Fastighets- o byggbranschen på väg ner?

samt huspriserna på lång sikt?

Eller vad tror ni?

Givetvis kommer en befolkningsminskning på sikt ha ganska långtgående effekter på samhället om det fortsätter (eller blir ännu värre).

Framförallt tror jag det kommer bli en hel del “spökstäder” där ingen bor längre. Huspriserna går ner överlag, men framförallt på oattraktiva ställen där man i princip kommer behöva ge bort fastigheter eftersom ingen vill flytta dit.

Kommer alltid finnas behov av en byggbransch, men det är klart att behovet blir mindre.

1 gillning

Finns en till aspekt att ta hänsyn till, folk är friskare idag. Finns många med utflugna barn (60-70 åringar) som helt plötsligt köper ett hus. Har själv sett det med egna ögon många gånger.

Förändringar inom demografi tror jag inte är superviktigt för branschen, många kallar sig ju ”fastighetsutvecklare” dvs. de behöver inte bygga nya hus utan kan ju syssla med att installera ledsagare eller hissar hemma hos de äldre lika gärna.

Tycker snarare artikeln visar på en naivitet kring vad som bygger välstånd. Att fastighetspriser går ner / står still är ju bara en kapitalförflyttning och enligt mig inget negativt. Det som bygger välstånd är teknik och effektiviseringar av inte stigande fastighetspriser.

Att kommuner måste dra ner på sporthallar mm är väl inget problem om efterfrågan på dem minskar? Vad är skillnaden på en ort som har 1000 barn och fem sporthallar mot en som har 200 barn och en sporthall?

På barnfronten sker mycket häftig forskning med genmanipulation och man har t om lyckats framställa möss genom hudceller från två hanmöss. Kanske kommer vi i framtiden kunna skapa människor på detta vis och med hjälp av genmanipulation göra dem friskare och starkare mm.

Såklart ganska spekulativt men tror man underskattar de tekniska framstegen och hur de kommer påverka mycket kring hur samhället är uppbyggt.

Från artikeln:

"
Man har ju aldrig pratat om vakans i bostäder i Sverige tidigare
"

Hur långt bak i tiden sträcker sig “aldrig” för de inblandade i artikeln ?
De verkar inte ha någon kunskap om 90-talet i alla fall.

Historielöst, sa Bull !

2 gillningar

Det finns redan idag orter där kommunen ger bort hus gratis. Ibland är det ett krav att man ska skriva sig på orten inom ett visst antal år eller dylikt. Sedan finns det så klart fullt beboeliga hus man i princip kan köpa för under 100 000 kr på massa ställen i Sverige.

1 gillning

Expressen ledare idag på temat:
"
Den största anledningen till att hyreslägenheter står tomma är att de ligger i områden som få vill bo i. Det är svårt att bygga i attraktiva områden, dels är det brist på mark och dels är den dyr. Och att man bygger fina lägenheter i ytterområden betyder inte att de per automatik blir attraktiva.

Att det står hundratusentals personer i Stockholms bostadskö betyder med andra ord inte att det ringlar ett långt led av människor som vill betala 17 756 kronor i månaden för en nybyggd hyrestrea i Alby (aktuellt exempel från Bostadsförmedlingen).

I det svenska hyressystemet blir ju nybyggda lägenheter alltid dyrare än äldre.
"

1 gillning

Det finns ju en hel genre videor på YouTube om människor från halva världen som köper en billig röd kåk med vita knutar mitt i ingenstans och lajvar digital nomad.

Så länge det finns länder där man fortfarande bor “ovanpå varandra” så finns det nog en efterfrågan, åtminstone när det kommer till vissa delar av glesbygden.

Har du nå’n länk till det? Det låter väldigt mycket science fiction för att jag ska köpa det rakt av. Jag förmodar att en hona bidrog med äggcellen och födde fram experimentet oavsett. Och då kan man ifrågasätta hur “lyckat” det är som en lösning på nå’n inbillad befolkningskris.

Exakt… och det är ju också absurt att en stor del av dessa som ändå flyttar till storstadsområdenas betonghögar inte behöver bo just där egentligen. Det är inte sällan på gamla bruksorter som man har svårt att locka arbetskraft och inte sällan till yrken som inte kräver högskoleutbildning.

Men… nu glider jag av ämnet tror jag. :smiley:

Hela avsnittet fick mig att tänka på den gamla boken Brave New World av Aldous Huxley

1 gillning

Tack - det ska jag lyssna på. :+1: Huxleys bok är f ö ett mästerverk.

Mjo, men tänk på att födelsetalen är låga i alla industrialiserade länder så det kommer mer och mer tillfällen för det på attraktivare breddgrader. Antalet digitala nomader som föredrar en avbefolkningsort i Norrland framför en i Centraleuropa (eller åtminstone Skåne) måste vara försvinnande få.

Sen vetefan hur många av dessa som bor kvar efter något år, känns som att man tröttnar väldigt fort på att bo i princip helt ensamt, ha otroligt långt till allt och de enda som bor inom rimligt avstånd är pensionärer…

Trodde de böjde gå uppåt? Hör mycket om fomo på fastighetssidan i poddarna nu. Och tänker att då borde ju bygg hänga på? Plus att någon gång måste byggandet återupptas?

Japp, du har goda poänger där. Jag väntar också nyfiket för att se om inlandskommuner i norr fylls av sköna sexbarnsfamiljer med Amsterdamhippies. :smiley:

Efter att ha läst artikeln tycker jag den har en hel del felfokus, men så är det ju folk i den branschen som får komma till tals. Att anpassa befintligt bestånd till nya boendekrav och önskemål är minst lika viktigt. Samt, som jag var inne på, att folk förstår att ett liv i storstaden inte är det enda rätta. Här kan jag faktiskt uppskatta de ökande kraven på att arbetslösa ska vara beredda att flytta för att försörja sig.