Nu har vi ju ett skattesystem som inte beskattar boende speciellt mycket, utan lägger hela skattebördan på köp- och säljsituationen. Har man bott länge och gjort stor vinst, då försvinner en hel del pengar i skatt och det blir mindre kvar att köpa lägenhet för. Då är det lätt att man hänger kvar i huset tills den dagen då dödsboet säljer det.
Tror tvärtom. Allt eftersom drömmen om det häftiga boendet blir mer och mer avlägset för yngre människor kommer de hitta nya saker att tävla om. Och när hus slutar vara en status grej kommer priset avgöras av andra faktorer. Typ som för mig och min fru. Vi funderar starkt på att flytta från Stockholms ytterområde till överkalix.
Vi skulle spara cirka 240.000 SEK om året på de. Och märker att dessa tankar blir vanligare i min omgivning.
Det var tämligen många som hade samma funderingar i min bekantskapskrets mellan 30-40. Man satt på hemnet och jämförde priset på herrgårdar i Värmland med sin trea i Årsta typ. Men det var inte en enda som verkligen slog till och faktiskt flyttade…
Det sk boendet är ju närheten och tillgången till andra nöjen (om du nu pratar om de som tävlar i status vilket är typ 20-30-åringar. Personer som kan tänka sig göra din flytt tror jag kan räknas på ena fingret.
Eftersom att jag faller under den demografiska gruppen så kanske det är därför. Märker bara hur man måste belåna sig långt över taknocken för ett boende i närområdet. Och att detta faktum leder till att alla söker efter alternativ.
Alla sitter väl för det mesta inlåsta i sin lägenheter över hela landet. Netflix och scrollande är grejen verkar det som. Både i staden och ute på byn så nog ingen större skillnad.
Människor som gör faktiska förändringar i livet är få rent alltmänt. Men du behöver inte ha så många % av köparna som gör nya prioriteringar innan det påverkar priserna.
Ju äldre man blir desto jobbigare är det också att börja om. Folk kan leka med tankar men därifrån till att det faktiskt händer något kräver en hel del övertygelse och envishet.
Min erfarenhet är också att det är lättare att komma till skott för att man vill till något snarare än bara från. Det nya behöver kännas intressant och spännande nog för att man ska orka genomdriva förändringen. När vi sålde vår villa räckte det inte med att vi var trötta på att bo så och att allt med villan var så dyrt. Vi behövde hitta något vi ville till och som var intressant nog för att mäkta med att genomdriva försäljningen med allt vad det innebar.
Var det inte förra året som var det första med netto utflyttning från Stockholm? Och att det sen 2020 är en trend i typ hela väst världen att flödet har ändrats. Nu flyttar folk ut från städer inte in, om jag förstått det hela rätt. Höga priser, dåligt underhållen infrastrukture och hög kriminalitet är väl det som anges som skäl. Ihop med höga skatter och mycket droger
Tar gärna en källa på att vi har slutat flytta till större städer. Killgissningsvis så har jag svårt att få ihop det med att vi har avfolknings-kommuner. Men du kan gärna länka nåt som man kan läsa sig vidare på. En länk till cornucopia kommer jag inte att klicka på.
Tror man får skilja på avfolkningsorter i norrlands inland och mindre orter/ landsbygd i södra Sverige. 15-30 minuters pendling från exempelvis Uppsala, Linköping eller Örebro finns det gott om någorlunda billiga bostäder.
Själv ser jag att utgifterna skulle öka av att flytta till överkalix… Uppvärmningskostnaderna samt bränslekostnaderna för bil skulle ju öka en hel del…
Nyanlända hamnar sannolikt i botten på näringskedjan. Hyresrätter i oattraktiva områden typ. De konkurrerar inte om de fina lägena och budar knappast upp bopriserna långt.
Svagheten på bostadsmarknaden kommer börja i kanterna och smyga sig inåt. Från lägenhetshusen i gamla tråkiga bruksorter, till deras grannvillor.
By efter by
Stadskärnorna är mest attraktiva och lär väl hålla sig uppe bäst. Plus söta byar dit folk flyttar för mysig landsbygd typ.
jag tror det är riskabelt att köpa på oattraktiva lägen idag och hoppas att man ska kunna sälja om 10 år
Det som inte är attraktivt idag lär bli ännu mer svårsålt på sikt
Framförallt räntor och att vi inte skulle behöva 2 bilar och köra 4000 mil. Vi skulle kunna jobba inom gång avstånd med samma lön. Just våra situation är kanske lite unik att vi kan bibehålla Stockholms löner i överkalix.
Kör vägfärjor. Kan lägga till att där börjar verkligen den demografiska förändringen märkas. Fler som går i pension och gruppen som kommer in är mycket mindre än gruppen som lämnar.
Jag tror att de sista årens ränteuppgångar har mycket med det att göra. Detta tror jag kommer hända under typ 30 år.
Räntan stiga mycket mer
Börsen falla
Bostäder falla
Inflationen slå i taket.
När stora grupper slutar vara producenter och enbart konsumenter borde effekten bli något liknande iaf.
Vad är bakgrunden till att du tror att börsen faller?
Håller med dig i att demografin spelat in i inflationen när en stor kull som går i pension lämnar många tomma jobb efter sig men hög inflation under lång tid borde väl också nominellt öka värdet på aktier?