Läste denna nyhet nu i morse och blev inte förvånad över den, men det bekymrar mig i alla fall.
Nu är det här forumet förmodligen mer representativt för de som är intresserade av sin ekonomiska situation, men hur går det att få fler att öka sitt eget engagemang i sin ekonomi?
Skulle det ens bli bättre om fler gjorde lite bättre ekonomiska val i livet?
Ja, men det är en utopi.
Väldigt många har tomt på kontot dagen innan lönen betalas ut eftersom utgifterna för dessa alltid har en tendens att öka i takt med inkomsterna.
Det är nog för den enskilde ofta svårt att peka på vad som är hönan och ägget när det gäller privatekonomin. När man väl sitter i en ansträngd situation är det normalt svårt att påverka saker på ett sätt som gör skillnad. Istället handlar det om att göra rätt val långt tidigare, innan några mörka moln vid horisonten kom inom synhåll.
Det är cirka 1.5 miljoner som räknas som låginkomsttagare och troligen många inom närliggande nivå. Det ger inte per autamatik ekonomiska problem, men det ökar riskerna när marginalerna saknas.
Skolan borde satsa mer på privatekonomi, det är tydligt att föräldrar ofta saknar förmågan att lära ut viktiga aspekter kring ekonomi. Främst för att de själva saknar kunskap.
Det är hemskt när man ser kronofogdens statistik, för både unga och vuxna. Det säger väl en del.
Jag tror absolut inte att kunskap och intresse är de stora faktorerna bakom folks ekonomiska problem.
Jag tror snarare att diverse funktionsnedsättningar och bristande impulskontroll/kicksökande, samt oförmåga till uppskjuten belöning ligger till grund för de allra flesta i artikeln ovan.
En spelmissbrukare förstår ju ofta rent rationellt att den gör fel och har ångest. Detsamma för folk som konsumerar på kreditkort men inte kan hejda sig.
Eller att våra universitetsstudenter sällan har (reella) problem med sin ekonomi runt om i landet. Trots att de ofta lever på eller strax över existensminimum. Om de inte extrajobbar.
Nja, 50% jobbade extra 2006/2012 enligt artikeln nedan och 1/3 fick pengar från sina föräldrar. Så 20% cirka levde på studiebidrag och studiestöd. Vore intressant att se dagens siffror.
Lyssnade på Plånboken om just ekonomi i skolan. Pinsamt lite, även om det i teorin finns utrymme att få in mer vardagsekonomi i flera ämnen, så görs ofta inte det. Nu är jag medelålders, men vi hade 2 lektioner på hemkunskapen om hur man gjorde en budget och om avbetalningar. På hela grundskolan.
Borde vara ett eget ämne från årskurs 6, eller tidigare. Med tanke på hur många barn som luras på pengar online och har eget swishkonto.
Som du säger, att det finns utrymme leder tyvär inte alltid till att det utrymmet används rätt, kan behövas att specifika moment (räkning, fonder, pension, lån) nämns i just centralt innehåll för att en majoritet av lärare ska undervisa om det.
Vi hade ingenting heller. Det enda vi gjorde var varma mackor, koka pasta och lite näringslära. Detta var ca 20 år sedan. Det fanns en tvättmaskin men den funkade inte.
Jag tror också det pratades lite om konsumenträtt, öppet köp etc om jag minns rätt. Tyckte läroboken vi hade var ganska bra, synd att man inte fick behålla den.
Det var en annan tid när man fick behålla böckerna.
Jag minns t o m lite lektioner i både matematik och hemkunskap som rörde just “flytta hemifrån-aspekten” av ekonomi… och då hade jag ändå en fnösketorr tant från 1800-frösihjäl som lärare i hemkunskapen.
Sedan, för att kommentera mer i tråden, finns det såklart diagnoser, dålig utbildning,språkförbistring etc, men man har ju ett eget ansvar också. Är det nå’t man lärt sig från barnsben så är det väl att inte gå med på något förrän man förstått reglerna. Det lärde väl ett äldre syskon eller Jimmy i grannporten när man bytte bort ett ovantligt samlarkort första gången och fick nå’t skit tillbaka?
Sedan får man ibland intrycket att folk inte förstår ränta. Men då är det inte hur mycket det snabbt kan bli som verkar vara största problemet utan just vad det är. En banks hela affärsidé och företags incitament i vårt samhälle är faktiskt inte att serva oss konsumenter (även om reklamen säger det). Det är att tjäna pengar på oss.
Mer bra delar finns i kursplanen för Hem- och konsumentkunskap:
Undervisningen i ämnet hem- och konsumentkunskap ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om och intresse för arbete, ekonomi och konsumtionsval i hemmet.
Undervisningen ska också bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om konsumtionens villkor samt om betalning, sparande, krediter och lån. På så sätt ska eleverna ges förutsättningar att göra välgrundade val när det gäller privatekonomi och kunna hantera olika problem och situationer som en ung konsument kan ställas inför.
Är inte konstigt om folks ekonomi går åt skogen i dessa dagar. Har man tur så får man löneökning på någon enstaka procent medans allt annat går upp mängder med procent, har man inget jobb så får man leva på brödsmulor då varken a-kassa eller socialbidrag har gått upp något under dessa år.
Folk har knappt råd med hyran längre och hyrorna fortsätter att gå upp år efter år, även räntorna på bolånen sticker iväg om man inte har bundit dessa innan. Bankerna slår dock vinstrekord efter vinstrekord och de skor sig på folket som knappt har råd att leva.
Allt blir mycket dyrare och pengarna skall räcka till alla dessa höjningar som görs på varenda matvara.
Konkurserna skjuter i höjden och fler och fler blir arbetslösa, att ens starta ett företag i detta land är knappast lönt längre. Sverige är återigen på väg mot att bli ett fattigmansland.
Hög personlig igenkänning här! Precis så levde jag länge innan jag hittade hit. Riktigt lyxfällanliv. Trots att jag “visste” hur jag borde göra så var det viktigare att köpa den där prylen direkt när jag kom på att jag ville ha den, trots att jag ej hade råd.
Vet många som lever precis likadant fortfarande så det är garanterat ett utbrett problem.
Ibland kanske det måste gå helt åt helvete först innan man vaknar till och kan ta sig i kragen? Så var det i alla fall för mig.