Avurbanisering. Hur investera i trenden?

Wow… Vilken analys!

3 gillningar

Haha, ja fördomar så det räcker och blir över…

6 gillningar

Personligen trivs jag mer med att bo bredvid nyfikna och pratsamma pensionärer. Världens bästa inbrottsskydd :joy:.

Annars är småstäder som städer som mest finns några tussen människor i närområdet att träffa, om du tycker alla är tråkiga beror det nog mer på dig själv än mångfalden.

Det man däremot får köpa är att samhället är mycket mindre segregerat i små städer. Det skapas en mångfald på ett annat sätt när folk från olika ekonomiska klassar samlas, sen beror det lite på en själv om man gillar det. Trivs man med att träffa grannar i ungefär samma livssituation som en själv så är det nog bättre att bo i Stockholms segerade områden.

Till skillnad från Stockholm så skulle jag aldrig kunna diskutera skillnaden med Rieslingvin från Mossuldalen kontra Neusiedlersee vid ungarnas fotbollsträning utan det får bli mer jordnära och praktiska frågor.

Som sagt beror mycket på vad man själv uppskattar i sin vardag om man gillar småstadslivet eller inte.

Solceller och DIY-virke. Det finns inget som innerstadsmänniskor behöver mer när de lämnat lägenheten innanför tullarna och inser vad uppvärmning kostar och vad ogeggig utemiljö, där man dessutom kan leka nybyggare, är värd. :wink:

Pensionärer är ofta superhärliga det håller jag med om. Skulle gärna bo på en plats där alla är plus 70, inte tveka en sekund på den!

Låter rimligt.

Mjo, men upp- och nedgång i transport är beroende av så otroligt många andra faktorer vilket gör det svårt att räkna med.

Ja, det är lite så jag tänker, typ köpa tomter eller annat underhållsfritt.

Nä, alltså det är detta som jag tycker är svårt att avgöra. Jag arbetar inom IT och vet flera bolag som rekryterar och arbetar helt på distans. Min sambo som är programmerare får regelbundet förfrågningar från lite varstans där 100% remote är lika acceptabelt som att arbeta på plats. Jag känner många, som inte har familj ännu, som spenderar månader i sträck i utlandet i billigare/varmare länder och arbetar på distans (dvs det som kallas “digital nomad”).

Jag är troligen fläckad av vad jag och folk i min omgivning arbetar med, men det finns en jäkla massa andra yrken som också utförs uteslutande framför en dator där fysisk koppling till andra personer helt enkelt faktiskt inte är ett måste. I min bransch har vi vetat detta länge, men jag tror att pandemin har gjort att många andra också insett det. Detsamma gäller för övrigt utbildning.

Hur stor andel av alla arbetande i Sverige som pot. skulle kunna arbeta helt på distans har jag inte grävt i, men det vore nog inte så himla svårt att göra eg. om man tittar på lite yrkesroll-statistik.

Ja det stämmer nog. Kan tänka mig att accepterat pendlingsavstånd kommer öka också ifall man kanske bara behöver vara på plats 1-2 dagar i veckan eller t.o.m. ännu mer sällan.

Bra fråga. En sak som är säkert är att storstäderna fortfarande växer som det knakar, men befolkningen ökar ju också. Inflyttningen tror jag i störst utsträckning består av låginkomsttagare (låg utbildning eller unga).

Ah, intressant! Datan från Stockholm verkar ju bekräfta min tes om barnfamiljerna.

Mmm, helt klart relevant fråga.

Kanske… samtidigt så har jag märkt att många flyttar till orter dit andra stadsbor har flyttat, exempelvis Röstånga i Skåne eller en del byar på Österlen. Då uppstår istället ett hippt och aktivt liv där. Dessutom tycks det uppskattas av de som bor där sedan tidigare.

Du är så välkommen! :slight_smile: Bra mycket billigare här

Se mitt svar ovan angående att flytta till orter dit andra stadsbor flyttat.

2 gillningar

Någonstans är IT-branschens möjligheter till helt flexibel geografisk placering en ganska svag drivande faktor för stora värdeförändringar. Många kan också vilja jobba i andra länder med lägre kostnadsnivå istället för på landsbygden i Sverige. Att en bredare grupp människor inte behöver vara fastlåsta på kontor utan kan arbeta mer flexibelt är sannolikt en mer väsentlig faktor som kan påverka boendemönster och ge långsiktiga värdeförändringar.

Instämmer helt, och det är det som är en del av min poäng, dvs det är rimligtvis en bredare grupp människor som kan göra detta, och pandemin har visat alla att det går.

Jag har bott på landet och vet att det är absolut nödvändigt med bil för att ta sig till affären eller hämta ut paket.

Om trenden med utflytt på landet håller i sig kommer det behövas fler personbilar, en personbil till varje vuxen i hushållet.

Bilföretag blir vinnare på utflyttningen till landet.

Sen är det ju en fråga om timing också. Sitter vi och diskuterar detta på ett öppet internetforum kanske det redan är för sent? Såg precis en artikel om att denna trenden som uppstod under corona har vänt i USA nu, och folk flyttar in till städerna igen.

Jag lutar nog ändå mot att trenden är lite överdriven i media, och att det är mer “vi flyttar till förorten 3 mil utanför stan istället för 2mil utanför” än “vi flyttar till det stora huset på landet” som är skillnaden när fler kan jobba iaf delvis på distans. Det har också avspeglats i bostadspriser, villor strax utanför städerna har ökat väldigt mycket. Typ Vallentuna utanför Sthlm, +26% senaste året. Ganska lantligt beläget och lite för långt pendlingsavstånd för att vara bekvämt om man måste åka varje dag till kontoret. Men om det räcker med 2-3 dgr i veckan så blir det helt plötsligt mycket mer attraktivt.

Laddningsstolpar i obygden? Nu är ju Bolund ute och viftar om straffskatt på ICE-bilar.

Men i obygden kan väl alla ladda hemma? Laddboxar för hemmainstallation kanske? Finns ju några som sysslar med det, oklart om de är börsnoterade dock?

Ja, det var hemmaboxar jag avsåg. Borde skrivit det tydligare.

Jag bodde på landsbygden 11 mil från T-centralen och det var längst ut på elledningen.

Det gjorde att vi hade elavbrott minst 1 ggn per månad mer än 6 timmar, inte bra vid hemarbete.

På vintern var analogt eldande av kaminen nödvändigt vid strömavbrotten.

Kaminer och för uppvärmning av hus kommer gå bra om folk flyttar ut på landet.

Nu kanske jag lider av confirmation bias, men kultursidorna kastar just nu ur sig artikel efter artikel om hur dålig storstaden (främst Stockholm) är och det romantiseras friskt om att bo på landet. Exempelvis:

m.fl.

Jag tror att det kan slå ett pendelslag eller två åt andra hållet enbart p.g.a energipriserna (el och drivmedel) framöver. Men visst. Förorter till storstäder med bra kommunikationer ser ju definitivt ut att ha vind i seglen.

Personligen skulle jag aldrig försätta mig i behov av att bilpendla mer än cirka 20 minuter. Har tågpendlat 1 timme enkel väg utan problem men motsvarande bilkörning tärde verkligen på mitt psyke… Särskilt om det är i tung trafik.

Ska bli intressant att se huruvida distansarbete faktiskt förblir en normalitet i arbetslivet framöver.

1 gillning

SCB tror något annat,

Känns som många inte riktigt pratar om samma sak i denna fråga. Betyder avurbaniseringen att man hellre bor i förortsvilla (med kanske lite längre till jobbet, men det är ok eftersom man bara är där 3drg i veckan) än i en lägenhet i city/närförort? Eller betyder det att man helt flyttar från ett storstadslän till en mindre ort? Båda varianterna finns såklart, men ibland känns det som att det blir så mycket begreppsförvirring att diskussionen helt tappar mening. T.ex. Det första alternativet skulle ju innebära att man bor kvar i t.ex. Stockholms län, men kanske flyttar från Stockholms kommun, apropå SCBs prognos ovan.

Sedan när är det en bra idé att ta investeringsbeslut baserat på vad som skrivs på kultursidorna?

De skriver att:

SCB:s regionala befolkningsframskrivningar bygger på historisk data och överensstämmer med framskrivningen för riket. Att vi inte kallar det för befolkningsprognoser beror på att vi i beräkningarna inte tar hänsyn till exempelvis kommunernas planerade bostadsbyggande, etableringar av företag eller andra framtida mål och förutsättningar.

Så jag vet inte riktigt om deras data är värd så mycket i sammanhanget.

Visst, men trender kräver ofta källor på olika håll för att man ska kunna se ett mönster.

Bra fråga. Jag tänker mig att pendlingsavstånden tillåts öka rejält då jag tror att fler kommer att arbeta 100% på distans. Det betyder givetvis inte att alla vill bo långt bort bara för det, utan man vill nog fortsatt ha hyfsat nära till vänner osv osv. Men över 1 timme tror jag absolut är tänkbart, och det är även vid den gränsen som huspriserna blir betydligt lägre.