Skrämmande statistik gällande kunskap om pensionen i Sverige

Det var det. Vadårå? Oavsett vad som står tycker jag skolan ska hålla sig till att “skola arbetskraften” och inte fladdra runt random bland allt annat som kan vara bra att känna till.

1 gillning

Visst nämndes begrepp som ränta och banklån men det är ju bara att titta hur mycket gemene man tagit till sig av detta för att inse att mer fokus borde lagts här.

2 gillningar

Ja du, det finns viktiga och sedan mindre viktiga saker man kan fokusera på. Det är inte random saker… det är typ hur du överlever ekonomisk 25-30% av ditt liv.

Om inte skolan lär ut sånt, och det finns ingen kunskap i hemmet t.ex om man läser studien, vem tycker du att ansvaret skall ligga på då? Arbetsgivaren? Tänk på att alla har inte samma förutsättningarna…

Yepp….Exakt så

Alla har sina särintressen som man tycker är skitviktigt att skolan lär ut. Ett annat exempel är trafikkunskap som vissa människor river upp himmel och jord i frustration för att det inte lära ut i skolan. Andra gör detsamma för att man inte lär ut om psykisk ohälsa. Andra för att man inte lär ut matlagning… Osv osv.

Föräldrarna, skola, och du själv har ansvar för att lära sig saker. Skolan kan inte ta allt ansvar att lära ut allt om allt. Som sagt.

5 gillningar

Ja, dessutom blir det lite meningslöst, för förståelsen för behovet har inte ens uppstått. Det är iofs ett generellt pedagogiskt problem och kanske inte berör just vilka ämnen som bör prioriteras.

Musk uttryckte det bra när han sade Människan är skapt för att minnas relevant info. Skolan lär inte ut varför ett ämne är relevant.

3 gillningar

Nej, precis. Jag var rätt ointresserad av såväl börsen som pensionen tills dess det behovet började uppstå där vid kanske 30 då jag hade sparat ihop en del pengar och jobbat några år och hade lite pensionspengar. Då dammsög jag internet med information kring hur det funkar och lärde mig det mesta. Man lär sig allteftersom behov/relevans uppstår. När jag var runt 20 lärde jag mig “allt” om bidrag, soc, jobbsök, hyra, bostadsköer, räkningar osv. När jag flyttade till hus lärde jag mig “allt” om uppvärmning, sophämtning, elkostnader, isolering, byggnadsmaterial, lagfart osv. När jag skaffade barn lärde jag mig allt om föräldrapenning, gravidförsäkring, barnförsäkring, babyskydd, barnets utvecklingsfaser osv. När jag började jobba lärde jag mig “allt” om kollektivavtal, a-kassa, löner, skatter osv…

1 gillning

”Livskunskap” vore ett lämpligt ämne.

Tänk en blandning av:
Hushållskunskap, mat, storkok, kilopris, matlåda
Sparande & investeringar & aktier & fonder & ISK
Bostadskunskap, livslängd på apparater och tänk omkring förbrukning/avskrivning
Försäkringar
Lån, matte, ränta, amortering
Fordon, resor, kollektivtrafik, cykel
Räkningar, banker
Osv

7 gillningar

Glöm inte friluftsliv! :heart_hands: bygga tält, göra eld etc.

3 gillningar

Hemkunskap alltså. Det mest oseriösa lektionerna efter slöjden. Var man tjej fick man bra betyg. Var man kille fick man dåliga. Oavsett prestation. Det är min erfarenhet iaf :frowning:

Exakt! Det är ju jätteviktigt vid theotwawki. Rentav livsnödvändigt. Hur kan de ha en skola där detta inte lärs ut?!

1 gillning

Odla grödor, jordbruk, jakt, slakt osv är förstås också livsviktigt! Vi måste ju veta varifrån maten kommer och hur man gör mat från grunden. Sjukt att denna livsnödvändiga kunskap inte lärs ut i skolan!

1 gillning

Hemkunskap gick ut på att äta upp den oätliga mat man lagat och kunna låtsas det var gott. Om man lagade bra och god mat var isig oviktigt.

Gabriel, jag tror att vi missar varandra någonstans, jag har aldrig påstått något i still med att man lär sig allt i skolan och sedan skall man vara full lärd. Självklart måste det finnas ett intresse och i olika stadier i livet kanske man blir mer insatt i saker samt självklart spelar individens roll i det hela.

Däremot så är läroplanen i skolan rentav utdaterad? Därav kanske att regeringen har satt in en utredning för att förbättra denna. Vissa delar av läroplanen är tydligen över 30 år gamla och saknar översyn :flushed:

Med mentaliteten att man klarar av allt själv i livet så bör väl inte ens skolan vara nödvändigt eller? Inte undra på att det går åt helvete i de världsdelarna där utbildningsnivån är minimal eller saknas helt pga fattigdom och annat….

Tänk dig de barnen som bor i de så kallade utanförskaps samhällen i Sverige där kanske föräldrar saknar kunskap och annat, tycker du att det är ok att dessa skall fortsätta leva på det sättet i generationer? I bland behöver människor få en push och en hjälpande hand.

Vi måste väl vara lite mer öppensinniga för att driva framåt och förbättra samhället för nästkommande generation?

nu vet jag inte när du gick i skola men om du påstår att alla här kommer ihåg allt vad man lärde sig i grundskolan 30-40 år sen låter du lite som en trasig AI robot…

Man skulle följa recept till punkt och pricka, diska/städa så allt var kliniskt rent… Samt vara tjej förstås.

2 gillningar

Tror inte vi är så olika, det vore väl bra om unga idag fick en massa information då deras hjärnor inte själva kan leta upp information, många yngre vet ju inte vad google är ens… Min poäng är att vi i så fall skulle få kasta ut annan information som de ska lära sig, som förhoppningsvis är viktigare än sin pension när man är 16.

Men för att svara lite på din fråga så är ju mycket av vad du skrev något som ingår i SO ämnen.

Så är det. Man får med sig olika saker “hemifrån” beroende på uppväxt. Andra saker får man lära sig själv. Skolan bör hjälpa med att ge folk den kunskap som krävs för arbete. Bara den delen är knepig nog med tanke på hur många som det går dåligt för så det krävs mer fokus på det än att slänga in en massa annat random. Att skolan är förlegad och behöver ändras tror jag varenda människa tycker hela tiden oavsett hur mycket som ändrats. Jag tycker snarare man håller på och pillar för mycket. Jag vet hur många gånger betygssystemet ändrats sen jag slutade skolan. Nu behöver man snart ett ämne i skolan som endast fokuserar på hur betygssystemet fungerar :slight_smile:

“Skolans uppgift är som sig bör, att skola arbetskraften. Om kvastarna skall sopa bra får man inte slarva med skaften.” är rakt igenom ironi, oavsett om man lyssnar på Blå tåget eller Ebba Grön. Om man tror att den textraden är på allvar behöver man gå om svenskan.

Själv tycker jag det finns ett egenvärde i att ha en befolkning där det åtminstone gjorts någon ansats till en stabil grundutbildning i massa olika ämnen, istället för att bara förbereda barn för yrkesarbete. Bildning är bra för alla, sen sätter det sig tyvärr inte hos alla de som passerar grundskolan.

Problemet med att lära ut t.ex. pensionssystemet, bilreparationer, ISK, hur man betalar räkningar etc. är att det är saker som ändras över tid. Tänk efter själva: Hur skulle en läroplan för pensionskunskap sett ut när ni gick i skolan, betänk att den redan är föråldrad med ca 3-4 år ögonblicket den beslutas iom att den behöver skrivas först. Hade premiepension funnits med? Hade du fått lära dig att det är Premiepensionsmyndigheten (PPM) som sköter den? (tips: den heter Pensionsmyndigheten nu). Att laga en bil på 90-talet är inte alls samma sak som att laga en bil idag, etc.

Istället lär (grund)skolan (i teorin) ut grundfärdigheterna man behöver för att lista ut det övriga själv. Lär man sig matte och SO, kan t.ex. man lista ut pensionssystemet.

2 gillningar

Stavar man “svenskan” med inledande versal borde man gå om “svenskan”. Kunde inte låta bli :slight_smile: