Våga ta steget?

Vad är mitt syfte med detta inlägg? Oklart, ventilera tankar. Få medhåll, mothugg och lära mig av er. Den enda som vet detta i nuläget är min sambo. Ska jag våga ta steget och säga upp mig?

Idag står portföljen i 6,5 miljoner. Väldiversifierad, 26 bolag, alla med god historik och utdelning. Största innehaven Microsoft, novo nordisk, Investor, Apple, Latour, Sampo, Bure, Asml har även svenska banker osv som drar upp utdelningen något… Inget innehav över 10%.
Strax över 200000 i utdelning i år.

Huslån 2600000, 68 % belåning. Bunden ränta tills sommaren 1,19 ca 5000 i månaden. Lär hamna runt 10000-12000 sen. I övrigt inga lån. Vi har låga utgifter utan att vi anstränger oss. Rest en hel del tillsammans (Sydamerika, Afrika, Asien), Europa). Oftast enkelt och fokus på upplevelser och inte lyx alternativt lyx där lyx är billigt. Vi kommer att resa mer framöver igen.

Har sambo och barn. Sambon arbetar heltid och trivs, tjänar 48000, jag tjänar 42000.
Jag började investera runt 2009-2010 och sambon hakade på runt 2015. Vi delar på allt. I nuläget investerar vi 30000-40000 i månaden.

Hade från början en plan på att sluta på mitt jobb vid 5 miljoner sedan justerat till 6 miljoner.

Insåg tidigt att jag inte vill fortsätta på mitt jobb som lärare. Jobbet kan vara givande och roligt men de negativa sidorna för mig är fler. Pluggade lite samtidigt som jag jobbade men att jobba 100% och plugga deltid insåg jag snabbt var en för lång väg. Dessutom var jag inte säker på vad jag vill göra istället, att då lägga år på utbildning kändes inte motiverande. Samtidigt var mitt investerande igång och att fortsätta med det var den vägen framåt jag valde. Jag kände då inte till begreppet FIRE men att ha en pengamaskin som gav frihet var målet. Frihet att plugga fel, testa olika jobb, att inte jobba. Jag avundas de som har ett jobb som de tycker är stimulerande osv. Jag tror att om jag tar steget och säger upp mig så har jag en chans att hitta något sådant. Fördelen är att sökandet kan få ta tid. Har alltid jobbat, på somrarna som tonåring, under tiden jag pluggade osv.

Största nackdelen med att säga upp mig är att snöbollen avtar i kraft, det har blivit nästan ett beroende att sätta av pengar varje månad. One More year - syndrome. Det som känns bra är att portföljen kommer att fortsätta växa. Vi bör kunna sätta in en mindre summa varje månad 0-5000 samt att återinvestera utdelningarna ca. 200000. Vi kommer alltså inte behöva ta av portföljen eller av utdelningarna så länge min sambo vill arbeta 100%. I nuläget har hon inga planer på att sluta utan trivs. Ett lägre månadssparande, återinvesterade utdelningar, utdelningstillväxt, aktiernas tillväxt kommer göra att portföljen fortsätter växa.

Barnen är små och de trivs på förskola och skola/fritids, så något bör jag göra första åren för att de ska få gå där. Sen kommer de kunna få mycket kortare dagar. Min plan är att inleda med plugga något på distans som jag tycker är spännande, ev ha ögonen öppna för att testa på något helt annat jobb.

En annan aspekt är att inga dörrar stängs, jag har alltid gjort ett bra jobb och lärarjobb i någon form går att få igen om man ångrar sig.

Tacksam för era tankar

4 gillningar

Pengarna är bara ett medel för att nå dina mål.

Detta låter som en rimlig väg framåt.
Lycka till !

1 gillning

Du kanske kunde praoa som FIRE. Ta en längre ledighet. Funkar det inte för dig såå kan du ju alltid jobba som lärare igen. ^^

Har du tjänat över 240 000 året innan kan du få förmånligt CSN ln på ca 17 000 kr. Jobbar du deltid kan du ju investera CSN-pengarna så får du studier på distans + investeringar. :money_mouth_face:

1 gillning

Tack för ditt svar. Precis, pengarna i sig är bara ett medel att nå ett mål… det är lätt att jag glömmer det.

Omställningsstöd tror jag inte jag är aktuell då det är deltidskurser jag har sökt. Men CSN har jag kvar att söka och det ska absolut in i kalkylen även om det är en mindre summa. Tack för tipset.

1 gillning

Med möjligheter att gå tillbaka till det gamla livet och arbeta tar du förstås mycket lägre risk, går börsen dåligt kan du bara göra det.

Annars känns detta som för lite pengar att leva på. En vanlig tumregel är att räkna med att ta ut 4% av kapitalet per år efter skatt att leva på, med 1% ISK-skatt får du 3% kvar = 16,250 kr per månad. Utdelningar räknar jag inte alls här och det är medvetet. Utdelningar ökar inte den förväntade totalavkastningen du kan räkna med.

I Sverige låter det tufft, inte minst med familj. En annan sak som i mitt läge flytta till ett annat land där förutsättningarna är annorlunda. Du nämner att du reser till sådana länder men då har du ändå en kostnadsbas kvar i Sverige med boende och annat.

Tack för ditt svar och för din uträkning. I nuläget klarar vi oss på en lön då vi i princip investerar runt 50% av vår gemensamma inkomst. Så som familj kommer vi att klara det, däremot så avstannar investeringstakten (vilket känns väldigt jobbigt). Vid behov så finns utdelningen att ta av, ej portföljen.

Jag är åt ”utdelningsinvesterarhållet” och tänker att utdelningen är central och den som så småningom kommer att finansiera stora delar av vår tillvaro. Hur menar du med att utdelningen och totalavkastningen?

1 gillning

Det finns inget stöd för att utdelningar ökar totalavkastningen (dvs. kursuppgång + utdelning). Utdelningen kommer aldrig gratis utan det är dina pengar som du ger till dig själv, alltså ingen riktig inkomst.

1 gillning

Hur gammal är du?

Född tidigt 80-tal. Medveten om ev. låg pension är långt borta. Jag känner mer att det är en fördel om jag ”funderar” i några år och sen hittar en inkomst, dvs ingen stress. Byrålåda-aktier och en lång tidshorisont är också spännande.

Förstår hur du menar och det har du rätt i. Jag har valt mestadels utdelande bolag och den strategien passar mig. Men jag jagar inte utdelningar när jag väljer aktier, där tror jag man kan lura sig själv.

Utomlands är inte o våra planer mer än enstaka resor.

Välkommen till forumet! :slight_smile:

Bra att ventilera bland likasinnade. Jag slutar om 1½ månad från mitt pedagogarbete, så jag förstår varifrån du kommer.

Jag säger inte så mycket om summan, den låter rimlig om du tänker att halva ansvaret är ditt. Men eftersom ni delar alla inkomster och utgifter måste ni vara väldigt överens och du bör också ta med i kalkylen att även en stabil relation kan gå i kras. Då kan det bli tal om försäljning av boende, underhållsbidrag, hyresrätt eller högre egna kostnader etc. Lånet är bådas, hela lånet. Så jag vill tipsa om att räkna en gång till. Det är höga fasta kostnader du pratar om.

Sedan skulle jag köra lite simuleringar och titta på bolagen över tid. Även om du säkert valt bra och trygga sådana så kan det vara på gränsen med 26 innehav och en del som plötsligt kan vända och dra med andra i fallet.

Investerarintresset kan du ha kvar, även om du sparar mindre, så det är ingen risk i sig. Men, som är en av mina käpphästar, du talar växelvis om jag och vi. Jag kan med bestämdhet säga att det blir tajt om ni fyra ska leva med den belåningen och på den totalsummans avkastning, men att det såklart påverkas av sambons inkomst (så, se återigen mitt inpass om livets skiften tidigare).

Dock har du helt rätt. Slutar du och ångrar dig så lär inte lärarbristen vara löst imorgon. Testa vettja! :smiley:

1 gillning

Som @angaudlinn skriver har du ju inget att förlora på att testa, du kan ju fixa ett nytt jobb när du vill, kör!

3 gillningar

Aningen tidigt kanske. Lite mer kapital skulle inte skada.

Men testa ett tag och se hur det känns och hur ekonomin håller. Den typen av jobb som du har utbildning för kan man ju enkelt hoppa tillbaka på om och när man vill.

2 gillningar

Grattis till att du kommit så här långt. Förstår samtidigt ditt dilemma.

Om 6 miljoner är lite lite… vad anser forat är rätt belopp. Ifrågasätter inte utan det är en fråga då jag har samma dilemma själv. Dock inte lärare så har nog svårare att göra comeback om jag väl slutar :joy:

Hur ska man tänka gällande pensionen? Man behöver ju egentligen bara leva på sin privata portfölj till typ 63/65 års ålder sen tar pensionen vid. Samtidigt så minskar ju det prognostiserade beloppet om man slutar jobba och simulatorn på minpension.se startar på pensionsuttag vd 55

Tack för ditt svar. Ja, allt kan hända i livet. Nu är jag väldigt säker på vår relation men skulle något hända så är det en trygghet att ha en aktieportfölj som i värsta fall får säljas och delas på. Båda hade t.ex haft råd med boende i vår nuvarande kommun. Men då hade jag fått börja jobba igen, men då med ett bra ekonomiskt utgångsläge. Jag är den som sköter investeringarna och val av aktier osv, därav att jag skriver jag. Men det handlar om vad som är bra för hela familjen. Vi är lite på gränsen vad vi klarar av just nu med livspusslet så timingen ur den aspekten passar utmärkt. Vi tror att familjen har större nytta av extra tid nu än om låt säga tio år.

Jag tror och hoppas att vår relation och hela familjen hade mått bra av en begränsning av ekorrhjulet. Jag hade givetvis fått ta större ansvar för hämtningar/lämningar/huset och min sambo hade nog fått mer positiv tid till sig själv, oss och familjen. Men nej att hela familjen ska bli Fire är inte aktuellt och då är det för lite pengar. Vi vill kunna leva vårt nuvarande liv men ha mer tid. Vi har inget behov av att köra en tesla till jobbet men vår nuvarande bil får gärna ta oss till skogen eller ribban.

Vi har funderat på att betala av lånet och då ha ca. 4 miljoner kvar, ganska lockande men det kommer vi inte göra (kanske en helt annan diskussion)

Jag lyssnade på din FIRE-intervju som var inspirerande. Likasinnade men kritiska är väldigt välkommet, hela forumet är bra på det sättet.

2 gillningar

Precis, fördelar med ett yrke med begränsad löneutveckling och karriärmöjligheter :grinning:

Nej. Säg inte upp dig. Alldeles för tidigt. När du väl blivit pensionär vänjer du dig. Tiden går snabbare och huvet blir långsammare. Man blir lat. Om pengarna tar slut mitt i det där så lever du i helvetet.

1 gillning

Vi tycker det är mycket pengar. Aktieportföljens ökningar (och nedgångar) kan vara svåra att greppa. Det är riktiga pengar, som har tjänats in (och sen visserligen växt väldigt fint, men grunden är vårt arbete).

Jag bortser lite från pensionen, tanken är att det borde bli en bonus. Men det är svårt hur man ska tänka, helt klart blir den låg när man tar många år till annat. En portfölj i rullning borde generera mer än tillräckligt när den tiden väl är här. Skulle vi börja sälja av den så är det en helt annan sak.

Tack för din kommentar. Fast pensionär har jag aldrig tänkt mig. I så fall en väldigt aktiv sådan (träna, natur, läsa, umgås, barnen, ideella verksamheter, deltidsarbete, annat arbete, plugga mm). Jag hade inte klarat av att göra ingenting. Men klart steget tillbaka kan nog vara stort.