Boomers, bostadsmarknaden och börsen

Jag satt och funderade på om man kan göra nån hyfsad fundamental analys på längre sikt baserat på hur den svenska demografin ser ut.

En bostadskarriär är väl typ; liten lägenhet > större lägenhet > hus i sämre läge > hus i bättre läge

Idag sitter många boomers med utflugna barn i stora kåkar med bra läge i storstäder. När kommer de börja sälja? Det blir en intressant tidpunkt eftersom de är såpass många. Händer det om 10-15 år? När boomers börjar tycka det är för jobbigt att kratta löv och måla om och flyttar till ålderdomshem eller nån liten lägenhet i stan.

Vissa boomers kommer lämna marknaden helt, andra kommer växla ner. Oavsett kommer det loss en jävla massa kapital till boomerplånböckerna. Sätter de dessa pengar på börsen? I så fall bör vi få ett fint uppåttryck där. Sannolikt samma sak i andra EU länder.

Hur ser det ut med era boomervänner? Fråga hur länge ska de bo kvar. Mina päron är 65 ish och pratar om att växla ner inom 3 år.

Ignorera att bostadsmarknaden kommer röra sig uppåt med inflationen det räknar vi med.

Vad händer med bostadsmarknaden när detta sker? Bearish för villor i storstan (äntligen)? Samtidigt blir det väl millenials som köper husen och säljer sina lägenheter, eller hus i förorten. Vem köper dessa? Generationerna under är inte alls lika många. Lägenheter i stan kanske norpas av boomers som växlar ner. Men hus i långt ut i mindre attraktiva kransorter kanske man inte vill bli sittande med.

Vad tänker ni?

Att många äldre trivs i sina hus och vill bo kvar länge. De tar hjälp av anhöriga och RUT och ROT. Det finns många 80+ på mina föräldrars gata/område i en universitetsstad.

8 gillningar

Sant, de har ju cash att betala sig ur krattandet också. Det skulle tyda på att detta sker först när de börjar trilla av pinnen. Det är väl ~20 år tills hälften har gjort det eller nåt sånt. Många hus går nog i arv då

4 gillningar

De har hela tiden varit så att äldre flyttat å sålt sina hus, me andra ord inge nytt…
De kommer inte bli någon boom framöver…

6 gillningar

En hel del flyttar till lägenhet och letar/köper välskötta sommarhus

/En som träffar på dem på visningar o i budgivningar

Erfarenheterna från min brf (vilket iofs är ytterst anekdotiskt…) i stan är att folk som vill in till stan flyttar mycket tidigare än vid 75+. Vi är ett gäng i huset som är mellan typ 45-55 och som har barn som snart flyger ut eller nyligen har flugit ut. Flera av oss har sålt av villor.

Med fingret i luften skulle jag säga att det inte är lika vanligt att man bor i sin villa för alltid i Sthlms kommun. Så tror inte på nån märkbar förändring.

De äldsta och yngsta “boomers” skiljer ju också 20 år emellan. Många “boomers” har nog redan flyttat från husen de uppfostrade sina barn i, jag tror inte det kommer vara märkbart när övriga gör det.

Finns ännu en dimension på bostadsmarknaden som utgörs av invandringen. Boverket har fått halvera sin prognos av bostadsbehovet fram till 2030 pga låga födelsetal och lägre invandring. Fler invandrare än infödda lär ju bo i lägenheter än villa, men tänker att priserna på villor och lägenheter ändå hänger ihop till viss del då man jämför vad man får för pengarna i de olika boendeformerna.

2 gillningar

Man flyttar när man inte vill, orkar, har råd etc. Jag har massor av glada pensionärer på min villagata. Varför skulle de flytta? De bor i många fall billigare här än i lägenhet.

6 gillningar

Nu är det ju inte gratis att flytta så även om man får ut några miljoner så kostar en lägenhet en hel del.
Men du tror att de lånar minimalt(sätter sig i skuld) och ska lägga resten på börsen så ni “får draghjälp”?
Ska jag sälja så försvinner allt in i en lägenhet då de blivit dyra med.om man vill ha en låg månadskostnad.
Är man inne i berg o dalbanan så spelar det ingen roll ekonomiskt. Går din upp så går andra upp.

2 gillningar

Äldre med låg pension å betalda hus troligen inte vill flytta till dyra hyreslägenheter, även bostadsrätter som dom troligen kan köpa men föreningen lån som ligger i avgiften blir ganska dyra kostnader ändå på…

Om man ställer frågan såhär då: på 20 års sikt från idag. Börsen eller bostad?

De senaste 20 åren var det bostad. Idag… Not so sure

Det föds färre barn, och i takt med att äldre dör uppstår ett långsiktigt överutbud på bostadsmarknaden som helhet. Det kan bromsas av invandring men det är en kapitalsvag grupp som vi inte kan räkna med håller uppe priserna.

Så frågan är vem som ska betala dagens priser för husen framöver?

Min hypotes är att det kommer vara en svagare utveckling på bostäder (som helhet) än börsen präglat av ett relativt högt utbud av fina villor och relativt låg efterfrågan på bostäder i “entryklassen”. Boomergruppen är stor och kommer nog att röra nålen en del

Som flera påpekar är det nog en ganska utspridd säljprocess för boomers på kanske 20 år. Svårt att se peaken förrän i efterhand men det betyder då ett säljtryck på kanske 20 år som kanske precis har börjat

Samtidigt som det är säljtryck på bostäder bör det blir motsvarande köptryck någon annan stans. Börsen? Guld? Räntor?

Någonstans tar pengarna vägen

Vart tänker du dig att de ca 800 000 nya invånarna som befolkningen beräknas öka med ska bo?

1 gillning

Ju större och finare villa desto större kostnader för reparationer och underhåll. De senaste 25 årens prisuppgångar har nog mest drivits av de historiskt låga räntorna. Tveksamt att prisutvecklingen kommer överträffa inflationen med speciellt mycket framledes.

Jag skulle inte spekulera i bostad som en investering. Köp bostad för att bo i och investera på börsen.

2 gillningar

Folk kommer behöva och vill bo på attraktiva platser och nåt som finns begränsat av är mark. Så oavsett börsen vilket många svenskar inte ens sparar i, så kommer hus och bostäder bara fortsätta gå uppåt. Prio för många svenskar är att spara till insats oavsett och bo i rätt område. Att ett hus kostar 150 000 i hultviks kommun är lite skitsamma för ingen vill bo där.

Detta synsätt kommer bli än mer framöver med sociala medier etc etc. Man vill visa upp att man bor fint och inspireras av andra. Förr i världen var det lite skitsamma.

Jag håller delvis med, men vad hindrar egentligen någon från att bo i “Hultsvik” och posta en massa inredningsskit och “hauls” på sociala medier om man ändå får sin inkomst via digitala kanaler? Så länge det finns fiber och en matbutik s a s.

Jag, som överväger flytt till mer rimligt prissatta områden, bor ju primärt där jag bor för att jag haft nära till jobbet och barnen skulle ha nära till båda sina föräldrar. När jag nu slutat jobba och den ende som bor hemma förmodligen flyttar om ett par år så finns det ju stålar att spara.

Det skulle inte förvåna mig om detta blir vanligare även bland “normala” pensionärer, så länge det inte är raketforskning att hälsa på barn och barnbarn. Det vore ju på många sätt smartare än att ta dyra s k “äldrelån”.

2 gillningar

Det har du rätt i, tänkte mer på dom som kollar på det blir inspirerade och vill bo nytt fräscht fint och i rätt område. Alltså att gemene människa är villig att lägga mer av sin inkomst på bostad och renovering.

Sen även nyproduktion kommer nog alltid vara dyrare än begagnat och det priset kommer alltid gå uppåt annars bygger inga byggbolag.

De bygger väl om de gör tillräcklig vinst på det, oavsett vad priset mot kund är.

Om exempelvis markpriser eller priser för byggmaterial går ner (tex pga starkare SEK), så borde priserna för nyproducerat också kunna gå ner.

Övriga samhällsfunktioner som är svåra sköta på distans eller för tillgång till brett/varierat utbud.

Vård, skola, omsorg, frisör, olika matbutiker, hantverkare, kommunikationer, räddningstjänsten, polisväsen, kulturliv, sociala interaktioner, idrottsintressen, var övriga släkt och bekanta finns osv.

Blir lätt man underskattar behovet eller hur många som värdesätter dessa olika områden.

Så det är en av förklaringarna att ”obygden” inte tilltalar/passar den stora massan.

3 gillningar

Japp, jag förenklade lite, men talade ju specifikt om de med utflugna barn här. Nu vet vi ju inte var “Hultsvik” ligger, men jag tänker inte Härjedalens inland här, men däremot en bit ifrån de större städerna där det fortfarande finns kommunikationer och samhällsservice, men kanske inte i samma kvarter.

Men absolut, det är inte den stora massan jag tänker på, utan de som inte längre behöver precis exakt all service runt hörnet.

1 gillning