Hej, i lönestatistik kan man ofta se att kommunal sektor har lägst lön, statlig lite högre, och privat sektor högst.
Finns det något som gör en anställning inom kommunal sektor attraktivt?
(Frågan kommer av att jag sett en jobbannons inom kommun)
Hej, i lönestatistik kan man ofta se att kommunal sektor har lägst lön, statlig lite högre, och privat sektor högst.
Finns det något som gör en anställning inom kommunal sektor attraktivt?
(Frågan kommer av att jag sett en jobbannons inom kommun)
Att kommunala anställningar snittar lågt inkomstmässigt handlar (väl?) ofta om att det är en hög andel som arbetar med okvalificerade jobb eller jobb med kortare/“lägre” utbildning. Parkförvaltning, barnomsorg, äldreomsorg etc. Så, det finns garanterat fantastiska arbetsplatser och - möjligheter även i kommuner, men det är ju helt beroende av vad man söker för typ av tjänst och vilken kommun det handlar om.
Att bo i en småortskommun med relativt låga kostnader och gångavstånd till arbetsplatsen kan nog vara väldigt bra livskvalitet.
Som angaudlin skrev ovan så tror jag, beroende på kommun såklart, inte nödvändigtvis att lönerna är sämre jämfört med t.ex. inom stat eller region. Som exempel jobbar min sambo inom vården och de har ofta bättre betalt för samma profession inom kommunen jämfört med inom regionen. Kommunen har också läkare, sjuksyrror, fysio, AT osv.
Det absolut roligast personligen är att arbeta inom sin hemkommun. Ger mig otrolig tillfredsställe att utveckla och verka i samma kommun jag bor i.
Min tjej som är kock föredrar kommunalt då cheferna följer kollektivavtal iaf, det är mindre svart/mygel och bättre arbetstider.
Kan det vara, beror på tjänst och kommun. En kollega byter snart från lärare till Länsstyrelsen och kommer att få gå ner i lön. Arbetsmiljömässigt och ledarskapsmässigt har det varit ganska skiftande kvalitet. Har jobbat kommunalt i cirka 20 år. Två olika kommuner.
Kommuner är sinsemellan väldigt olika. Vissa kommuner kan vara riktigt bra och andra dåliga.
Lägre krav på prestation, vilket jag antar att en del värdesätter. Möjlighet att sitta 30 min och fika både på för-och eftermiddag vet jag förekommer på många arbetsplatser inom offentlig sektor…
Min chef bryr sig inte om hur länge jag fikar och jag bryr mig inte om hur mkt mina anställda fikar. Jag bryr mig om deras välmående och leverans. (Privat sektor)
Tänk även på pensionsvillkor. Statligt oftast bättre än kommunalt. Privat stora variationer, men vanligen bättre
Fantastiskt. Då får man verkligen möjlighet att höra vad Britt-Marie ska göra i helgen med husvagnen, eller chansen att skvallra lite om Lisbeth i receptionen som klippt sig lite för kort.
Ett inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Samling av OT inlägg och urspårade sidospår från övriga forumet
Det är väl tryggheten isåfall. Utöver det, har jag inte särskilt mycket över för kommunal eller regional verksamhet. Det är otroligt misskött, iallafall där jag har jobbat.
Nej, lonestatistiken är tydlig även om man tittar på specifika tjänster som motsvarar samma roll inom olika sektorer. Kommunen, landsting och stat har lägre löner än privat sektor.
Fördelen med offentlig sektor är tryggheten och att man i princip är livstidsanställd så länge man sköter sig. Angående själva arbetet kan det absolut vara slappare inom offentlig sektor men man är också väldigt mycket mer noga med att alla ska göra full arbetstid medan det inom privat sektor är lite mer si och så med den saken. Viktigare privat är att man sköter sitt jobb på ett bra sätt medan det viktiga inom offentlig sektor är att man sitter av alla sina timmar
Ärligt talat låter det inte som att man ens behöver sköta sig ibland. Man blir bara omplacerad.
Många jag känner inom Bygg-konsultyrket brukar byta mot offentlig sektor på senare år då det ofta ger möjlighet att jobba lite lugnare och har trygg anställning till pensionens inslag.
Tror många värdesätter säkerheten och vetskapen om hur morgondagen ser ut. Men det är generellt offentligt och inte nödvändigtvis kommunalt vs statligt tex. Men man kanske får jobba närmare sin kommun.
Ja, så är det nog tyvärr oftast. Det är helt galet vilka rötägg som snurrar runt och gör livet surt för folk inom offentlig sektor. Det kan till och med gynna folk i karriären att vara en som omplacerad. Det verkar inte heller ovanligt att vissa blir chefer för att man inte skött sig i andra roller. De som inte klarar av att samarbeta med andra får en roll där samarbete inte anses vara viktigt, typ chef
Men ja det finns fördelar som sagt som tex tryggheten. Kan också vara kul och ge en högre känsla av att göra nytta när man jobbar inom offentlig sektor. Alltså inte bara nackdelar.
Så talar någon med riktigt auktoritetsförakt. Eller någon som aldrig lyckats hitta en välfungerande arbetsplats med vettiga ledare.
Jag jobbade större delen av mitt arbetsliv tills för 5 år sen i kommunen. Jobbade först med boendestöd och sen som tjänsteman. Fördelarna är trygg anställning, schyssta villkor och ändå en trygghet i att arbetsgivaren i regel har koll på lagar och avtal och chansen att bli lurad är liksom liten. Som socionom är arbetsvillkoren ofta skit i Socialtjänsten och lönen betydligt högre privat (tex familjehemskonsult i privat regi) men då också med förväntan om mer resor och längre arbetsdagar, samt att vara tillgänglig efter arbetstid. Har jobbat regionalt också (min i särklass sämsta arbetsgivare) och jobbar nu statligt. Jag hade ju jobbat typ 16 år i kommunen på olika sätt, när jag slutade så jag hade väl också varit halvt omöjlig att säga upp
Att jobba kommunalt är fantastiskt om du gillar begå korruptionsbrott då det sällan uppdagas. Utanför chefsroller så känns det desto mer tveksamt. Jobbsäkerhet är garanterat men frågan är hur pass väl du kan tolerera korrupta chefer?