Spontant känns detta bra, speciellt att man måste redan från början informera om vilken ingångslön och olika lönenivåer man tänkt sig. Såsom jag förstår det ska det redan göras i annonsen.
Vad tror ni? Vad kan det bli för konsekvenser?
Spontant känns detta bra, speciellt att man måste redan från början informera om vilken ingångslön och olika lönenivåer man tänkt sig. Såsom jag förstår det ska det redan göras i annonsen.
Vad tror ni? Vad kan det bli för konsekvenser?
Förhoppningsvis lättare att få rätt lön från början och att lönediskriminering minskar.
Ska bli intressant att följa resultatet över tid.
Borde ha potential att förbättra rörligheten på arbetsmarknaden (på gott och ont) om det redan i annonsen framgår om tjänsten lönemässigt är värd att söka. Nu drar sig folk från att söka nytt jobb eftersom man inte vet om det är värt energin att söka då man inte vet om det nya jobbet erbjuder bättre, sämre eller samma lön. Samtidigt kanske rekryterarna riskerar sålla bort de som kan tänka sig acceptera den tänkta lönen för att de istället går vidare med personer som i slutändan tänkt sig en högre lön än vad arbetsgivaren är beredd att erbjuda.
Håller med, flera gånger man kommit långt i processen och sen är inte lönen alls vad man tänkt sig, pratas fint om allt ansvar och hur viktigt rollen är etc etc men så får man en lön som ligger alldeles för långt ifrån vad man kan tänka sig. Nu sparar både företaget och sökaren tid och energi.
Den mest intressanta delen är kraven på tillgänglig lönestatistik per arbetsplats. Det kommer bli svårare att hålla ner lönerna för de som presterar bra.
Min upplevelse är att marknaden för lönearbete är extremt ineffektiv. Detta kommer förhoppningsvis göra marknaden mer effektiv och göra löneförhandling enklare.
Men rent krasst tror jag det inte kommer göra jättemycket skillnad. Samma lagstiftning finns väl redan i flera Anerikanska delstater?
Kommer att krävas up-skilling på HR avdelningar när de måste visa korten redan från början
Det beror nog på hur det implementeras. Vad stoppar ett företag från att skriva “Lön: 0 - 100 000 kr/mån” i en annons?
Konstigt egentligen, eftersom lönen säger mycket mer än något annat om hur viktig rollen är för företaget. Det gäller egentligen allt man köper för pengar, säger du mig hur mycket du är villig att betala för X så har jag en rätt bra uppfattning om vad du kommer att kunna få.
Om företag A kan betala 50 000 kr/mån för säg en utvecklare och företag B kan betala 60 000 kr/mån så säger det mig att allt annat lika så har företag B har en lönsammare affärsmodell än företag A. Företag B kan få ut mer värde av utvecklaren. En effektivare marknad borde gynna alla i samhället på sikt, eftersom resurser allokeras dit de skapar mest värde.
Kan det göra att företag skiftar personalkostnader från förmåner över till lön? Utgiften för företaget blir densamma, men lön är det som syns i annonser och statistik.
Personligen tror jag inga pga:
De kan väl kolla inkomsten ändå via Ratsit. Det brukar jag göra på några anställda innan jag går på arbetsintervju. Jag vill helst veta var lönespannet är innan man går vidare så man slipper slösa med varandras tid.
Dom få gånger jag sökt jobb har jag direkt frågat vad lönen ligger på ca. Verkar ganska ovanligt men för mig totalt självklart att man vill veta vad som erbjuds för att inte riskera ödsla bådas tid på något som kanske inte ens är aktuellt.
Lite som att säga att jag skickar cv och personligt brev efter intervju nr 2.
“Ni får så mycket mjuka värden av mig så som att jag är en skön snubbe och tar med tårta ibland så relevant utbildning eller inte spar vi till slutet av rekryteringsprocessen.”
Märkligt, frustrerande och luddigt i onödan.
Fått frågan en gång. Svarade inte direkt och utan en konkret siffra.
Också fått ett jobberbjudande klart lägre än jag begärde där de t.o.m. erbjöd lägre med marginal mot vad jag taxerat året innan (alltså “nuvarande” inkomst). De hade uppenbarligen inte kollat upp mig heller.
Ja upplever väldigt sällan att arbetsgivaren kollar upp vad man tjänar även om det går.
Mig har de frågat några gånger, har även innan intervju frågat efter lönespann och då har chefer vägrat ge exakt siffra utan mer pratat generellt att det är ”konkurrenskraftig lön och för rätt person finns inget direkt tak och man vill inte ge en exakt siffra”. Sedan när det ska förhandlas så finns det tydligen väldigt exakta siffror
De allra flesta HR avdelningar jag varit i kontakt med kräver radikal up-skilling oavsett om några regler ändras eller inte
Med vänlig hälsning,
F
Vi har nog olika definitioner av snart, 2024 idag och detta börjar gälla 2026…
Att presentera ett lönegap i annonser fungerar ju inte i de länder där detta använda redan, om inte EU reglerar detta väldigt hårt.
Att inte kunna fråga om lön är ju inte alltid positivt
Står ju senast 2026, så kan vara klart redan nästa år. Oavsett ny lag på 1-2 år är nog rätt snart när det gäller stifta lagar
Detta är ju 10 poäng
Det funkar ju inte alltid jättebra då det är gamla uppgifter, visar för lågt om personen vabbar mycket eller tar ut obetald semester.
Kanske påverkas siffrorna även om man löneväxlar eller tar ut förmåner, men det har jag ingen aning om.
Jag trodde redan att det var olagligt för AG att fråga om lön
När jag sökte nytt nyss så sa nya chefen att dom inte fick fråga om min nuvarande lön pga GDPR
Tror nyexaminerade kommer få det ännu jobbigare att komma in på arbetsmarknaden, då iaf vi nästan alltid söker en erfaren ingenjör och hittar vi ingen erfaren ingenjör så blir det nyexaminerad ingenjör som får tjänsten.
Men med nya lagstiftningen så kommer detta inte vara aktuellt då vi aldrig kommer ge nyexaminerade samma lön som erfarna ingenjörer samt svårt att se att vi plötsligt kommer börja söka efter nyexaminerade ingenjörer när behovet är att anställa erfarna ingenjörer.