Skillnaden är väl att dina anställda förmodligen producerar något av värde sen när de väl arbetar… Har hört många skräckhistorier på bekantas arbetsplatser
Det här är alltså mina åsikter om de åsikter och resonemang jag tycker mig se inom offentlig sektor.
Har bara anekdotisk information så ta allt med ett kilo salt.
Inom offentlig sektor tillkommer inga pengar varken till verksamheten, chefen eller en själv om man gör ett bra jobb. Och nästa lönenivå går oftast inte jobba sig till utan kräver en utbildning. Därför drar sig de flesta ambitiösa människor någon annanstans.
Det man istället hör från dem som jobbar i offentlig sektor är att de valt det för att det är tryggt. Du har din arbetsuppgift, blir inte påprackad ansvar som du inte fått utbildning för och kan i princip inte få sparken.
Däremot när moroten att jobba bättre för högre lön och bättre karriärmöjligheter är borta är de pådrivare som finns att pengarna inte räcker till fler och dåligt samvete om saker inte blir gjorda ändå.
Därför väljer många trygghetssökare och många som inte vill ha ansvar och prestationskrav offentlig sektor. De vill gå till jobbet och få sin lön och sin semester.
Men också många samvetsdrivna som sliter hårt för att försöka ge bra service åt folket med begränsade resurser.
Beroende på vilken grupp du hamnar i är nog upplevelsen väldigt olika.
Det finns såklart massa andra där också. Jag anar bara att dessa 2 kategorier är klart överrepresenterade.
Av dem jag frågat varför de är där så är iallafall trygghet eller göra en välgärning de svar jag oftast fått.
Jag har en gammal kompis som gjorde 3-4 år som managementkonsult innan han gick till ett jobb som lite högre mellanchef inom en av Sveriges största kommuner. Lite oklart hur han tänkte.
Hur som helst, han beskrev det själv som att gå från att spela i Premier League till att spela i Korpen. Med träskor.
Jag antar att erfarenheten samtidigt inte behöver vara bara dålig. Som jag minns det ville en kommun där jag tidigare jobbade köpa in någon sorts dyrare strategisk konsulttjänst. De hade som krav att konsulten skulle ha kommunal erfarenhet. Detta visade sig vara väldigt svårt att hitta.
Den kommunala världen är speciell på en del sätt och inte bara i dålig bemärkelse. Att som konsult nischa sig mot kommuner skulle säkert vara en både trevlig och lukrativ strategi. Det behöver inte betyda att kommuner alltid betalar bäst men de har relativt generiska behov. Erfarenheter från kommun A är ofta relevanta även i kommun B. Det går att bli bra på detta och leverera så att alla blir nöjda.
Jag vill bara säga att alla svar så här långt om kommunalt jobb är guld.
Det kan kännas attraktivt att ha möjligheten att förbättra vardagen för kommunens invånare, beroende på tjänst förstås.
Väldigt många jobb i kommuner har fördelar som är kopplade mer till andra saker än kommunen och tjänsterelaterade förmåner. Jag tänker då på:
-
Kommunen är främsta arbetsgivare i många yrken. Inom t.ex. skolans värld har kommunen normalt visst fokus på pedagogisk kvalitet och utveckling. Det handlar inte om att göra vinst i första hand. Om man är lärare gillar man det.
-
Kommuner finns överallt, även om på orter där arbetsmarknaden i övrigt är begränsad. Om man vill bo på en mindre ort och pyssla med jakt och fiske på fritiden är ett jobb i kommunen en perfekt bas för ett avslappnat och trevligt liv. Lönen är inte på toppnivå men kostnaderna på orten är låga.
-
Kommuner har kollektivavtal och följer avtal och regler. Det ser inte ut så generellt på arbetsmarknaden idag.
Pengar är inte allt Dvs du får väga alla parametrar som du värdesätter och se om det fortfarande är intressant.
Ska man jaga maximal lön eller snabb karriär så är antagligen inte en kommunal tjänst det snabbaste eller mest effektiva sättet.
Finns alltid olika saker att bli frustrerade på inom privat och kommunalt/statligt verksamhet. Dvs inget ställe är perfekt i alla avseenden.
Har jobbat statligt, privat och drivit eget och alla typer av anställningar har sina +/- precis som olika befattningar/tjänster har +/-.
Pengar är den enda betydande värdemätaren på vad man är värd på arbetsmarknaden.
Dom sämsta arbetsmiljöerna har i regel dom lägsta lönerna.
Men det finns fördelar och nackdelar med alla miljöer.
Tycker det är lite väl mycket floskler i den här tråden. Den största anledningen till att jobba inom kommunen är (för min del och många andra) att arbetet känns mer meningsfullt. Jag har arbetat i privat sektor och min upplevelse var att jag inte kunde bry mig mindre om att hjälpa ett företag att tjäna mer pengar. Att bidra till en bättre skola eller äldreomsorg är för mig en större motivator att prestera/gå till jobbet.
Du vet att det finns gott om privata företag som bidrar till en bättre värld…? Pengar eller aktieägarvärde kan ju vara en drivkraft men det är ju knappast så att organisationer per definition blir meningsfulla (eller effektiva…) bara för att de finansieras med skattemedel.
Nja men för många personer så blir de ju per definition mer meningsfulla med skattemedel.
Eftersom det inte handlar om kvartalsrapporter och aktiekurs. Utgår från att meningsfullhet är subjektivt.
Gör dom inte det pga att de tjänar pengar? Mycket idag handlar ju om att positionera sig rätt med marknadsföring men i praktiken gör man inte så mycket. Utan att allt handlar om kronor och ören.
Oj hade ingen aning om det. Det är tur vi har dig för att svara på de stora frågorna.
Håller med, men många verkar tro att hög lön innebär dålig arbetsmiljö. Om du är värdefull och har en hög lön så är det dyrt för företaget (förlorat värdeskapande) att behandla dig som skit.
För mig har korrelationen mellan lön och arbetsmiljö (inom samma yrke) varit svag. Företag med bra arbetsmiljö har betalat både bra och dåligt, men även de med dålig arbetsmiljö.
Fast företagens drivkraft att generera vinster är ju motorn i ekonomin som genererar skatteintäkter (mest från löner, men ändå) och innovationer som är anledningen till den levnadsstandard vi har idag, och anledningen till att vi kan finansiera en så stor offentlig sektor. För mig känns detta tillräckligt meningsfullt.
Att jobba kommunalt skiljer sig otroligt mycket kommun till kommun och från arbetsplats till arbetsplats.
Varit på ställen som knappt hinner sitta 5 min fika och ställen som fikar 2 timmar.
Jobbar som kock.
Oj det var långsökt, blir det mindre meningsfullt då när i princip alla de större företagen skattefuskar? Oj menar skatteplanerar
Jag vet inte om det är roligare att jobba mot kommunala budgetmål än att försöka möta ett privatägt bolags mål. Knappast meningsfullare heller, men allt beror såklart på.
Jag jobbar gärna i privata sektorn men har höga krav på min arbetsgivares mission och vilket bidrag man lämnar till världen. Hade en kompis från universitetet som fick ett riktigt lukrativt jobb på Phillip Morris. Han körde det nåt år innan han insåg att han i princip jobbade för Satan själv. Det är rätt stor spännvidd på att marknadsföra tobak eller typ jobba med cancerforskning i ett privatfinansierat labb.
Så är det så klart, bara att företag att välja på blir väldigt snävt då har man större valmöjlighet offentligt bland arbetsgivare om man nu vill ha meningsfullhet ”for the greater good”
Nej vissa bryr sig nog inte utan vill bara göra sitt jobb och gå hem.
Men meningsfullheten uppstår väl avvägningen man behöver göra till vad politiken vill genomföra och hur mycket man har i pengapåsen och hur det påverkar samhället och olika grupper. Sen även den mediala uppmärksamheten som uppstår i samband med dessa frågor. Men allt sånt är ju personligt hade ju inte heller jobbat gratis för ”meningsfullheten”. Men efter en viss lönenivå så spelar det inte så stor roll personligen.
Jag har inget bra evidens för påståendet mer än min egen erfarenhet.
Ju mer jag tjänar desto bättre arbetsmiljö har erhållit.
Det finns säkert andra starkare positiva samband som delaktighet, bra ledare, bra kommunikation mm