med sina polare (nåväl kanske inte allt som den vanliga bassen gör men men).

Så får man så otroligt mkt semester. Vi fick en dag semester vid x dagar övningsdygn och ännu mer vid skarp tjänst, blev typ en vecka per storövning, så minst 9 veckor om året, lägg till lite skarp tjänst så hade jag polare som lätt bankade 12-15 veckor ledigt om året. (Sen finns det regler för hur den får användas osv) men ändå otroligt förmånligt tyckte en ung jag som ändå inte hade något speciellt att göra den tiden i livet.

9 gillningar

Kan säga att jag träffade en ex-militär som gjort hela karriärvägen till elitstyrkan (“soggen”), varit utomlands, fått hur mycket utbildning som helst etc och hade en lön på typ 40.000 SEK (om jag minns rätt) vilket ansågs vara bra och högt. Han bytte till näringslivet och vi kan säga ökade den drastiskt. Som han sa, till slut var det svårt att motivera att man inte kunde försörja familjen ordentligt.

På ett FikaTillsammans-avsnitt hade vi ett samtal med en person från officersförbundet om svenska stridspiloter. Minns inte riktigt siffrorna, men jag tror att det var att för 20-30 år sedan tjänade en stridspilot som en riksdagsperson. Idag hade riksdagsledamöterna dubbelt så mycket i lön och man tog bort alla gamla förmånerna för stridspiloterna som tidigare pension och en engångsutbetalning. Man önskade en rimlig kompensation så 30 piloter sade upp sig / begärde tjänstledigt.

Då ska man säga att vi har typ totalt 100 piloter i Sverige och att utbildningen av en stridspilot med ett antal års erfarenhet har kostat … runt 100 miljoner kronor per pilot :exploding_head:. Att inte typ ge dem i princip vad de önskar är ju hål i huvudet. Som tur insåg FM det och gav dem en ok ersättning. Har varit en följetong på bl.a. våra FikaTillsammans på Patreon. :slight_smile:

Många säger väl om FM världens bästa jobb hos världens sämsta arbetsgivare… :see_no_evil:

Hatten av till alla er som jobbar i dessa yrken. Tack för det ni gör.

10 gillningar

Många som jobbar i sådana yrken motiveras av annat än just pengar enligt min erfarenhet.

2 gillningar

Absolut, men det borde inte användas som ursäkt för att betala kasst. :see_no_evil:

5 gillningar

God morgon :slight_smile: nä det håller jag med om - men tyvärr eller tur för samhället snarare så går de runt på att folk är motiverade av annat än pengar

Ja, eller hur. Känns ibland att “ju viktigare yrke, desto sämre lön…” :see_no_evil:

3 gillningar

Jag har varit i firman ett antal år men det var strax före de anställda soldaternas tid. Jag fick då uppfattningen att man till soldaternas/sjömännens lön också skulle räkna ersättning för utlandsmissioner typ 6 mån vart annat år. Nu har vi ju då inte så många pågående missioner så det har i stort fallit bort.

Många andra länder tror jag också ger andra förmåner efter x antal år, typ betald collegeutbildning. Vi har andra stödsystem för utbildning som gäller alla (csn) så det blir ingen skillnad.

Svårt med lön i sådana yrkesgrupper i offentlig sektor. Vem ska ha mest, soldater som kanske behöver riskera livet någon gång eller aldrig, polisen som riskerar livet rätt ofta, eller sjuksköterskor som räddar liv varje dag?

När det kommer ner till kritan handlar det om vad skattebetalarna=väljarna vill betala.

“Staten…det är ju VI”

1 gillning

I framförallt (vissa) Nato länder är det stor skillnad, där gäller typ gratis kollektivtrafik och egen sjukvård, skattelättnader och annat.

Ja, typ så i andra Natoländer. Här var man inte riktigt beredd att gå så långt i förmåner. Farhågorna vid införandet var mer att soldaterna skulle stanna så länge att de blev institutionaliserade eller fick PTSD. Men så har det inte blivit överlag. Så för att fylla förbanden har man åter börjat nyttja pliktiga. Och de får heller inga förmåner jämfört med de som slipper…förutom ett utryckningsbidrag som är en hyfsad slant men ingen gamechanger.

1 gillning

Förr liknade den svenska försvarsmakten mer en reservistmilis, där allmän värnplikt var normen och krigsplacerade reserver genomförde periodiska repövningar. Men nu har försvaret genomgått en förändring och går mot en mer modern struktur med anställda soldater och fullt utrustade förband. Förändringen kommer väl för att fokus har skiftat lite. Tidigare var huvudfokus att skydda mot potentiell aggression, särskilt från öst, medan dagens försvarsmakt inriktar sig på att kunna hantera mer kvalificerade uppgifter internationellt, såsom deltagande i Nato-insatser och liknande. Det är en förskjutning från en traditionell reservbas till en modern och flexibel försvarsmakt med professionella soldater. Att ha fyllda förband med anställda yrkessoldater är relativt nytt i historien.

Varför inte? Lönen sätts väl marknadsmässigt som allt annat? Får man folk som vill jobba till låg lön så sätter man ju inte högre lön bara för att vara schysst

Sanning med modifaktion. Ofta inga problem att förlänga ytterligare fyra år, medan vissa organisationsenheter har tagit enskilda beslut där man begränsar det till 2år - istället för 8år. Tror det motiveras med att de vill att fler ska läsa till officer tidigare men jag gissar och de slutar/söker sig till andra förband istället.

Man kan fortfarande bo i Stockholm och jobba på Berga, eller för den delen bo i Stockholm eller annan storstad och veckopendla till de orter du nämner.

Tror det är brist på officerar också så det behöver också “rustas upp”.

Tycker detta målar upp en något skev bild. Att säga att lönen är bra så länge man jobbar mer tycker jag skadar debatten om att soldater ska få högre lön. Självklart får man mer betalt när man också jobbar mer, tror inte det är annorlunda jämfört med något annat jobb? Den modellen du beskriver med “ersättningstrappan” är också något utdaterad. Extra ersättning utgår vid försvarsmaktsdygn (FMD) - det som tidigare bland annat kallades övningsdygn men många beskriver dessa som mer sällsynta än tidigare år. Vill även minnas att tidsersättningen är nu 4h då det tidigare systemet innebar att förbanden fick för stora ledighetsuttag och inte kunde öva. Sanktionerad lunch i matsal tvivlar jag på existerar på något förband i dagsläget, sen att Försvarsmakten ofta tillhandhåller frystorkad/motsv mat vid övning skall väl formellt ses som en förmån, då det också förmånsbeskattas.

Jag hade massiva ledighetsuttag 2014, aldrig varit ledig så mycket, men de innebar också att jag och mina kollegor var borta all annan tid, vilket skapade en del problem för mångas familjer. Åren efter det hade jag mindre ledighetsuttag, dels för att förbandet jag jobbade på de hade i större utsträckning insatsdygn istället för övningsdygn vilket gav sämre betalt och ingen ledighetskompensation jämfört med övningsdygn, och dels för att man sänkte från 8h komp per dygn till 4h.

Folk får det att funka för att deras familjer är fantastiska och ibland sätter deras eget liv på paus för att lösa markservicen hemma medan vi puckon kan leka i öknen.

Snarare mer än pengar istället för annat än pengar. Jag tror pengar finns som motivator för alla inom dessa yrken för utan lön hade alla slutat. Tyvärr tycker jag även detta synsätt ofta skadar debatten. Antalet argument om att “det är en ära att få tjänstgöra i armén, lönen är inte allt” eller “du tänker för mycket på lönen, tänk hur mycket du kan utvecklas istället” är fler än vad jag kan räkna. Samtidigt hör man liknande argument inom vården också. Det är sjukt svårt att rekrytera vettig personal om man inte kan erbjuda rimlig ersättning, och det är sjukt dyrt för en organisation att behöva rekrytera nytt folk efter att under flera års tid ha utbildat någon som sedan slutar så fort de skaffar familjen och ekonomin inte går ihop.

Att man får betalt för utlandsmission är inte heller konstigt, på samma sätt som att få mer betalt för mer jobb inte heller är konstigt. Utomlands så är du bortrest (traktamente), jobbar 24/7 (dygn), utan veckovila och med risktillägg. Skulle gå att argumentera att även lönen vid dessa tillfällen är för låg.

Nja, vissa länder betalar din utbildning åt dig medan CSN är ett lån. Andra möjiggör studier under tjänstgöringtiden så att efter din tjänstgöring har du ett jobb på den civila marknaden vilket underlätter integreringen till det civila samhället. Många soldater som söker sina första civila jobb idag har “Granatgevärsskytt” eller motsvarande överst på sina CV vilket för en civil arbetsgivare antingen inte säger så mycket, eller inte visar på vilket värde individen kan skapa.

Håller helt med, både svårt och komplext.

Också sanning med modifikation - Vi har inte tillräckligt med anställda soldater för att fylla förbanden, tidsvisanställd personal inräknat, så det fylls upp på med pliktpersonal, och då avser det enbart de befintliga förbanden, tillväxt exkluderad. Att förbanden är fullt utrustade är rentav lögn. Det är materiellbrist så det skriker om det och verkansförband har behövt lämna in utrustning i syfte att omfördela till värnpliktigas utbildning. Många soldater länger 10-tusentals kronor på att köpa in egen utrustning trots “tilldelade utrustning är tillräcklig utrustning” - Det blir problematiskt om ingen utrustning är tilldelad/all är omfördelad. Sen är det sant att många år så gick fokuset mer och mer mot ett försvar som snabbt skulle sättas in internationellt, men den pendeln har nog svängt, samtidigt som det fortfarande genomförs insatser av olika storlek runt om i världen.

Du har absolut en poäng. Problemet är att det finns ingen konkurrent till Försvarsmakten i Sverige, ingen annan aktör som gör samma sak och som kan konkurrera om personalen och erbjuda bättre lön. Vill man ha ett försvar får man nog också vara beredd att betala för det. Problemet blir väl om man hela tiden tvingas sänka krav för att ingen som uppnår kraven vill arbeta för den lönen.

Jag vill vara tydlig med att jag upplever ovan som komplexa frågor och kan definitivt ha fel i mycket, men jag tror också att vi är många på forumet som jobbar/jobbat i Försvarsmakten, även om inte alla skriver aktivt, så det kan vara värdefullt att kolla upp så att det man tycker/tänker verkligen stämmer innan man skriver det som om det vore en bekräftad sanning.

9 gillningar

Ja det är pinsamt att vi inte betalar mer till våra soldater. (Samma gäller våra poliser).

Men det gäller även hela försvarsmakten. Vi har i flera decennier nedprioriterat och nedrustat vårt fina försvar tack vare den svenska naiviteten.

Men nu när vi inser att det finns onda krafter i världen. Så helt plötsligt är försvaret en viktig komponent som vi vill satsa på. Nu är det ”inne” med vapenindustri och försvar helt plötsligt.

Tyvärr styr vi landet efter våra känslor. Men ett försvar tar flera decennier att bygga upp. Det är inget man stänger och slår på med en knapp.

En liten sidenote om vårt fina land senaste tiden.
Den svenska yttrandefriheten, välvilja, rättvisan, människorätt, neutralitet osv är fantastisk. Men vi har haft lyxen att känna så för vi har varit skonade från krig och större problem. Men nu när det hettar till så har jag sett rasism, propaganda, ställningstagande i andra konflikter och att vår fina människosyn gått upp i rök. Att ställa sig bakom USA och deras konflikter är farligt…
Det har chockat mig mest och kommer sätta oss i skiten mer än något annat. Vi är ett av de största måltavlorna för terrorbrott just nu….

Jag hade gärna sett att vi bevarade vår neutralitet. Gick ihop i en nordisk allians och byggde upp ett försvar likt det vi hade under kalla kriget. Fimpa naiviteten istället. Människor kan vara skadade och behöver därför hanteras ibland med våld. Vi måste kunna försvara oss med polis och försvar. Inte genom att ta ställningstagande i världens konflikter.

Sorry för långt inlägg.

2 gillningar