Jag läste nyss om det nya lönetransparensdirektivet som tydligen är på gång inom EU.
När reglerna träder i kraft sommaren 2026 kommer arbetsgivare att tvingas redovisa löner öppet och motivera skillnader mellan anställda.
Vad tror ni det kan få för konsekvenser? Kommer det t.ex. att bli vanligare att anlita konsulter för kvalificerade tjänster om företagen slipper redovisa deras löner/timersättning (jag vet inte om det är så, någon annan som vet)?
I övrigt kom jag att tänka på den här videon om rättvisa som @Marknadstajmarn la upp nyligen.
När man måste skriva långa motiveringar varför ens låg presterare hamnar efter i löneläge så blir konsekvenserna att man höjer deras lön för att slippa all kostsam administration. Som då medför att låg presterarna tar stor del av löneutrymmet som medför att man kommer hålla ner lönerna för hög presterarna också.
Tycker du drar på för stora växlar. Löneutvecklingen sker ju framförallt genom att byta jobb och få befodran. Utöver det prestation som brukar va en standard ökning för ”meets expectations” och mer/mindre för de andra? Byt jobb bara? Kanske blir tydligare när nya personer kommer in på bolaget med högre lön dock?
Nu är det exakt det jag försökte motverka genom att ge mina hög prestera bra löneförhöjningar och de som presterar sämre lägre löneförhöjningar.
Nu förlorar jag det verktyget som troligen medför att fler högpresterare kommer byta jobb och som kommer vara dåligt för min avdelning.
Senaste åren har jag gett löneförhöjning mellan 0 till 8% vid den årliga lönerevisionen, förslaget kommer ta bort topparna samt botten och lämna kvar mellanmjölken.
Funderar på om det kommer skava med den svenska arbetskulturen.
Kommer antagligen leda till fler diversifierade roller för att kunna motivera högre lön för de man vill behålla, vilket skapar nya hierarkier och olika ”klasser” av anställda. Vi som svenskar tror jag inte är vana att det blir tydligare vilka som presterar mer eller mindre och därmed har högre eller lägre lön.
Har för mig att det bara är lönespannet eller genomsnittslönen per roll som behöver redovisas, så man kan nog göra det lika diffust som vanligt genom att ha väldigt breda löneintervall eller många olika roller.
Hoppas du menar omotiverade löneglapp, inte alla löneglapp…
Jag uppfattar att många missar själva poängen med de nya lagarna om löneöppenhet. Syftet är att minska klyftorna – mellan kvinnor och män, men också mellan olika yrkesroller som är samhällsbärande.
Den nya transparensen gör att den som söker jobb tidigt kan se om tjänsten ens är värd att söka. Samtidigt får arbetsgivare insikt i varför de kanske får så få ansökningar. Dessutom blir det inte längre tillåtet att fråga arbetssökande om deras tidigare lön – något som ofta lett till systematisk lönedumpning och cementerade skillnader.
Inom den regionala och kommunala sektorn tas det sällan hänsyn till faktisk kompetens, erfarenhet eller produktion. Belöningen kommer inte till den som presterar eller utvecklas, utan till den som är nyanställd.
Om det inte finns incitament att stanna, växa och bidra – kommer produktionen och kvaliteten oundvikligen att sjunka. Lönen är en central del av motivationen.
Under lång tid har lönedumpning och monopsoni tryckt ner cirka 30 % av våra samhällsviktiga yrken (se SACO). Resultatet är att många idag ligger runt den nedre 25-percentilen av medianinkomsten – trots hög utbildning, ansvar och obekväma arbetstider. Ersättningen för övertid och nattpass motsvarar sällan den verkliga uppoffringen.
Till er som säger “det är bara att byta jobb” måste jag ändå yttra att det är en lat mans argument. Att byta jobb kräver ofta ytterligare uppoffringar som t.ex. utbildning, risker, tid, energi – vilket sällan är möjligt för den som redan har en pressad ekonomi. Problemet är inte individen, utan det är system som finns idag och borde ändrats för många år sedan.
Kanske skiljer sig mellan bransch, men jag har aldrig varit med om detta, varken som arbetssökande eller på andra sidan. Idag får man ställa frågan men det finns inget krav på att svara. Hade jag fått frågan hade jag bara sagt att min nuvarande lön inte är relevant och uppgett ett löneanspråk istället.
Kan du utveckla? På vilket sätt sker lönedumpning? Alla akademiska/SACO-yrken eller bara vissa?
Många delar av USA, bland annat högproduktiva Kalifornien och New York kräver redan att arbetsgivare redovisar rollens lönespann i platsannonsen.
Många gamla trotjänare kommer få svart på vitt hur lågt deras chefer kompenserar dem jämfört med marknadslön.
På sikt en bra reform för effektiviteten, starka företag får lättare att rekrytera och svaga företag får det svårare att hålla i duktigt folk, precis som det ska vara.