Avurbanisering. Hur investera i trenden?

Hur ser ni på nationella och internationella stora trender, och att försöka investera efter dem? Jag kan ibland tycka mig se trender som jag önskar att jag kunde investera i, men det är inte alltid så enkelt att veta hur, eller om det ens går. En sak som jag (och säkert många andra) har tyckt mig se sedan ett par år tillbaka, och som fått ordentligt med bränsle pga pandemin är:

Avurbanisering
Det pågår just nu, främst i Sverige, en slags avurbanisering. Den eldas på av främst två saker:

1. Mer boende för pengarna
  2. Möjlighet att arbeta på distans

Trenden är begränsad till familjer där en eller båda föräldrarna kan arbeta på distans.

Så, mina frågor lyder:

1. Hur ser du på min trendspaning? Håller du med? Motivera! :slight_smile:
  2. Om du håller med - hur kan man tjäna pengar (passivt) på denna trenden?

Köp upp billiga hus och hyr ut? En vän till mig har köpt ca 7 hus för 800 000-150000 tusen styck och hyr ut för ca 6000-12000 kr per hus. Men det är givetvis mycket jobb att vara hyresvärd och vaktmästare.

Ingen dum idé alls, men jag tänkte mig något aningen mer passivt :smiley:

Om det handlar om aktier så skulle sannolikt aktörer med inriktning mot friluftsliv vara långsiktiga vinnare. Det kan de vara även kopplade till andra trender. Det skulle då handla om hotell i turistområden och företag som tillverkar och säljer utrustning för friluftsliv. Det finns förstås fler företagstyper som kan vara vinnare men om det handlar om börsnoterade aktörer är det nog de huvudsakliga alternativen.

1 gillning

Bilar kanske? Flyttar man utanför stan behövs 1-2 bilar.

1 gillning

Varför tror du att aktörer med inriktning på friluftsliv skulle vara vinnarna? De skulle väl t.o.m. kunna vara förlorare? i.e. om folk flyttar ut på landet så har de inte längre samma behov/önskan att komma ut i naturen, då de numera bor nära naturen.

I min värld flyttar man ut på landet för att kunna ägna sig åt friluftsliv. Sedan kan det förstås bero på vad man menar med friluftsliv mer på detaljnivå. Där kan det finnas variationer mellan fastboende och stadsbor på besök.

Som jag uppfattar trenden kopplad till landsbygd börjar vi få mer och mer av en uppdelning av landsbygden. Vi får å ena sidan rekreationszoner å andra sidan exploateringszoner. Tidigare har denna skillnad inte varit så tydlig.

Exploateringszoner kännetecknas av att intressen kopplade till industri och råvaror har prioritet framför lokalbors intressen och friluftsliv. I rekreationszoner är läget det motsatta. Sannolikt är det till rekreationszoner som de flesta flyttlass kommer att gå.

1 gillning

Transport av olika slag kanske. Bor man på landet eller i en mellanstor/liten komun så är man mer bil eller cykelburen än om man har god tillgång till kollektivtrafik. Kanske svårt att kalla för trend iofs.

Mark/fastigheter på attraktiva platser? Dvs. till ställen dit folk kan tänkas flytta? Tror på ballongpinnes spaning. Bilar och kanske andra fordon kommer behövas av de som flyttar från kollektivtrafik och cykelavstånd.

Också lite tveksam till friluftsprodukter. De som har det intresset har nog prylarna redan även om de bor i stan, bara att de måste resa lite längre när de ska användas.

Sen ska man nog inte överskatta trenden att flytta ut på “landet”. Tror snarare på att städer ett snäpp längre från storstäderna får ett uppsving om det räcker att åka till jobbet 2-3dgr istället för varje dag. Inte så många som kommer köra 100% distans tror jag, och de flesta jobb går nog inte öht att utföra på distans. Men egentligen tror jag att hela fenomenet är ganska marginellt, men välbehövligt för att avlasta storstädernas växtvärk.

Mark och fastigheter fungerar säkert men det handlar rimligen om uthyrning eller arrende om det ska finnas pengar att tjäna mer direkt.

Friluftsutrustning är en bredare trend. Man har säkert saker som fungerar men när storstaden flyttar ut på landet blir det mer intressant att ha skidkläder av snitsig design och i säsongens färg osv. Vi pratar inte om behovsbaserade inköp utan om rika människors överkonsumtion som flyttar ut på landet.

Det är säkert städer på pendlingsavstånd samt “friluftshubbar” (läs: Åre och Gotland) som kommer att bli vinnare snarare än typ Fagersta och Grängesberg.

Något man skulle kunna göra om allt fler utbildningar kommer att ske på distans är att skapa studenthubbar på olika orter där studenter kan bo och samlas även om undervisningen sker på distans. Det har ändå ett mervärde att umgås med andra studenter men man kanske inte behöver bo i tex Linköping längre bara för att man pluggar där.

Detta kan vara särskilt intressant på orter som har något mervärde typ skidåkning, surfing eller liknande.

1 gillning

Energi i olika former.

Både och…

Inom Sverige är det fler som flyttar från Stockholm län än till Stockholm län (trend sen 2018). Däremot ökar fortfarande Stockholms folkmängd pga invandring samt födelseöverskott.

3 gillningar

Jag äger aktier i Mekonomen men av andra anledningar. Här är några:

• Bra och stigande lönsamhet i kombination med en låg värdering
  • Konjukturstabil verksamhet
  • Bonus-malus samt 3 år med extra fordonskatt medför att bilparken blir allt äldre. Nya bilar är också dyra i Danmark och Norge.

Detta är inget aktietips. Det finns också en del som jag inte gillar med bolaget.

Min gissning är det. Det har varit dyrt och svårt länge men det jag tror har försämrats mest är andrahandshyresmarknaden. I och med AirBnB mm så har folk blivit mer giriga och sätter hög hyra och de verkar inte särskilt rädda för att åka dit för överhyror längre.

Är väl blandad också.

Jag tror det är ungefär 50-50 mellan de som flyttar hem till sina hemlän för att få ihop livspusslet och de som flyttar till mer humana bostadspriser lite längre från Stockholm.

Personligen så tror jag att det är relativt få som har möjlighet att köpa ett fint hus på landet-landet med dräglig närhet till det man behöver. Överlag är det inte så många som kan jobba enbart på distans, definitivt färre än vad man kan få känslan av när man läser vad folk skriver på forum exv.

Därför är det mindre orter som ofta blir vad folk flyttar till. Jag tror att även om många är trötta på sthlm så blir det tråkigt med en liten ort där människor inte är så intressanta och har väldigt små världar så att säga.

Jag kommer snart att lämna sthlm men då blir det sannolikt gbg eller malmö istället. Malmö för att det är mindre segregering och vi vill att våra barn växer upp med människor från olika kulturer och hudfärger. Båda för att människor är mer kosmopolitiska i gbg och malmö, inte så mycket skyddsmurar uppe. Människor är människor överallt och det finns goda och dåliga överallt, men vad som anses ”normalt” på en plats är viktigt för det är vad alla kommer röra sig mot vare sig d vill det eller ej.

Det som jag tror vi kommer få se är en ökad suburbia i likhet med västkusten i USA. Där allt bara blir en enda stor suburb till slut. Det kommer även föra med sig en roligare landsbygd med bättre restauranger och service. Vi får se om det blir så. Orsaken till att många lämnar stockholm exv är ju att dom inte har råd att få det hem dom önskar ha. Hade jag kunnat köpa en stor villa i bromma hade jag gjort det och bott kvar i sthlm. Så är det.

1 gillning

Blev nyfiken, men vad gör man på veckodagarna som kräver så mycket kontakt med folk?

Det vi gör på veckodagarna är jobba, fixa middag, följa med barnen till fritidsaktiviteter och sen nattning. Man hinner inte med att träffa så mycket intressanta människor med dagens livspussel.

För oss påverkas inte livspusslet av boendeort utan man kommer göra samma saker oavsett vad. Det blir mer fråga om barnen spelar fotboll i klubb X eller klubb Y.

Vi flyttade till en liten ort på ca 20 000 invånare med 95 min tågresa till Stockholm C. Mellanskillnaden i boendekostnad mellan denna villa och en villa i Bromma är över 10 000 kr/månaden (+alternativ kostnaderna för handpenningen). Man kan göra ganska mycket skoj för 10 000 kr/månaden och får möjliga att åka på upptäcksresor till fler städer än enbart sin hemstad.

Så jag förstår ganska väl varför barnfamiljer flyttar från Stockholm då upplevd livskvalitet kan bli mycket bättre på landsbygden (beroende på sin livsstil).

2 gillningar

Det är inte så kul att leva som en total eremit, jag vill ha viss kontakt med mina grannar och människor runt omkring mig. Där man bor är dom man har mycket kontakt med på en daglig basis och om dessa är tråkiga människor blir det dränerande över tid. I synnerhet extroverta men tråkiga människor är jobbiga att ha o göra med och jag upplever att många är det på mindre orter nära våra större städer. Men inte överallt! Norrut o då menar jag sundsvall och vidare norr upplever jag däremot inte samma sak. Där är människor överlag ödmjuka på ett annat sätt, skulle jag säga. Synd bara på myggen.

För mig är det nog omedvetenheten om sin plats på jorden som kan göra mig trött på människor i småstäder. Dom utmanar aldrig sig själva och ingen annan utmanar dom heller. Tjock-steffe bestämmer i byn o med sin trimmade volvo 740 gör han det klart för alla. Han har en HD och känner någon i Hells Angels. Ungdomarna har epatraktor med hög musik. Rik-Pär har en porsche han kör runt centrum med ungefär 5 timmar varje dag. Alla ungdomar som inte gillar epatraktorlivet vill bort så mycket att dom nästan dör och kan inte vänta att få testa vingarna i Sthlm eller gbg eller Singapore eller London. Invandrare är ”jobbiga” och bögar är väl okej bara dom inte stöter på mig-jargong. Nämen palla? Jag pallar inte.

Men du får gärna berätta att jag har fel o att det är annorlunda på din ort. Får man fråga var du bor?

1 gillning