Tomas Pueyo: Därför investerar jag inte i fastigheter | Påverkan av långsiktiga trender

Lång intressant artikel om trender i västvärlden om bostäder och städer och varför han inte tror på att priser kommer över tid.

Powerful forces have been raising housing prices for decades. But they are now petering out, even reversing. As time passes, housing prices might shrink. To understand this, we need a very simple rule: the law of supply and demand.

2 gillningar

“Of course, there are more factors that influence real estate: housing vs commercial, certain cities vs others, interest rates, beach properties, income, immigration, home ownership, the timing of all of this, and more”

Med så många faktorer blir det svårt att se en entydig riktning. Artikeln hade intressanta infallsvinklar men jag får känslan av cherry picking av trender.

2 gillningar

Att arbeta på distans är något som fungerar jättebra för vissa grupper och yrken men mindre bra eller inte alls för andra. Sen är problemet att det oftast inte finns något serviceutbud utanför städer heller. Men visst, framtiden kommer antagligen inte se ut som historien gjort.

Intressant data, men för många variabler för att dra några slutsatser om vad som kommer hända i framtiden. Visst kan man spekulera men det lönar sig sällan, speciellt när politik är mycket inblandad.

Tycker att det fattas diskussion om investeringsfilosofi i artikeln. När jag har avstått från att investera i fastigheter är det inte så mycket pga prisutveckling eller trender, utan pga fastigheter som tillgångsslag.

Att köpa ett hus gör inte att huset automatiskt producerar fler hus utan de kan bättre klassas som en “commodity” där spekulation har stor influens kortsiktigt. I det tillgångsslaget bör förväntade avkastningen långsiktigt vara ca 0% efter inflation.

Skulle jag spekulera dock skulle jag också säga att dessa prisökningar är ohållbara, men det har jag sagt i 10 år redan och den gissningen har ju inte gått så bra hittills :joy:

Gissar att hemleveranser med drönare kommer bli vanligt inom 10 år, så fler kan få bättre service och ha mindre behov av bil på mindre orter.

Skulle gärna bo på landet om jag varit mer hel och haft högre inkomst.

Men tror också vi kommer få se ett skifte över Europa, då fler från Sydeuropa kommer bosätta sig norröver, för att få andrum från värmeböljor. Det är nog oundvikligt, genom historien har klimatet påverkat var folk bosätter sig.

1 gillning

För att investera i fastigheter krävs ju också optimism och framtidstro. Ser inte direkt ljust ut för bostäder i Sverige på den fronten med denna samhällsutveckling vi har. Allt fler i medelklassen lämnar ju landet.

Förvisso en lokal observation.

Intressant artikel där författaren listar många förhållandevis långsamma makro trender sedan 1945 som i västvärlden drivit på fastighetspriser. Del två med krediter banker mm är bakom betalväg.

Känns som trenderna är för långsamma och stora för att säga något om en lokal marknad. Det är inte heller klart att bara för att trenderna viker så viker priserna, över decennier kanske författaren får rätt men de flesta bostadsköpare bryr sig mindre om vad priset är om 50 år.

Tillgång och efterfrågan på boende utgör säkerligen en del av förklaringen till varför priserna har skjutit i höjden, men som generell förklaringsmodell så har den tesen en del gnagande problem. Om det bara handlade om att nybyggandet av bostäder inte har hängt med befolkningsökningen så borde vi t.ex. se färre vakanser när priserna ökar, eftersom det är just dom överfyllda bostäderna som ska utgöra den huvudsakliga förklaringen till varför boendet blir dyrare. I verkligheten så är det dock inte särskilt svårt att hitta exempel där vakanserna kan svänga både upp och ned utan någon uppenbar koppling till prissättningen och vice versa.

Av en händelse så släppte Money & Macro just en relativt pedagogisk tub där han går igenom några andra möjliga förklaringar till prisökningen, i tillägg till utbudsbristen (främst spekulation och ränteläget):

1 gillning

Vi har tre mataffärer, en kädbutik, en el och vitvaru butik, järnhandel, pizzerior, fik, andra matställen, systembolag, frisörer, bank ( som hanterar kontanter, det du), handelsträdgård, vård och tandläkar central, bilverkstad. Det finns det mesta förutom polis och optiker. Håla på 7000 pers.

Sjukhus? Gymnasium eller högre utbildning? Flygplats?

Jag menar inte att man bor i skogen, men tillgång till viss service (brukar) saknas. Men när jag läste igenom mitt tidigare inlägg igen förstår jag att du tolkade det så.

“The Hammer and the Dance”-bostadsmarknaden? Större självutnämnd expert och självsäker människa är svårfunnen, även om han kan få rätt denna gång.

Det finns en bubbla och det är inte bostäder utan filter!

Jag lever i den med. Genom att jobbat hela livet inom IT och alltid haft möjligheten att jobba remote har jag aldrig förstår kontor. Varför betala hyra och 2500 kr i månaden för fiber när man får samma kapacitet för 300 kr hemma?

Stora hus och prylar, vem behöver det när transaktionskostnaderna blir så låga att man i princip kan hyra exakt vad man behöver när man behöver det?

Varför ska man bo i städer då allt kommer 3d-printas hemma eller levereras med drönare? Och behöver man åka till stan lägger man sig ju och sover i bakluckan på sin självkörande bil, parkering behöver man inte heller betala då bilen kör andra när man själv inte behöver den.

Ju äldre jag blir ju mer förstår jag dock vad utmålningen av utopier är samt att vad vi ser ”teasas” från de flesta företag när det gäller teknologiska framsteg är bara påhitt. Kollar man på tv-spelsbranschen har det länge varit standard att visa grafik från spelets filmer istället för aktuellt spelande.

Sedan är inte människor rationella alls som all ekonomisk teori påstår. Ser jag t ex på mina föräldrar borde de sålt sitt hus för länge sen (de nyttjar 2 rum av typ 12) och frigjort massa pengar men min far skulle aldrig vilja betala vinstskatt på inflation så huset lär gå med i graven. Finns säkert många liknande fall med allt från folk som håller kvar stora tomter de inte orkar sköta istället för att stycka av då de lekt på någon plätt där som barn eller folk som inte säljer en bostad som påfrestar deras ekonomi för att priset inte är ATH just då och de gjort mental bokföring.

Hade jag varit 20 år och precis studerat ekonomi hade jag kunnat skriva en liknande artikel men efter några år i verkliga livet förstår jag hur dåligt måna ekonomiska teorier fungerar i praktiken.

Borde man inte också prata om väder och vind? Sverige borde ha extremt låg efterfrågan på bostäder i teorin med tanke på mörkret och kylan, varken bra för sinnet eller odlingspotentialen nu när alla måste äta mer vegetariskt.