FI, Många har svårt att förstå grundläggande ekonomi

Osäker om denna har varit uppe sen tidigare,

En ny undersökning från FI visar att en av fyra svenskar saknar grundläggande kunskaper. I vissa avseenden har kunskaperna minskat sedan motsvarande undersökning genomfördes 2020.

Däremot har självförtroendet att förstå ekonomi ökat. Särskilt män uppger att de har högt finansiellt självförtroende och kunskap medan kvinnor och personer under 30 år uppger att de har lägre självförtroende och kunskap.

− Finansiellt självförtroende motsvarar inte alltid faktisk kunskap och förståelse. När det saknas grundläggande ekonomiska kunskaper samtidigt som självförtroendet är högt kan det lätt bli fel, säger Sofia Tyréus, projektledare finansiell folkbildning på FI.

Jag tycker iaf att det var enkla frågor,

12 gillningar

De där va väldigt enkla frågor å lätta att svara på…

1 gillning

Ja, för dig och mig och förmodligen alla som självmant och av eget intresse söker sig till ett ekonomiforum.
För många andra är det rena grekiskan. Tyvärr.

12 gillningar

Kan någon förklara vad fråga sju har med detta att göra?
(Andra bilden)

4 gillningar

Tänkte exakt samma som dig. Syftet?

1 gillning

En av sakerna man undersökte var hur och om folk tog hänsyn till hållbarhet och ESG i sitt sparande. Då är det väl inte så konstigt om man ställer motsvarande fråga när det gäller konsumtion?

8 gillningar

Det är naivt att anta att alla har koll på sin ekonomi som oss här.

Jag har pratat ekonomi med en hel del personer och de finns så mycket fördomar och okunskap där ute.

”Börsen kommer du förlora alla dina pengar på”

”jag vet inte hur man investerar ”

”Börsen är bara för miljonärer”

”Man kan ju inte spara alla sina pengar ”

Jag förstår att de inte är kul för de flesta och kan kännas svårt och skrämmande. Det är nog en av de större anledningarna varför man inte visar mer intresse.

Sen kan jag säga att de är otroligt många som inte vet om compound growth eller förstår det.

När jag lärde mig om det så blev det direkt något jag strävade efter, de var så stort.

2 gillningar

Alltid undrat över noggrannheten i denna typ av undersökningar. Är man lite streetsmart svarar man givetvis noll när man blir uppringd av en telefon-försäljare/bedragare som frågar hur mycket pengar man har.

Frågan om ränta på sparkonto verkar dessutom fel. Alltid varit med om att banken drar skatt på räntan när denna betalas ut. Frågan menar att man ska deklarera en inkomst först när man tar ut pengarna från ett sparkonto?

1 gillning

Nästan pressmeddelande från FI men nu gäller det kunskaper kring fonder,

1 gillning

Eran mission är långt ifrån över @janbolmeson @carolinebolmeson

Var ju lite tråkig läsning faktiskt.

Edit//
Omni-appen ger mig fel länk. :cry:

Omnis TLDR;

Alla hushåll äger fonder i en eller annan form. Men svenskarnas kunskap om hur fonder faktiskt fungerar är minst sagt bristfällig. Enligt en undersökning av Finansinspektionen svarar varannan fel på frågan om det är säkrare att köpa aktier i ett enda bolag eller en fond.
– Att varannan svensk inte förstår skillnaden mellan att investera i en enskild aktie och i en fond är oroväckande, konstaterar Moa Langemark, rådgivare på FI.
Osäkerheten kring fondernas avgifter är också stor, något som är viktigt att förstå, menar Langemark.
– Om du sparar 2 000 kronor i månaden i 30 år med en årlig avkastning på sju procent kommer du att ha betalat 256 000 kronor mer för den aktivt förvaltade fonden, säger hon.

1 gillning

Om man kan lära svenska att tvätta händer och hålla sig hemma vid förkylningssymptom borde man väl kunna lära dem detta också.

Varför inte samhällskunskapen omfattar utbildning i grundläggande ekonomi (obs inte utbud/efterfrågarakstreckskurvorna) så…

1 gillning

I en ny studie med unga svenska vuxna (18 - 29 år) återfinns tre av frågorna från Finansinspektionens undersökning (trådens första inlägg) om grundläggande ekonomi. 2050 unga vuxna fick bland annat tre snabba frågor med tema inflation, ränta och riskdiversifiering:

Endast 20 % av de tillfrågade svarade rätt på alla frågor och drygt 20 % svarade fel på alla.

Länk till en artikel om studien:

3 gillningar

Här finns en SVT-artikel om den också: Lundastudie visar: Oroväckande låga ekonomikunskaper bland unga | SVT Nyheter

3 gillningar

Är inte ett dugg förvånad av det svaga resultatet tyvärr… Räcker att lyssna hur snacket går på lunchrasten…

5 gillningar

…plötsligt förstår man varför det finns en marknad för skor med kardborreband för vuxna. :grin:

3 gillningar

När en bekant sommarjobbade under 80-talet så tenderade han hamna på “enklare jobb”. Där tenderade folk att spendera första halvan av veckan med att fråga andra vad dom gjorde i helgen. Och andra halvan vad dom skulle göra i helgen.

Nu hör jag att på en del kontor i Stockholm så spenderar man första halvan av veckan på att fråga varandra vilken restaurang dom varit på i helgen. Och andra halvan på vilken dom skall gå på.

Vissa grundläggande beteenden ändras inte bara för att man lägger till utbildning och höjer lönen.

(Sedan finns det ju lite udda personligheter som är fakta och kunskapssökande. Och som ägnar sig åt det istället).

När jag började på högskolan var det några som gått 4-årig teknisk linje som haft vissa inslag av ekonomi. Det gick då till så att lärare drog ett exempel på tavlan. Om det kom en fråga på det så suckade läraren och drog om exempel från start. Ända tills ingen frågade mer.

(Varför skulle offentlig sektor kunna ordna något bättre? Vilka incitament har dom för det?)