Vilka utbildningar är värda att satsa på idag?
Sjuksköterska om du vill vara garanterad jobb. ![]()
Politiker, krävs iofs ingen utbildning alls vad de verkar
5 år på någon civilingenjörsutbildning är en akademisk examen. Det är väldigt mycket annat på 5 år som också är akademiska examen men av helt annan relevans. Klumpar man ihop dessa så landar man nog lite fel i sina slutsatser.
Menar dem att utbildningar som civilekonom inte eftertraktas idag och därför inte värda att gå?
Mats Alvesson hade jag som föreläsare i organisationsteori. Kändes som han uppmanade mig att hoppa av utbildningen ibland ![]()
Mycket av det som nämns i artikeln har jag själv märkt. Läste ekonomi och många hamnade som redovisningsassistenter/ekonomer med andra som läste motsvarande på YH-utbildningar. Det var allmänt känt att om man ville ha något extra efter examen fick man läsa saker vid sidan om, jobba extra etc. Enbart en kandidat i ekonomi räcker inte långt.
Han har skrivit boken dumhetsparadoxen som är en intressant och rolig läsning.
Lite komik över det hela samtidigt som det är allvar, liknar mycket kring vad Stella skriver som Vidden av meningslösheter ![]()
Inte så lustigt då hon skriver om just funktionell dumhet vilket Alvesson introducerade som koncept.
Dom samverkar med boken dumhetsbekämpning.
Men Alvesson har en poäng, marknaden gynnar inte alla med högskoleutbildningar.
Jag har många som söker jobb hos mig som pluggat sjukt många år och jag säger alltid samma sak till dom varför tog du inte en yrkesskola och lärde dig detta på 6 månader? ![]()
Har faktiskt haft positivare erfarenhet av de som kommer från yrkesskolan än den “traditionella” högskolan ganska skrämmande hur lite de som pluggat 5 år på sin linje kan ibland jämfört med de som gått en intesivkurs på 6-12 månader.
Men det beror ju helt på vilket yrke man vill jobba inom jag vill ju inte liksom att den som ska operera mig ska ha pluggat 6 månader för det ![]()
Sjukt kul att höra som nyexaminerad jobbsökande, jag känner igen det lite vagt från förr. Det var iofs inte ovanligt att mötas av illa dolt akademiker-mindervärdeskomplex när man stötte på etablerade och äldre personer som själva hade typ en 4-årig teknisk ”gymnasieingenjörsexamen” från nittonhundrakallt.
Du ser. Annars kan man ju tycka att en kirurg som bara ska riva ut blindtarmar dagarna i ända borde kunna lära sig det på ett halvår ![]()
Jag känner inte alls igen mig i detta. Som rekryterande chef upplever jag att den absoluta majoriteten av de jag anställt som har en 5årig utbildning från LiU, KTH eller Chalmers (mer eller mindre bara anställt I:are) har bättre driv, bättre förmåga att sätta sig in i företags verksamheter samtidigt en förmåga att adaptera tekniken vi arbetar med. De jag anställt från yrkesutbildningar hamnar ofta på lågt krävande uppdrag eller i en support-roll.
Det förvånar mig att vi har så olika bild av detta.
I vilken branch jobbar du?
I vilken jobbar @Indexmannen?
Jag tror två saker spelar in:
-
Universitet kompromissar mellan att utbilda forskare och arbetare. Examensarbetet handlar t.ex. om att visa att man duger som forskare. Inte arbetare.
-
Universitet selekterar för medfödda kvaliteter. Hade du anställt samma människor fast utan utbildningen så hade de haft ungefär samma egenskaper. Utbildningen är bara ett effektivt sätt för dig att hitta dem, och dem att bevisa och marknadsföra sina kvaliteter.
När Indexmannen letar folk kanske supersnabblärda lydiga och ihärdiga genier är överkvalificerade? Medan du måste ha tag i sådana, annars faller verksamheten?
Kan vara så att han har frisörsalong där de som söker jobb hos han pluggat tysk litteratur parallelt med nordkoreansk konflikthantering i 5 år. Då är det ju smidigare med någon som gått yrkesutbildning…
Eller är han ingenjör som anställer andra ingenjörer för sin möbelsnickarverkstad? Då är det också smidigare med någon som har yrkesutbildning. Tror inte han håller på tillverka vaccine för herpes hästar (tydligen så är det en marknad).
Poängen är, många avancerade arbeten kräver ofta en längre utbildning. Det är ju inte det du lärt dig på en viss kurs, utan snarare att du klarar av att sätta dig in i komplexa problem och hitta lösning. Om och om igen i många år. Där de olika kurserna är smakprov på nutida problem. Ska säga att jag tekniskt sätt har en yrkesutbildning ![]()
Lustigt att du nämner just frisörer det är en av de yrkena soma oftast räknas som “enkla” som jag själv känner att de verkligen många gånger sitter på en talang speciellt de duktiga som bara genom att kolla på en bild kan fixa till frisyren på samma sätt med perfektion riktiga konstnärer enligt mig
!
Men nä mitt yrke har en längre inlärningskurva än en frisör skulle jag säga krävs ungefär 3 år av arbete för att bli hyffsat varm i kläderna skulle jag säga är även ständig utveckling där man får springa på småutbildningar stup i kvarten gör att hålla sig i jour.
Vill ej outa yrke men kan tänka mig att många programmerare etc har liknande när högskolan kanske ej hängt med riktigt och där man kan bli en bättre “kodapa” hemma.
Buddy. Nu bubblar det i verkstaden. Inte någon gång skrev jag enkelt. Däremot ett jobb där lång utbildning inte hjälper dig över huvud taget mot någon som är tränad som frisör. Relevant?
Ditt yrke är uppenbarligen hemligt, då får man generalisera. Du skulle kunna vara en erfaren inbrottjuv for all i know. Där är säkert inte ett enkelt yrke men lär vara mer praktiskt än teoretiskt. Du har hellre med dig en kille som hanterat en kofot irl emot en som studerat vilken typ av stål som ger balans mellan flexibilitet och styvhet på kofoten.
Okej svarade lite väl snabbt ber om ursäkt om jag misstolka ditt inlägg.
Jag skulle säga att det krävs väldigt mycket kunskap inom det jag håller på med samt kräver det att man har lätt för att ta till sig ny information då det jämt kommer förändringar i branchen.
Tänk att du typ ska lära dig en nytt programmeringsspråk var femte är, så snabbt går det i branchen är man borta ett par år så är man helt “ute” i princip och har en helt bibba med ny information att ta till sig.
Fördelen med högskolan dock är om man skulle vilja ta sig vidare till något större företag än det lilla jag driver då nästan alla stora företag kräver högskola men mitt tips är att strunta i att jaga anställning och starta eget ![]()
Haha inbrottstjuv får jag vara en som snor dyra tavlor? ![]()
Målet med högskola/uni är ju inte enbart kunskap. Det är roligt, man träffar vänner och ev partner för livet, engagerar sig i diverse aktiviteter osv.
Vill man bara ha ett jobb så är nog yrkeshögskola betydligt mer effektivt.
Men också att man får en insikt i hur forskning går till, hur man hittar forskning osv. Det är ganska bra färdigheter även i yrkeslivet.