Vad är kollektivtrafik värt för ens boende?

Utvecklingen går ju snarast åt andra hållet, drömmen om ett helt bilburet samhälle är ett 1900-talsfenomen som är på väg att försvinna.

5 gillningar

Ok, det är väl sisådär sjutton år sen jag bodde i Sverige och numera åker jag inte buss när jag semestrar där.

Men det känns alltså helt ok att åka buss och tunnelbana i Sverige fortfarande? Här skulle det vara helt uteslutet. Men kanske ok att göra i NYC fortfarande även om många verkar vara rädda att åka tunnelbana där också nuförtiden.

På sikt tänker jag dock att samma borde ske i Sverige. Det kanske är som med manuell växel i bil. Fram till kanske fem år sedan tänkte europeen att det var bättre och skönare utan automatväxel, men jag tror att folk har ändrat åsikt nu. Kanske samma med bussar. På sikt kommer folk föredra att köra sin egen bil utan att behöva stå och vänta på en buss. Man kan köra elbil om man oroar sig för miljön,

Tror det blir svårt att försöka bilda sig en uppfattning om vibbarna i svensk kollektivtrafik genom att läsa amerikansk brottsjournalistik om förhållandena i Charlotte, NC.

Även i USA är hela den här grejen med att vara livrädd för stadskärnor till allra största delen baserad på en filterbubbla. Det är mest tragikomiskt, för det är ganska världsfrånvänt även där. Folk som faktiskt bor i städerna (snarare än i McMansion-dystopin utanför) har i allmänhet en helt annan uppfattning än den du beskriver.

Men nu gällde ju diskussionen Sverige, så vi bör nog återvända till ämnet.

3 gillningar

Jag tror tvärtom att många är chockade över hur lite man promenerar i USA. Ni måste ju ha bil för att ta er någonstans överhuvudtaget, finns knappt trottoarer på många håll utanför städerna. Förstår att det känns främmande att gå till en buss då.

1 gillning

Har rest runt en del i USA. Är inte likadant överallt.

En del områden är helt anpassade för bilar vilket gör att alla som har råd kommer skaffa bil. Då blir det naturligt att endast de som inte har råd åker kollektivt, vilket ofta blir pundare och hemlösa och fattiga.

Andra områden är anpassade för människor vilket gör att det finns bra kollektivtrafik vilket många nyttjar.

Åkt light rail på en del ställen, bl.a. i Portland, OR. Väldigt fräscht, massor av vanliga människor som åkte med.

3 gillningar

Mitt misstag att posta det där, vill inte förstöra tråden så jag lämnar den diskussionen då. Får konstatera att jag förhoppningsvis har fel. Kollektivtrafik är nog ganska djupt rotad i svensk kultur ändå.

Men kanske en möjlig förändring i framtiden att hålla utkik på om det trendar åt det hållet innan man köper bostad. Kanske börjar folk på Lidingö och Djursholm tänka lite likadant på sikt. Sätta sig i Range Rovern och åka förbi golfrestaurangen istället för att ta tunnelbanan in till Centralstationen och äta däromkring.

Det finns knappt pundare i Sverige. Antalet hemlösa ligger på 0.33% av befolkningen mot USAs 2.3% och då pratar vi inte om helt aktuella siffror. Skulle gissa att det är ännu större skillnad idag. Med tanke att hemlösa är koncentrerade till storstäderna så har vi nog runt 5% hemlösa i en amerikansk storstad mot kanske 1% i Stockholm. Drog-beroendet har ett liknande förhållande. Mellan 5 till 10 gånger högre i USA beroende på vilken typ man kollar på.

Dessutom så går det att ta sig till fots i alla städer i Sverige. Både på grund av storleken på städerna och utformningen. Det är helt enkelt inte värt pengarna för en pundare att betala för ett SL-kort eller busskort när man har all tid i världen att ta sig runt till fots. Många söker dock skydd i tunnelbanan för väder och vind. Men det problemet har inte busstrafiken.

Det finns fler faktorer som påverkar hur tryggt det är med det kollektiva men nu nämnde du pundare (hur man nu definierar en sådan) specifikt.

En annan aspekt är ju att precis alla är beroende av kollektivtrafiken om man gillar att ta en öl efter jobbet då och då eftersom vi har 0.2% promille för att få köra bil. I många länder kan du dricka 2-3 öl utan problem och sen köra hem.

4 gillningar

Bor du i 'murica? Då räknas det inte eftersom det landet (med få undantag) har totalt undermålig kollektivtrafik och det dessutom tenderar att (delvis fördomsfullt) kopplas till underklass och sämre områden. Så nej, det är inte jämförbart.

Insåg via din fortsättning att du bor i kollektivtrafikulandet så nej, inte jämförbart alls.

Ja, vår eget lilla mini-'murica har ju sina egna system likt ett gated community, men de andra 99,9 procenten av befolkningen tänker inte så.

Sedan gillar en del att köra bil och slippa buss och rälstrafik, men då är det av andra anledningar än att de tror att de ska bli knivhuggna av någon påtänd dåre som fått för mycket oxycontin utskrivet av en lobbystyrd läkemedelsindustri.

2 gillningar

Lidingö har faktiskt spårvagn och Djursholm har Roslagsbanan. De är okej med kollektivtrafik, så länge de har separata system som inte kopplas ihop med de som “de andra” använder. Folk på Lidingö tror till exempel att om man förlänger tunnelbanans röda linje så att den går ut till dem så kommer buset ut dit och stjäl deras TV-apparater; skurkarna klarar nämligen inte att byta mellan tunnelbana och spårvagn i Ropsten. (Åsikten existerar på riktigt! Framförd på samrådsmöte av nåt geni i 30-årsåldern som troligen läser enbart amerikanska nyheter.)

5 gillningar

Men åh andra sidan drömmer många om egen villa och trädgård osv och det är oftast inte möjligt att då få gångavstånd till jobbet.

Jo, jag vet. Jag tänkte mer på mentaliteten hos de boende där. Det är delvis det du illustrerar med din teveapparatsliknelse. Och ja, vem fan stjäl teveapparater 2025? De har sett för mycket på 'murikansk eftermiddagsteve eller via facebooklänkar.

2 gillningar

Det finns väl iofs ett klassperspektiv på bil kontra kollektivtrafik i Sverige. Men det har inte sipprat ner i medelklassen och med tanke på att både miljö och funktion så har jag svårt att se att medelklassen skulle vara så intresserade av att alltid ta bil när det går att ta sig runt med kollektivtrafiken smidigt.

Däremot kan jag meddela att unga i Sthlm åker väldigt mycket uber och liknande. Men att vara chaufför åt sina kompisar (som det mer var på min tid) är ingen intresserad av.

1 gillning

Ja alltså, de allra flesta bryr väl sig inte så mycket egentligen, de gör vad som är enklast och bekvämast. Är det enklast att åka tunnelbana så åker man tunnelbana, är det enklast att åka bil så åker man bil. För att återkomma till trådens ämne så är det ju därför särskilt mycket guld värt att ha kollektivtrafik nära när man har barn, för då slipper man väldigt mycket skjutsande.

1 gillning

Är förbindelserna tillräckligt bra så kan man gå till 0 bilar. Då försvinner en hel del huvudbry helt. Visst, du får ju planera på annat sätt (cykla, hyrbil, bilpool), men allt annat relaterat till underhåll, service etc. kan du helt glömma.

På vissa ställen måste man ha minst 1 bil, men i många städer är det inte så. Har märkt att många som köper bil också anpassar sitt liv och intressen efter den; vi har bilen så då får vi använda den.

Valt att bo så vi slipper bil. En eller två gånger om året hyr vi bil. Ja det kostar, men max 1/12 av vad en ägd bil kostat.

3 gillningar

Och till och med djursholmsborna parkerar bilen vid Danderyd och tar tunnelbanan in till stan. Lidingö har väl infartsparkering i Ropsten. Det är bara mycket rimligare att inte försöka köra sin range rover i Stockholm :grin:

5 gillningar

Hänger inte med på vad du menar? Shoppar man mer om man bor nära en galleria? Jag tänker tvärtom, med bil så blir det plötsligt en utflyktsdag att åka och passa på och ta höjd för allt man kan behöva köpa. Har man gallerian nära är det inte en grej, då går man in och löser saker när behov uppstår.

Det är en god poäng, man lär nog byta arbetsplats relativt många gånger i livet, och flytta varje gång hade varit jobbigt och dyrt.

Det är absolut något att ha med, har man en bil och någon ska ta barnen/barnet på en träning/match så är den uppbokad för det.

Det är absolut något att tänka på, för oss som gillar gå ut och ta oss något glas, men är en preferens.

Gött med en fråga kring vad jag hoppades diskutera :blush:

Jag tänkte att uppgången under 00-talet och 10-talet var onormala, och att en tomt/fastighet huvudsakligen borde öka enligt inflationen eller löneutvecklingen under lång tid. Men kanske är för negativ :thinking:

1 gillning

Jag förstår att det är olika på olika ställen men här är det absolut inte världsfrånvänt ur ett svenskt perspektiv.

Om man vill undvika “pundare och hemlösa” och andra “sämre bemedlade”, om det är det man vill undvika, så är det bra att välja ett område utan kollektivtrafik. Visst, husen är billigare där men det finns inga hyreslägenheter i de områdena.

1 gillning

Så det är pundare och sämre bemedlade som bor i Vasastan och på Östermalm?

2 gillningar