Avurbanisering. Hur investera i trenden?

Tänker du att stadsbor väljer att inte flytta till landet pga ökade el- och drivmedelspriser eller tänker du dig att de som bor på landet flyttar till stan av samma skäl? Jag har svårt att se att det förstnämnda skulle gälla eftersom folk som bor i lägenhet i stan har väldig dålig koll på den typen av kostnader - och att de oerhört mycket lägre bostadspriserna överskuggar det oavsett.

Jag tror det är viktigt att skilja mellan olika typer av flyttar. Vissa flyttar ifrån Stockholm för att det är för dyrt med bostäder och att de inte får ihop det. Det kan gälla nyanlända personer, unga som avslutat olika utbildningar etc. Andra flyttar ifrån Stockholm med hög lön och bra jobb för att köpa ett stort lyxhus någonstans på landet. Det är lätt att gå vilse i statistiken här…

Jag tänker en kombination av oväntade kostnader för energi för de som nu “flyttat ut” under pandemin, som kanske leder till flytt på sikt. Samt tightare kalkyler för nya lånelöften när driftskostnaderna med nuvarande energipriser måste tas i beaktande.

Oavsett om utflyttande stadsbor kanske inte bryr sig nämnvärt om kostnaderna så gör ju banken det så att säga :sweat_smile: Samt att det står med i prospektet på Hemnet o.s.v.

I Skåne säger vi “kranskommuner”. Malmö har inga förorter om man frågar mig, enbart stadsdelar.

Jag tänker mindre ort. Men den mindre orten kan ju ligga i samma region/län för det. I fallet med Skåne är ju Malmö storstad och t ex Göinge att likställa med mörkaste Småland/Värmland/whatever. :slight_smile:

Tycker ändå de brukar vara relativt korrekta, kan missa större förändringar, typ ny invandringskris eller större företagsetableringar (Northvolt).

I Stockholm har det länge funnits en strikt uppdelning mellan innanför och utanför tullarna.
Med stadsdelar menas vanligtvis områden innanför tullarna såsom Kungsholmen eller Södermalm.
Förorter finns det inga innanför tullarna.
För att röra till det lite finns numera stadsdelsförvaltningar som inkluderar förorter såsom Farsta stadsdelsförvaltning.
Sedan har vi begreppet “orten” som inte inbegriper alla förorter utan kan ligga dels i förort i Stockholms kommun vilket är fallet med Rinkeby, men också i en kranskommun såsom Norsborg i Botkyrka.

Begreppsförvirringen är total!

1 gillning

Exakt, jag kan också Stockholm hyfsat bra då jag har särbon där sedan 10+ år tillbaka.

Förorter finns där och i Göteborg då man lätt kan prata om “längst ut på linjen” etc. Malmö har inget vatten och inga bergsknallar i vägen som sprider ut staden heller så därför är allt en klump och kranskommunerna ligger på länsbuss- eller lokaltågsträckningen istället, som i tid kan jämföras med många resor inom stadskärnan i t ex Stockholm. Jag har t ex 20 minuter med buss till Malmö centrum, men bor definitivt utanför sta’n.

När folk pendlar 5 mil och/eller 45 minuter börjar det däremot likna mer “avstånd”. Frågar man folk i LA skrattar de åt våra siffror. :slight_smile: