Hur mycket skulle du kunna sänka din inkomst i utbyte mot ett rikare liv? (Handelshögskolans undersökning/TV4:s rapportering)

-Hur många tusenlappar av lönen skulle du vara beredd att offra?

Ja, ungefär så lät nyhetsreportern i TV4:s ekonomisändning ~19:20.

Jag vände mig till sonen och svarade kort: Alla. :partying_face:

Facit i undersökningen skulle tydligen komma vid 22:40.

11 gillningar

Jag behöver inte ett rikare liv mitt liv är redan väldigt rikt.

Så svaret blir; inte en enda krona.

2 gillningar

Jag kanske är trött, men jag fattar inte riktigt frågan. Alltså hur mycket är jag beredd att spara?

2 gillningar

Jag offrar 20% av min schweiziska lön för att alltid ha 3-dagarshelg. Lätt värt det. :wink:

10 gillningar

Du har ingen lön att offra. Det kortet är bränt redan. Livet kommer aldrig bli bättre nu.

4 gillningar

Njae, det verkar vara nå’n enkät där de frågar folk om hur mycket av lönen de är beredda att offra för att må bättre och trivas.

Men det är logiskt att du tänker i investeringsbanor, för så funkar vi på RT. :smiley:

Vi får se om en kvart.

3 gillningar

Fantastisk feltolkning :sob::joy:

1 gillning

Jag fattar inte heller.

Varför skulle man må och trivas bättre genom att offra en del av sin lön? Är tanken att man ska ge den offrade delen till välgörande ändamål?

1 gillning

Trivs bra med nuvarande jobb, men ett givande volontäruppdrag utomlands hade jag absolut kunnat tänka mig.

Jag vet inte. Jag lyssnar på fyran bara för att få svaret och jag tyckte klickbetet lät som en intressant trådstart. :smiley:

1 gillning

Vad gäller för oss utan lön? :thinking:

Du får väl dra det från sjukersättningen eller nå’t? Det är nog inte så noga. Det är TV4 vi pratar om. :zany_face:

6 gillningar

Är tanken då att man får ett rikare liv proportionelligt mot vad man offrar? För annars finns det ingen poäng med att sänka mer en liten decimals krona? För mig en otroligt oklar fråga

Inte heller lätt att tänka “offar 10% av lönen för att må 10% bättre”, tror inte man får ut rimliga svar

Blir lätt provocerad så klickbetet fungerar uppenbarligen

3 gillningar

100kr blir lagom då. Är ju rätt nöjd. :blush:

Hade dock hellre höjt inkomsten med ett par hundra. Mer nötter och färska råvaror ftw. :face_savoring_food:

3 gillningar

Facit nu! Handelshögskolan och Dahlén… :deer:

3064 kronor i snitt för att må bättre och bli lyckligare. Det var mer än vad jag trodde faktiskt.

(Är det gymkort, PT-timme och städhjälp folk (i e @janbolmeson ) tänker på då? :thinking: )

Ska jag vara lite allvarlig så tyckte jag det var en hög summa och att den viskar om att folk inte mår toppen därute och att deras bästa sätt är att omvandla detta till kronor och då troligen avlastning i någon form. Det finns nog mer än en som skulle må bra av att kapa några procent av arbetstiden istället och laga den där pizzan själv och städa det där vardagsrumsgolvet själv.

9 gillningar

Så är det när man ligger på topp. Det kan bara bli samma eller sämre :sweat_smile:

1 gillning

Ja verkligen. Typ 7-10% av medianinkomsten beroende på om folk svarade före eller efter skatt. Hyfsat stor andel för att vara ett snitt.

1 gillning

Frågan ställs ju ofta i forumet: ”Roligare/bättre jobb, men lönen är sämre” ”Ska jag gå ner i tid för att få mer tid för barnen” osv osv.

Det går säkert att hitta hundra varianter.

7 gillningar

Ja men då är alltid motfrågan: “Hur mycket roligare/bättre är jobbet?” “Hur värderar du din tid?” etc. Utan att veta vad man väger emot så kan man inte dra någon vidare bra slutsats. Speciellt när man gör en samlad enkät där alla gör en väldigt egen tolkning av vilken glädje man får ut så blir siffran i sig rätt poänglös. Någons 10000-lapp som köpte oändlig lycka väger tyngre än min 10a som gjorde mig lite glad. Om “motvikten” är något mer lättrelaterat (säg en semester eller 80% arbetstid) så tror jag man får “bättre” svar, därav varför jag tyckte frågan var oklart ställd.

Måste dock säga att 3064 kr var mer än vad jag trodde och att det förmodligen går att dra slutsatsen att folk inte mår prima…

2 gillningar

Att byta sin lön mot ett rikare liv är väl det man gör när man köper saker? Eller?

Trodde folk generellt spenderade mer än 3k i månaden men kul att höra att Sverige nu har en enorm sparkvot!

Eller handlar det om att folk vill få ut mer än 3kkr värde för sina 3kkr? Då skulle jag också svarat varenda krona precis som Angaudlinn…

2 gillningar