Transparenta löner - hiss eller diss?

Idag träder lagen om transparenta löner i kraft i New York. Flera andra stater har redan infört detta.
Alltså är arbetsgivare skyldiga att redovisa sina löner (eller lönespann i vissa stater), både för nya och existerande anställningar.

Hur ser forumet på detta? Skulle det fungera i Sverige?

1 gillning

Jag jobbar i en verksamhet där sådant är offentlig handling, så jag ser inte direkt “problemet” om man nu tänker att man vill veta läget på en arbetsplats innan man söker ett visst jobb. :slight_smile:

Om en platsannons sedan innehåller ett spann så är det väl bara bra om det isf sparar tid för den som inte tänker acceptera den lön som anges ändå.

7 gillningar

Jag välkomnar det och i USA är det en stor sak™ baserat på allt jag får i mitt flöde på LinkedIn. Följer hundratals amerikaner och det vi upplever här vad gäller lönediskrepans är ingenting mot vad de lever med. Förstår att de jublar.

I mitt bolag jag kommer starta upp har jag redan skrivit in en blurb kring lönenivå per annons och vad som kan påverka nivån upp/ned. Det underlättar för alla parter. En person som vore klippt och skuren för jobbet får direkt veta vad bolaget vill få för deal, istället för att vänta och lägga ned alldeles för mycket tid för ett “du ligger för högt i lön”.

Bra bra. Kör på New York!

9 gillningar

Det är relativt vanligt i Sverige redan, iallafall i mitt yrke.
Även om det kanske inte står svart på vitt alltid så är det alltid det första som frågas efter från min sida iallafall, så man har samma förväntningar och inte går på 2-3 intervjuer och sen kommer fram till att man inte alls kan tänka sig lönen dom erbjuder.
Det är bra mycket skönare att neka jobb i förväg än att slösa sin tid och deras tid också för den delen.
Tackade nej till ett jobb på detta viset senast förra veckan för att deras erbjudande inte riktigt höll måttet för det jag hade kunnat tänka mig.

Den stora skillnaden med USA är ju att där har allt varit helt hemligt fram tills nu. I Sverige är ju allas löner offentlig handling redan, även om det är ett år förskjutet.

2 gillningar

Listning av lönespann i jobbannonser borde det vara lag på i alla länder, finns inget värre än att i ett sent skede behöva tacka nej eftersom arbetsgivaren betalar så dåligt.

6 gillningar

Tror ni att det kommer bidra till minskad diskriminering såsom lagstiftaren hoppas?

Att ha transparenta löner kommer avsevärt försvåra det som heter “Individuell lönesättning”.

I grunden tycker jag individuell lönesättning är väldigt bra. Om det spretar allt för mycket skulle denna transparens kunna trycka ner skillnaderna, men i Sverige så tycker jag att lönespridningen är på tok för liten, och därmed att vi inte borde införa något liknande här.

Om du har två personer som har lika lång erfarenhet, utbildning, och är lika gamla; men den ena levererar dubbelt så snabbt som den andra. Klart den ska ha signifikant högre lön, ja kanske till och med dubbelt. Kan man inte erbjuda detta utan betalar ungefär samma så när som på några tusenlappar, så kommer den duktiga byta arbetsgivare och den mindre duktiga stanna kvar. Bättre då att man helt enkelt erbjuder denna person mer lön men att detta inte är allt för transparent för att minska problemen det skulle innebära rent socialt på arbetsplatsen där den sämre av de två inser att den bara får hälften betalt.

2 gillningar

Som gjort för ovänskap på arbetsplatsen så Diss från mig :-1:t2:

1 gillning

Du kan ju likaväl ha det omvända, där den som leverar det dubbla har samma lön som den andra men vet inte om det pga att det inte är transparent.

Den som är bäst på att förhandla till sig lön är inte nödvändigtvis den som levererar mest.

11 gillningar

Så kan det vara, och tänk vilka sociala problem det skulle kunna leda till även i det fallet. Och så klart att den duktiga då antagligen slutat. Två anledningar till att inte ha det :slight_smile:

1 gillning

Vet inte vilka sociala problem det skulle vara, om den ena på riktigt levererar dubbelt så mycket så borde det väl stå klart att den skall premieras mer?

1 gillning

Ja, men om det nu, som i ditt fall, de facto inte var så. I ditt exempel så hade de samma lön men presterade olika. Om det kommer fram så skulle det bli en tryckt stämning ganska omedelbart, utöver att personen antagligen lämnat. Således en dum idé med transparenta löner.

Transparenta löner är bara bra för den som presterar under snittet, om de lyckas använda detta mot en chef som inte kan förklara för dem på ett bra sätt att de är sämre än sina kollegor. I övrigt är det inte bra för någon.

1 gillning

Det är ju bara i en övergångsperiod isåfall från att inte vara transparent till att vara transparent.
Dvs, problemet ligger i att det inte är transparent.

3 gillningar

Vi behöver ju inte införa det här, det är ju redan allmän information. Köp en person på ratsit eller liknande tjänst så får du svart på vitt vad som gäller.

Självklart är det så! Det finns ju duktiga drivna personer med 1 års erfarenhet likväl som 15 år, men samtidigt finns det ju idioter inom samma spann.
Problemet här kommer ju tyvärr ofta fram till vem som är bäst säljare och kan prata för sig själv.
Väldigt många duktiga personer är för bekväma och väldigt många “sämre” (i sitt yrke) är bättre på att förhandla.

1 gillning

Ok, så det är för att skydda dåliga chefer som det är bättre att inte vara transparent?
Jag vet inte hur det är där du jobbar, men hos oss är det ganska väl definierat vad som krävs av någon för att hamna inom en viss lönenivå. Det är ganska lite beroende på hur lång erfarenhet, vad för utbildning, och hur gammal man är, utan går mest efter prestation.

5 gillningar

Jag vill gärna se en arbetsplats där det finns två stycken personer med likvärdiga ingångsvärden som presterar så väsenskilt olika som beskrivs här i tråden.

5 gillningar

Tyvärr är det ju såhär verkligheten ser ut. Den som är bäst säljare alternativt slickar med röv är den som får en hög position / hög lön på ett företag, det har sällan någonting att göra med prestation.

Har sett skräckexempel på detta flertalet gånger på större amerikanska bolag som jag jobbat för.

Kolla bara vad som hände med Twitter, alla i toppen fick kicken direkt för att dom är idioter :slight_smile:
Sen må folk ha delade meningar om Musk, men smart är han.

Gör detsamma men kan tycka att det borde stå redan i annonsen. Åtminstone ett intervall.

Detta undviks ju enkelt med prestationsbaserad lön.

Det är väl ganska mycket osämja redan idag? Varför tror du att det skulle bli värre?