Jag har ett tag fungerat kring hur mycket det ekonomiskt är värt med bra kollektivtrafik nära ens bostad. Och då tänker jag mig hur mycket mer man borde betala för ett likvärdigt boende för man enbart behöver en bil istället för två i hushållet.
Jag har försökt räkna på det själv, och kommit fram till att ungefär 1 miljon borde vara rimligt:
Om vi antar att man över tid i snitt har 50% belåning, 8% i alternativkostnad, 3% i ränta på banken och värdeökningen på bostaden bör vara 2% över tid.
Det blir 40 000 i alternativkostnad, 15 000 i ränta per år, 20 000 i värdeökning på bostaden. Det blir 35 000 i årskostnad för att ta ett extra lån på 1 miljon.
En bil till pendling kostar minst 3 000 i månaden, då 36 000 per år.
I ena fallet tillkommer kostanden för kollektivtrafik och i andra kostnad för bränsle.
Är det något viktigt jag missat? Något antagande som inte känns rimligt?
Kom fram till ungefär detsamma när jag räknade på det för något år sen. Sen borde man kanske utöka kalkylen med att köpa boende inom gång/cykelavstånd till jobbet. Då kan man få in mer vardagsmotion, fritid eller arbetstimmar
Ja, du tycks anta att tillgång till kollektivtrafik är likvärdigt med tillgång till bil. Om det till exempel tar mer tid att åka kollektivt eller är mindre behagligt så bör det återspeglas i kalkylen.
Fast bilköer/is&halka/verkstad&service plus många fler saker gjorde att jag ville slippa bil. Det går att se på det som att det är en befrielse att åka kollektivt/taxi också.
Det är absolut värdefullt att ha bra kollektivtrafik nära. Detta syns i samhällen utanför storstäderna med pendeltågsstationer, bostadspriserna går upp direkt.
Det gäller ju dock att dit du vill åka också har bra kollektivtrafik. Vill man hälsa på sina föräldrar på landet, sommarstugan eller jobbar på en plats dit kollektivtrafiken inte ”når” så kanske det inte är så lätt att åka dit även om man kan åka till många andra ställen.
Jag gjorde mig av med bilen för tio år sedan och har dessutom inte behövt busskort på sex år då mina senaste jobb har varit på gångavstånd. Bor man bara hyfsat nära ett hyrbilsställe eller bilpoolsplats är det skönt att slippa bekymret med ägd bil.
Ja, det borde isf också med i kalkylen. Vissa kör gärna bil, och andra åker hellre pendelbåt, så det blir en konstig kalkyl när man antar att värdet av kollektivtrafiken är oberoende av dessa preferenser.
Det håller jag inte med om, man kan göra en ren ekonomisk kalkyl, utan att ta med faktorn vad man föredrar. Exempelvis:
Det går att räkna ekonomiskt på solceller utan att ta med om man tycker det är fult.
Det går att jämföra elbil mot bensin utan att ta höjd för om man bryr sig om miljön.
Det går att räkna på vad tåg vs flyg till fjällen kostar oavsett vilket färdmedel man gillar.
Jag skulle säga att man borde först räkna ut vad det kostar rent ekonomiskt, och sedan ta det som en av flera faktorer innan man bestämmer sig hur man gör i sitt eget liv.
Vad är din tid värd? Vill du skjutsa dina barn överallt?
Vi går till jobbet på 15 minuter idag, dock lägenhet. Kommer prioritera låg pendling tror jag, framförallt med trenden att man ska vara inne 2/3 dagar i veckan.
Absolut, men det svarar bara på frågan i rubriken om man värderar skillnaden mellan bil och kollektivtrafik till intet, vilket jag tror är en ovanlig preferens.
Ja vi betalade rätt mycket extra för bra tillgång till både buss och tåg. Lätt värt det när ungarna kan transportera sig själva. Sen jobbar jag hemma 3 dagar i veckan så pendlar 2. Helt ok, även om svensk kollektivtrafik är usel för det mesta. Blir lite egentid då jag kan lyssna på podd eller läsa en bok.
Ja, jag har så länge jag haft råd alltid valt att betala för att ha gångavstånd till allt viktigt. Det blir svårt att motivera om man begränsar kalkylen till den rent pekuniära kostnaden för att åka buss, dock, eftersom busskortet råkar vara gratis här.
En annan faktor att ta in är hur mycket tid (och pengar) man lägger på saker man inte skulle gjort om man inte hade bil.
Har man inte bil tvingas man att tänka till inför varje besök på t ex meningslösa shoppinggallerior eller motsvarande som bara görs i brist på något vettigare.
Har man alltid tillgång till bil blir det sannolikt mycket utflykter i brist på annat att göra.
Beror lite på hur det ser ut i området och vart alla företag håller hus.
Jag har sen jag köpte hus (16 år sedan) haft följande avstånd till arbetsplatser: 23km, 12km, 25km, 46km, 13km, 0km
Hade inte hjälpt mycket om jag flyttat nära första arbetsplatsen.
Är man sedan två i hushållet som arbetar och dessutom har barn som ska på gymnasiet så blir det väldigt komplext med att optimera var man bor om alla jobb och gymnasieskolor ska ligga på gångavstånd…
I ovan lista har endast 12km och 13km fungerat med kollektivtrafik, de andra platserna tog för lång tid och för många byten för att jag skulle mäkta med det
Är inte 2% värdeökning väldigt lågt dock? Priserna på bostäder har väl ökat ungefär 8% årligen de senaste 20 åren, och då har vi precis upplevt en liten dipp som gjort att det nästan stått still i ett par år. Eller hur har du räknat där? Före pandemin så va det väl 10% per år eller mer i 20 år.
Utöver detta så tycker jag att uträkningen funkar bra om du inte har småbarn. Du har helt enkel inte tid att hämta och lämna barn på förskola/skola/aktiviteter med kollektivtrafiken. Detta kommer innebära istället att du behöver gå ner i tid för att lösa vardagen och den alternativkostnaden är inte att leka med.
Sen är det ju också en annan aspekt. Ibland så möjliggör 2 bilar att båda i hushållet kan välja fritt på arbetsmarknaden vilken i förlängningen kan ge högre löner. Annars måste man anpassa jobbet efter boendet.
Det är komplicerat att sätta en prislapp på en extra bil eftersom alternativkostnaden till att inte äga en extra bil kan vara svåra att räkna ut. Senast igår så va min fru och storhandlade med en av bilarna medans jag slängde skräp med den andra. Alternativkostnaden för en bil mindre hade varit mindre tid tillsammans i detta fallet såvida man inte tycker det är skitkul att källsortera och storhandla ihop.
Edit: Med det sagt så kommer vi relativt snart att göra oss av med en av bilarna. Inom ett par år så kommer barnen att kunna ta sig själva till och från skolan/kompisar/aktiviteter och då går det inte längre att motivera en extra bil med tanke på hur mycket jag jobbar hemifrån och hur mycket jobb det är att äga bil, för att inte tala om det ekonomiska. Längtar!
Jag vet inte jag. Jag bor iofs utomlands så det kanske är annorlunda här än i Sverige. Men med tio till tjugo års fördröjning brukar samma fenomen dyka upp i Sverige till sist också så det kanske kan vara värt att nämna hur det ligger till här.
I min värld sänker det värdet på ett boende om det finns kollektivtrafik i närheten. Normala familjer har minst två bilar och tar sig överallt med bil. Kollektivtrafik är mest till för pundare och hemlösa och finns det ingen kollektivtrafik i ett område så finns det inte heller några pundare eller hemlösa.
Ett litet exempel från nyheterna här som inte direkt höjer min aptit att skaffa busskort;